Bij de vereffening-verdeling is er één erfgenaam die na 15 jaar procederen en met een uitspraak van het Hof Van Beroep nog steeds kan dwarliggen bij de verkoop van de onroerende goederen. Alle andere erfgenamen gaan akkoord met de verkoop. Bij de aanvraag tot openbare verkoop geeft de boedelnotaris onderstaand antwoord. (Zie hier verder)
Eén van de erfgenamen wil geen onherroepelijke volmacht geven aan de notaris.
Hoe kunnen wij deze situatie deblokkeren? (We zijn ten einde raad)
In casu werd er voor het Hof van Beroep te Gent een akkoord bereikt over de openbare verkoop van alle onverdeelde onroerende goederen. Het Hof van Beroep verleent akte van dit akkoord en machtigt de notaris met toepassing van artikel 1209, §3 van het Gerechtelijk Wetboek om tot de openbare verkoop over te gaan indien hij daartoe door ten minste één van de partijen wordt verzocht.
In principe heeft een deelakkoord omtrent de verkoop tot gevolg dat het gaat om een vrijwillige openbare verkoop die niet langer kadert in de procedure van gerechtelijke vereffening-verdeling en waarbij dus de tussenkomst van alle partijen noodzakelijk is.
Ondanks deze principes machtigt het Hof de notaris om tot de openbare verkoop over te gaan op verzoek van één van de partijen. Het is opvallend dat de rechtbank naar artikel 1209, §3 van het Gerechtelijk Wetboek verwijst, aangezien dat artikel enkel van toepassing is in de nieuwe procedure van gerechtelijke vereffening-verdeling. In casu geldt echter nog de oude procedure (zoals het Hof van Beroep bovendien zelf aangeeft), waardoor voormeld artikel niet speelt en de verwijzing van het Hof enkel onzekerheid met zich meebrengt. Bovendien wordt in casu de openbare verkoop niet bevolen, maar enkel akte verleend van het akkoord tussen partijen.
Ondanks deze vermelding in het arrest, lijkt het mij daarom geen uitgemaakte zaak dat ik kan toewijzen op verzoek van één van de partijen indien één van hen zich hiertegen zou verzetten. Om die reden zal ik ook een onherroepelijke volmacht voorzien in de verkoopsvoorwaarden door alle partijen opdat er bij de ondertekening van het proces-verbaal van toewijs geen problemen opduiken.