weigering erfenis vader

anabee
Topic Starter
Berichten: 32

weigering erfenis vader

#1 , 06 sep 2009 22:17

De dochter van een vriendin haar vader is gestorven en ze is enige erfgenaam. Ze heeft haar vader de eerste 15 jaar niet gezien en had nadien sporadisch contact en is nu 22 jaar.
Ze is niet zeker of haar vader schulden heeft en gaat dit nagaan maar haar grootvader (vader van haar vader) die ze nooit zag raad haar aan de erfenis te weigeren om dat hij toch schulden zou hebben.
Als ze de erfenis weigert heeft ze dan nadien nog recht op de erfenis van de grootvader ?
Dank voor dringende info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 07 sep 2009 12:43

Een weigering van de erfenis van vader sluit niet uit dat zij kan erven van haar grootvader.

In plaats van weigeren zou die dochter beter 'aanvaarding onder boedelbeschrijving ' laten noteren bij de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar vader woonde. Indien er iets over schiet , kan zij het ontvangen. Een tekort moet ze niet bijleggen.

Als ze weigert , moet de grootvader het ook doen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

anabee
Topic Starter
Berichten: 32

#3 , 08 sep 2009 09:42

Als ik het goed begrijp zou bij weigering van de erfenis van haar vader nog recht hebben op de erfenis van de grootvader.
Of moet hij ook afstand doen van de erfenis van zijn zoon ? en zoniet erft ze toch niet ?

Reclame

Simon Verhoeven
Berichten: 89

#4 , 08 sep 2009 10:05

De dochter kan altijd van haar grootvader erven, wat Wanton bedoelt is dat als de grootvader de erfenis aanvaard hij de schulden krijgt.
En ik denk dat ze beter voor aanvaarding onder beding van boedelbeschrijving gaat.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”