Successierechten op belegging en spaarrekening.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Successierechten op belegging en spaarrekening.

#1 , 08 jul 2009 10:19

Beste,
Ik ben enige dochter en mijn moeder is hertrouwd met scheiding van goederen.
Aangezien ze op leeftijd is,zou ze een beetje uitleg willen om mij veilig te stellen zodat er geen successierechten moeten betaald worden later.

Ze heeft een belegging Tak 21 die afloopt op 01/12/2010 en haar bankdirecteur heeft gezegd dat ik bij overlijden daar niks moet op betalen.Klopt dit?

Ten tweede heeft ze een spaarrekening die ze nu op mijn naam zou willen zetten en waarbij ze dan volmacht zou hebben.

We zijn allebei bij dezelfde bank.
Is dit een goede oplossing?Naar het schijnt is de wetgeving pas veranderd.
Vriendelijk bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Dust
Berichten: 61

#2 , 21 aug 2009 20:40

Hier zou ik eigenlijk ook wel het antwoord op willen weten.

Creatief
Berichten: 2513

#3 , 21 aug 2009 22:22

Indien die tak 21-verzekering afloopt en ze deze nog behoudt na afloop, betaal je bij overlijden wel successierechten! Ik vermoed dat het hier gaat om een eenvoudige tak 21-verzekering zonder overlijdensrisico.

Zet je moeder die tak 21-verzekering om in geld, het maakt eigenlijk weinig verschil. Ze zal deze toch waarschijnlijk op een spaarrekening zetten.

Een rekening openen op jouw naam is wel een goed idee. Dit hebben we ook gedaan bij de geboorte van onze kinderen. De spaarrekening stond op hun naam, maar wij hadden volmacht. Maandelijks schreven we geld over op het spaarboekje van de kinderen (hun kindergeld). We werkten op dezelfde manier voor hun effectenrekening.

Al de bedragen die overgeschreven werden voor de periode van 3 jaar voor overlijden, worden vrijgesteld van successierechten.

Reclame

wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 22 aug 2009 16:03

Ze heeft een belegging Tak 21 die afloopt op 01/12/2010 en haar bankdirecteur heeft gezegd dat ik bij overlijden daar niks moet op betalen.Klopt dit?
Ik zou ook eens willen weten hoe dat kan.
Indien uw moeder overlijdt voor de einddatum betaal jij zeker successierechten op die som. Wat wel zou kunnen is , dat de inschrijving destijds reeds op uw naam gebeurd is zodat U eigenlijk al eigenaar bent.

De spaarrekening op uw naam zetten , kan natuurlijk. Dit komt overeen met een bankgift. Tenzij uw moeder binnen de drie jaar zou overlijden , zijn er geen successierechten verschuldigd.

Wetgeving pas veranderd? Heb daar geen weet van.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief
Berichten: 2513

#5 , 22 aug 2009 21:17

Ik denk dat Josi's moeder de successierechten niet kan onderscheiden van de roerende voorheffing.
Mits de tak 21-verzekering na 8 jaar aflloopt, wordt deze vrijgesteld van roerende voorheffing en betaalt ze ook geen uitstapkosten meer.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”