Tweede echtgenote

nomad
Topic Starter
Berichten: 4

Tweede echtgenote

#1 , 26 aug 2009 01:40

Mijn vader is onlangs overleden. Hij is al 34 jaar hertrouwd en ik gun zijn tweede vrouw alles wat ze mag krijgen en zelfs meer.
Mijn vader hield er niet van om over geld en erfenis te spreken.
k weet dus niet wat er overblijft.
Hij was al een paar maanden ziek voor hij gestorven is en ik had toen gezegd tegen hem dat het mij niet kon schelen, maar dat alles moest geregeld zijn zodat ik mij daar geen zorgen moest om maken indien hij kwam te sterven.
Nu is hij gestorven, maar ik weet nog van niets.
Ik weet dat ik in principe recht heb op de helft van de nalatenschap. Niet op het huis, want een maand voor zijn dood hebben ze het huis nog in de gemeeschap gebracht. Maar nu heb ik het vermoeden dat zijn vrouw een deel van het geld heeft overgeschreven naar een andere rekening (die van haar moeder) om zo de nalatenschap te verkleinen. Op zich kan dat geld me dan gestolen worden, maar ik zou wel graag weten of ze inderdaad dan zo te wantrouwen is. Kan ik bij de bank navragen of er voor zijn dood nog grote verrichtingen gebeurd zijn via PC banking? Het klinkt zo hebberig, maar het zou mij eerder heel erg kwetsen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 26 aug 2009 09:32

Ik weet dat ik in principe recht heb op de helft van de nalatenschap. Niet op het huis, want een maand voor zijn dood hebben ze het huis nog in de gemeeschap gebracht.

Waarom de helft? Heeft hij een testament gemaakt?
Waarom niet op het huis? Inbreng in gemeenschap ten opzichte van niet-gemeenschappelijke kinderen geldt als een schenking.
Hebben ze een huwelijkscontract gemaakt?

nomad
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 26 aug 2009 10:05

Er is een bijkomend huwelijkscontract gemaakt waar het huis kan verkocht worden zonder mij. Ik veronderstel dat het dan in de gemeenschap is gebracht?
Ze mag dat huis hebben, uiteindelijk heeft ze er ook zoveel jaar in gewoond en onderhouden. Ik wil alleen niet dat ze me bedriegt, ik wil open spel. Kan ik dus bij de bank vragen of er een groot bedrag is (bv 50000 euro) overgeschreven via pc banking vlak voor mijn vaders dood, hij lag toen in het hospitaal, maar zij kon aan alles?

Hartelijk bedankt...

Reclame

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 26 aug 2009 18:38

De echtgenote van uw vader is niet uw moeder. Dat wil eigenlijk zeggen dat uw vader , binnen zijn huwelijk , niet zomaar alles kon doen wat hij wilde. Als U enig kind bent , kan hij slechts de helft van zijn goederen , inclusief het huis , in volle eigendom aan zijn vrouw geven. U heeft minstens recht op de helft van zijn nalatenschap. Volgens mij kan U het nieuwe huwelijkscontract en de inbreng van het huis deels aanvechten en in uw voordeel laten wijzigen.
Als erfgenaam heeft U het recht om bij de bank info op te vragen aangaande verrichtingen op zijn rekening , zelfs van voor zijn overlijden.

Neem eens contact met een notaris. Die kan op basis van de concrete gegevens een oplossing geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 27 aug 2009 10:18

“Art.1465.Ingeval er kinderen zijn die niet gemeenschappelijk zijn, blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het beschikbaar gedeelte, zonder gevolg ten aanzien van het meerdere...”(Burgerlijk Wetboek).

U blijft dus erfgenaam van uw vader,wat hij ook bij huwelijkscontract overeenkwam met uw stiefmoeder.

Als erfgenaam treedt u in de rechten en plichten van de erflater en kan u van de banken alle gegevens betreffende ‘zijn’ voorbije financiële verrichtingen opvragen.

Zie verder http://www.abb-bvb.be/gen/nl/index.html# > Praktische informatie > Opzoeken van een bankrekening na een overlijden of http://www.febelfin.be/febelfin/nl/Tot_ ... index.html
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”