Bevoordelen van broers en hun kinderen

Alfons W
Topic Starter
Berichten: 9
Locatie: Brugge

Bevoordelen van broers en hun kinderen

#1 , 04 aug 2009 09:41

Mijn vader beseft dat hij niet lang meer te leven heeft.Hij heeft 3 kinderen,waaronder ik.Ik ben de enige zonder kinderen.Nu is hij van plan om zijn geld te verdelen in 5 parts... 1 part per kind van hem (waaronder ik) en 1 part per kleinkind van hem.Dit betekent dat ik maar 1/5 deel van zijn geld zou erven.Wat kan ik hiertegen doen.Wat kan ik doen als hij manueel geld van zijn rekening afhaald en dit hand tot hand verdeelt.Wat kan ik doen als één van zijn andere kinderen nu nog geld van zijn rekening afhaalt,vermits zij beide de volmacht op zijn rekening hebben.(Ik niet,maar ik ben wel de oudste)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 04 aug 2009 11:31

Uw vader kan een testament maken , waarbij elk der kinderen 1/4 krijgt. Dat laatste kwart kan hij verdelen tussen de kleinkinderen. Dat is eigenlijk wat de wet toelaat.
Bij deze verdeling wordt ook rekening gehouden met hetgeen hij hand in hand verdeelt. De bank geeft het saldo op dag van overlijden door aan de Registratie. Maar U heeft inzage in zijn bankverrichtingen , tot 3 jaar voor zijn overlijden. Hiermee kan jij bekomen dat er teruggave dient te gebeuren , tot u uw rechtmatig deel bekomt. Geld afhalen door een volmachthouder met de bedoeling het te ontrekken aan de nalatenschap , is fraude en strafbaar.
Officiëel komt in de nalatenschap alles wat kan bewezen worden binnen de drie jaar voor het overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Alfons W
Topic Starter
Berichten: 9
Locatie: Brugge

#3 , 04 aug 2009 12:12

Dankuwel voor deze verduidelijking Wanton,Maar ik blijf nog altijd met een onzekerheid zitten.... Als mijn vader manueel geld van zijn rekening afhaald en dit dan van,hand to hand aan iemand uitdeelt,hoe weet ik dan waar dit geld naartoe is,en hoe kan ik daar dan mijn deel van vragen?

Reclame

Alfons W
Topic Starter
Berichten: 9
Locatie: Brugge

#4 , 04 aug 2009 13:05

Mijn vader heeft geen testament gemaakt,en is dat volgens mij ook niet van plan.Hij heeft enkel aan mijn broer gevraagd om ,na zijn overlijden,al het geld te verdelen zoals hiervoor al uitgelegd.Al het geld gedeeld in 5 en ook een deel voor de kleinkinderen.Dit is wat hij wil.Hij heeft deze verdeling aan de andere uitgelegd,en natuurlijk,deze zijn allemaal akkoord.Tevens is hij van plan om enveloppen met geld te geven aan enkele personen die volgens hem,goed voor hem zijn geweest.Hier zal ik helemaal niet van weten,hoeveel of aan wie...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”