ik ben enige erfgename en nu?

Dora
Topic Starter
Berichten: 10

ik ben enige erfgename en nu?

#1 , 04 aug 2009 13:25

Ik ben enige erfgename van mijn grootouders aan mijn vaderskant. Mijn vader is overleden, hij had geen broers en zussen, ik ben enig kind.
Onlangs is mijn grootvader overleden.... mijn grootmoeder is nog in leven en heeft al een behoorlijke leeftijd.

Vorige week zei mijn grootmoeder dat ik nu enige erfgename ben van haar woning en vroeg me om uit te zoeken hoe het zat me de erfeniskosten.

Ik heb geen idee wat dit allemaal inhoud, wat dat gaat kosten.
Ik zou liever niet de woning verkopen, maar anderzijds ben ik nog niet zo vermogend genoeg om hoge bedragen te betalen.

Is er iemand die weet waar ik mij zowat aan kan verwachten?
Bij voorbaat dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 04 aug 2009 13:40

Voor de woning zal U betalen:
- op de eerste schijf tot 50.000 eur: 3%
- op de tweede schijf van 50.000 tot 250.000: 9%
- op de derde en laatste schijf boven 250.000: 27%.

Vb. een huis van 200.000 eur:
- 3% van 50.000 = 1.500
- 9% van (200.000 - 50.000) = 13.500.
Som: 15.000 eur.

joris boris
Berichten: 87

#3 , 05 aug 2009 13:11

Toevallig gelezen. Ik denk dat hier te weinig informatie werd gegeven.

Betreft het hier een woning die eigen bezit was van grootvader of was het en gemeenschappelijke woning. In het laatste geval dient de kleindochter slechts successie te betalen op de HELFT van de waarde van de woning

De kleindochter is wel in beide gevallen slechts de blote eigenaar van het pand. De grootmoeder krijgt het vruchtgebruik in elk geval.(waarop ook successie verschuldigd is)
Ook kan de kleindochter de woning niet verkopen, vermits het de gezinswoning is.

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 05 aug 2009 15:51

Was er een huwelijkscontract van de grootouders met een verblijvingsbeding? Dat weten we inderdaad (ook) niet (in elk geval komt zo een langst leeft al zeer dikwijls voor bij die generatie).
Ik heb mijn antwoord beperkt tot de vraag van oma die het heeft over "haar woning".

PS Oma moet niets betalen indien ze het vruchtgebruik zou gekregen hebben.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”