Vorige week een dure fiets gevonden op openbaar terrein in onze straat. Diverse keren uitgebreid rondgevraagd of iemand de eigenaar kende en uiteindelijk aan het eind van de dag melding gemaakt bij de politie Hano.
De volgende dag staat er iemand van de gemeente voor de deur, die verder zonder enige terugmelding de fiets wilde ophalen. Dat heb ik geweigerd, want men kon nog niet eens de registratie van het gevonden voorwerp aantonen.
Enkele dagen daarna wordt ik door de politie gebeld. Als ik de fiets niet zou inleveren, wordt er aangifte tegen mij gedaan van diefstal, of woorden van gelijke strekking. Mij stond bij dat de vinder sinds 2021 ook zelf het gevonden voorwerp mag bewaren en na 6 maanden hierover kan beschikken.
https://www.ejustice.just.fgov.be/eli/w ... staatsblad Art. 3.58. Gevonden zaken: verplichtingen
De medewerker van de politie zegt echter dat dit alleen voor vondsten op privéterrein geldt en dat de fiets juridisch eigendom is of wordt van de gemeente en deze dan uiteindelijk aan een opkoper verkocht worden.
Hoe zit dit nu precies, want het voelt niet goed dat je als vinder helemaal buiten spel gezet wordt en zo'n fiets uiteindelijk bij een opkoper beland. Het liefst heb je die natuurlijk terug bij de rechtmatige eigenaar, maar als die zicht niet meldt, lijkt het mij logisch dat de fiets eindelijk jouw eigendom wordt.
Mvg,
Michel