notaris betaalt ereloon makelaar

frankvp
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

notaris betaalt ereloon makelaar

#1 , 16 mei 2024 12:51

Vanmorgen kreeg ik bericht van de notaris dat kortelings de akte van verkoop van mijn appartement verleden zal worden.

Tegelijk werd me - na mijn vraag - gemeld dat het ereloon van de makelaar rechtsreeks aan hem betaaldwordt, in aftrek van het bedrag van de verkoop.

Dit gebeurt dus zonder mijn goedkeuring. Blijkbaar is dat een traditie......

Ik wens het ereloon van de makelaar te betwisten vanwege begane fouten en tekortkomingen in de bemiddeling. En dus wens ik geen toestemming te verlenen voor de uitbetaling.

1. Wat kan ik doen om dit tegen te houden?
2. Is dit belangenvermenging?
3. Kan de notaris zich in de plaats stellen van de klant?
4. Met hoeveel kracht kan ik het ereloon betwisten?

Met dank voor de antwoorden.

LeenW
Berichten: 12938

#2 , 16 mei 2024 12:56

Dat kan niet zonder uw toestemming beslist worden. Maak de notaris duidelijk dat u niet van plan bent te tekenen als het bedrag van de makelaar wordt ingehouden.

bosprocureur
Berichten: 6879

#3 , 16 mei 2024 12:58

Die manier van werken is anders wel gebruikelijk.

Misschien kan u eens in het contract met de makelaar neuzen of u niet zelf daarin de opdracht / toelating gegeven hebt om de factuur van de makelaar door de notaris te laten vereffen (in uw naam dan) ?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5962
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 16 mei 2024 13:10

Die manier van werken is anders wel gebruikelijk.

Misschien kan u eens in het contract met de makelaar neuzen of u niet zelf daarin de opdracht / toelating gegeven hebt om de factuur van de makelaar door de notaris te laten vereffen (in uw naam dan) ?
Gewoonlijk is dat het geval.....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22327
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 16 mei 2024 17:14

Heb jij op dat ogenblik die makelaar aangetekend in gebreke gesteld voor zijn fouten/nalatigheden?

frankvp
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 mei 2024 17:35

er is in de loop van het contract via e-mail meermaals gewezen op de tekortkomingen . ik zal die opmerkingen herhalen bij het aangetekend protest.

KJ86
Berichten: 2671

#7 , 17 mei 2024 21:39

Het resultaat is er, dus zal het moeilijk protesteren worden. De manier waarop dat de resultaat behaald wordt, is uiteraard van geen belang bij dergelijk dienstverlening. Ik bedoel uiteraard binnen het wettelijke en het deontologische.

frankvp
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 mei 2024 12:25

art 8 plichtenleer: de verkoopovereenkomst bevat .... de berekenings- en betalingswijze van het ereloon. Dit laatste is niet aanwezig.

De overeenkomst werd pas na 1 maand van de start van de verkoop op MIJN verzoek en herinnering opgemaakt. De makelaar heeft reeds meerdere keren voor enkele familieleden zonder contract gewerkt....

---

art. 31 plichtenleer: Het ereloon van de vastgoedmakelaar kan, met het akkoord van zijn opdrachtgever, afgenomen worden van de definitief verworven gelden en waarden van deze laatste zoals bedoeld in artikel 30, tenzij de vastgoedmakelaar zich ervan bewust is frauduleus inbreuk te plegen op de rechten van derden.

-----

De makelaar heeft nadat ik hem in kennis heb gesteld van mijn protest, een advokaat op mij afgestuurd.

Tegelijk heeft hij mijn klachten via e-mail doorgestuurd naar derden. Wat het verbreken van de vertrouwelijkheid betekent (art.35 plichtenleer).

---

Blijkbaar hebben klanten volgens deze makelaar geen rechten meer....

Nu afwachten wat de advokaat schrijft.... We zullen er verder over communiceren in dit forum.

Terug naar “Kopen”