onterving 1 ouder

s21
Topic Starter
Berichten: 21

onterving 1 ouder

#1 , 26 aug 2009 12:57

Beste forummers,


Zit al een ganse voormiddag het forum te doorkruisen, maar vind niet direct een antwoord op volgende situatie:

Binnenkort ben ik eigenaar van een eigen woning. Ben ongehuwd zonder kinderen.

Op jonge leeftijd zijn mijn ouders gescheiden, werd ik opgevoed door mijn moeder en heb ik sedert jaren geen contact meer met mijn vader. Daarnaast heb ik nog twee broers.

Als ik het goed begrijp, zal in geval van mijn overlijden (ff doem-scenario), 1/4 naar mijn moeder gaan, 1/4 naar mijn vader en 1/2 verdeeld worden over mijn beide broers.

Gezien het feit dat ik geen enkele band heb met mijn vader, wens ik hem dan ook te "onterven" ten voordele van mijn moeder en/of broers.

Tot nu toe heb ik enkel gevonden dat dit niet mogelijk is, omwille van het feit dat ouders een wettelijk "voorbehouden" deel zouden hebben. Is dit toch mogelijk of in ieder geval te beperken??

Alvast bedankt!
Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Simon Verhoeven
Berichten: 89

#2 , 26 aug 2009 13:04

Als je het zo klein mogelijk wilt houden: testament opstellen.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 26 aug 2009 13:13

Lees pb.

Reclame

s21
Topic Starter
Berichten: 21

#4 , 26 aug 2009 13:16

Beste Simon,

Dat was ook mijn initiële redenering, maar blijkbaar zou zo'n testament geen verschil uitmaken, omwille van dus dat wettelijk "voorbehouden" deel. Tenzij dat mijn vader zich daarmee akkoord zou verklaren, maar dat betwijfel ik nu eens ten zeerste...

Simon Verhoeven
Berichten: 89

#5 , 26 aug 2009 13:37

Er is inderdaad een voorbehouden deel, maar als ik me niet vergis (al eventjes geleden dat ik nog recht heb gehad) kan je zelf ook een deel verdelen als je een testament hebt.
Anders wordt al je eigendom verdeeld volgens die maatstaf.
Als ik me vergis waardeer ik de verbetering.

s21
Topic Starter
Berichten: 21

#6 , 26 aug 2009 13:46

Simon,


Ondertussen weer bijgeleerd en je hebt gelijk :wink:

Blijkbaar zal ik er niet onderuit kunnen, maar wel kunnen beperken!

Grtz.

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 26 aug 2009 15:08

Er is inderdaad een voorbehouden deel, maar als ik me niet vergis (al eventjes geleden dat ik nog recht heb gehad) kan je zelf ook een deel verdelen als je een testament hebt.
Anders wordt al je eigendom verdeeld volgens die maatstaf.
Als ik me vergis waardeer ik de verbetering.
Zolang steller niet getrouwd is of wettelijk samenwoont of een kind heeft , kan hij zijn vader niet onterven. Die heeft - in dit geval stom genoeg- altijd recht op 1/4 van het totaal.
Indien er een kind is , kan die alles krijgen.
Bij huwelijk of wettelijk samenwonen kan een testament opgemaakt worden dat die partner alles krijgt.
Indien een testament opgemaakt wordt zonder iets over te maken aan vader , heeft die dertig jaar de tijd om dit aan te vechten. Ook niet plezant voor de anderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”