Liegen bij notaris

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

Liegen bij notaris

#1 , 03 aug 2009 09:35

Hallo,

mijn schoonouders hadden vier zonen. Hadden, want vijf jaar geleden is de oudste zoon overleden. Met die zoon hadden ze een innige band. Met zijn vrouw en zijn 2 kinderen echter was er blijkbaar ruzie.
Nu is onze schoonvader overleden.

De bezittingen werden opgetekend en er werd een akte opgemaakt voor de verdeling. De akte werd door de oudste broer opgesteld en werd door de mama en de twee andere broers ondertekend bij de notaris. Ik was er ook bij. De bediende liet hen gewoon tekenen, er werd niets voorgelezen.
Gelukkig kregen we een kopie mee.
Wat stond daar in ?
Dat er tijdens het huwelijk drie kinderen geboren werden ( in plaats van vier ) en dat die drie kinderen nog alle drie in leven zijn !!!!
Er werd dan ook een verdeelsleutel opgemaakt voor de bezittingen.

Bij het thuis overlezen, hebben we in paniek de notaris opgebeld en hem gezegd dat het verkeerd was. Dat er nog een (overleden) broer was, en dat die twee meerderjarige kinderen heeft.

Nu is de familie razend op ons. Ze beweren dat "dat gespuis" geen recht heeft op vaders vermogen. Ze beweren ook dat registratie het nooit zou geweten hebben, mochten we gezwegen hebben.

Mijn vraag is : zou registratie dat inderdaad niet geweten hebben ?
Vraag 2 : welke straf staat er op het liegen bij de notaris ?

Ik hoop dat iemand hier meer over weet...

Vriendelijke groeten,

Lila B

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 03 aug 2009 13:23

Enkel vraag 1: op welke manier (aan de hand van welk document) heeft men bij de banken de rekeningen vrijgekregen?

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#3 , 03 aug 2009 21:44

2: Als men gezworen heeft dat dit de waarheid is, dan kan men vervolgd worden wegens meineed (na klacht bij de onderzoeksrechter)...
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Reclame

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 03 aug 2009 22:46

Ik geloof nooit dat de Registratie dit zo maar zou aanvaarden.
Zij beschikken over middelen genoeg om de reële toestand na te gaan. De notaris heeft ook voldoende mogelijkheden om dat na te gaan. Blijkbaar heeft men het zich daar , bewust of onbewust , gemakkelijk gemaakt en niets geverifiëerd.
Die twee kleinkinderen komen wettelijk tot de erfenis. Ze verzwijgen heeft niet de minste zin. Zo iets veronderstellen getuigt van een zekere naïviteit.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

dieke
Berichten: 1299

#5 , 04 aug 2009 08:27

M.i. zouden de kleinkinderen zelf of hun mama ook wel geweten hebben wat hun rechten zijn.

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#6 , 04 aug 2009 09:08

Het document in kwestie heet "Aangifte van nalatenschap". Het overlijden dateerde van februari en de rekeningen werden inderdaad allemaal vrijgegeven na ondertekening van vele documenten bij vele banken door alle broers en de schoonmoeder. De meeste gelden berusten nu op naam van de schoonmoeder met volmacht voor een van de broers.
Een bedrag van 5 cijfers werd ondertussen al gesplitst door de notaris en gestort op de rekening van de drie broers.

Dus als er geen klacht zou gekomen zijn, zou er niets uitgekomen zijn ?

Hoe zou registratie gereageerd hebben op deze grove leugen ?

Lila B

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 04 aug 2009 11:20

U heeft een kopie van dat document. Op die aangifte is geen melding gemaakt van de kleinkinderen. Wend U , met die kopie , tot de Registratie en leg hen de situatie uit.
U kan nog altijd een aangifte doen , zogezegd door de twee kleinkinderen.
Dit moet in orde komen!

Zoals Wolf , vraag ik mij idd. af wie de documenten heeft opgemaakt voor vrijgave bij de bank : akte van bekendheid , erfrechtverklaring? Was dat dezelfde notaris? Een klacht bij de orde is dan op zijn plaats.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 04 aug 2009 11:25

“Art.739.Plaatsvervulling is een fictie van de wet, volgens welke de vertegenwoordigers in de plaats, de graad en de rechten van de vertegenwoordigde treden.Art.740.Plaatsvervulling heeft, in de rechte nederdalende lijn, tot in het oneindige plaats.”(Burgerlijk Wetboek).

Deel de notaris aangetekend mee dat u en uw broer/zuster in de plaats treden van uw overleden vader en eis dat de verdeling daarmee in overeenstemming wordt gebracht.

De registratie kon die weten. Op liegen staat geen straf.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#9 , 04 aug 2009 14:38

Wanton,
je zegt wat ik heimelijk denk. De notaris heeft zijn werk niet gedaan. Er is een fout gemaakt en er moet een klacht ingediend worden bij de orde van de notarissen. Hoe doe ik dat op de juiste manier ?
Ik heb verwezen naar de doodsbrief, waar de zoon (zonder vrouw en kinderen ) op stond, en naar het trouwboekje ; maar de bediende had beslist op de "oudsten" te vertrouwen.
Heb je een link ?
Zomerse groeten,
Lila B

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#10 , 04 aug 2009 14:46

De registratie kon die weten. Op liegen staat geen straf.[/quote]

En meineed dan ?

We hadden dan misschien mee moeten liegen, zoals de familie ons aanvalt. Ik vind het - sorry, ik bedoel het echt niet verkeerd - ik heb zo'n compassie met die kleinkinderen... - te gortig voor woorden. Lieg maar en incasseer maar, centjes staan al geparkeerd, en de schaapjes, die nog nooit een verjaardagscadeau of een nieuwjaarscadeautje kregen, denken misschien dat pepe nog leeft... of erger... dat hij niets te verdelen heeft.
Dus de familie heeft gelijk : hadden we gezwegen, hadden ze nooit van iets geweten....
Buiten mij ( pas ingetrouwd ) gerekend dan ????

Zo ontgoocheld in de wetgever...

Lila B

dieke
Berichten: 1299

#11 , 04 aug 2009 15:36

Blij te lezen dat je het durft opnemen tegen de rest van de familie! Ik vind het ook ongehoord en zou het zeer eigenaardig vinden indien de wet hiertegen niets zou vermogen.

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 04 aug 2009 16:09

Aan de ander kant is het nu natuurlijk wel geweten hoeveel er exact te verdelen viel...

Kan dus pijn doen voor hebzuchtige familieleden...

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#13 , 05 aug 2009 20:59

Op deze site vind je de adressen van de orde van notarissen. Per aangetekende zending legt U de situatie uit.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

3399AAaa
Berichten: 818

#14 , 06 aug 2009 21:17

Wat is me dat voor een notaris zeg?

En is er dan geen erfrechtverklaring? Daar staan toch sowieso alle erfgenamen in?

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#15 , 10 aug 2009 10:17

dank je wanton. Ik houd jullie op de hoogte

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”