rekening in onverdeeldheid

givanvincent
Topic Starter
Berichten: 3

rekening in onverdeeldheid

#1 , 12 aug 2009 18:23

ik ben 51 jarige man waarvan beide ouders nog leven welliswaar is moeder dement, ik heb 3 zussen en 2 broers deze hebben zonder mijn medeweten of goedkeuring een rekening geopend in onverdeeldheid zelf de bankinstelling heeft me niets laten weten ?? wat kan ik doen ??
dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 12 aug 2009 19:56

' in onverdeeldheid' ? Is dat wel de juiste kwalificatie?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

givanvincent
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 12 aug 2009 21:00

' in onverdeeldheid' ? Is dat wel de juiste kwalificatie?
men noemt dat zo, feit is dat mn broers en mn zussen beslissen wat er met de centjes gebeuren, hetgeen ik echter niet begrijp dat de bankinstelling dit doet zonder alle kinderen om hun mening te vragen.
VrGr

Reclame

Simon Verhoeven
Berichten: 89

#4 , 12 aug 2009 21:10

Wat is de mening van uw vader en is uw moeder officieel dement (dus via de vrederechter ontoerekeningsvatbaar verklaard etc) of gewoon vastgesteld door een neuroloog?
Het lijkt mij het beste dat u contact opneemt met uw vader (indien de relatie nog meevalt) en hem vraagt of dit een gift naar hen toe is of dergelijke.
Dat laat je dan het best vaststellen zodat dat later van hun erfdeel kan afgetrokken worden.

wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 12 aug 2009 21:44

Bij een rekening in onverdeeldheid is elke betrokkene eigenaar voor een gelijk deel. Ik geloof nooit dat het op die manier moet geïnterpreteerd worden.
Ik denk eerder dat het een rekening op naam van (één van ) de ouders betreft , met volmacht aan meerdere kinderen. Dat is iets heel anders. Zoiets bepalen de ouders-titularissen zelf. De bank voert uit en moet niemand (ook eventueel andere kinderen niet) hiervan op de hoogte stellen.
Indien moeder dement is , is het beter dat een bewindvoerder aangesteld wordt. Waarschijnlijk wordt dat voorlopig vader.
U kan op dit moment weinig doen : de bank zal u niet informeren. Via de vrederechter en de bewindvoerder kan u wel op de hoogte gesteld worden als die stand van zaken moet geven.
Ik begrijp uw bezorgdheid : u vreest dat uw deel van de erfenis weg zal zijn indien uw ouders zijn overleden. Pas bij hun dood kan U ook inzage ( en verantwoording) vragen van deze bankrekening.
Wat kan de reden zijn dat die bankrekening zou geopend zijn zonder uw medeweten of zonder uw betrokkenheid?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

givanvincent
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 13 aug 2009 12:57

Wat is de mening van uw vader en is uw moeder officieel dement (dus via de vrederechter ontoerekeningsvatbaar verklaard etc) of gewoon vastgesteld door een neuroloog?
Het lijkt mij het beste dat u contact opneemt met uw vader (indien de relatie nog meevalt) en hem vraagt of dit een gift naar hen toe is of dergelijke.
Dat laat je dan het best vaststellen zodat dat later van hun erfdeel kan afgetrokken worden.
Beste simon
de reden van de dementie van moeder is het feit dat men medicatie heeft gegeven waarbij de huisarts niet akkoord was, en zodus ook niet via hem verkregen, het gaat hier om solian, die er volgens somminge van mn zussen moest komen, wat vroeger een goed bij de pinken, inteligente dame was die alles beheerde is nu een plant, en ja vader heeft blindelings vertrouwen in mn oudere zusseng ik heb in het verleden ook toestemming gevraagd voor gewoon inzage en enkel inzage op de bankrekening maar vader heeft het vertrouwen in mn zussen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”