betrokkene pleegt vluchtmisdrijf (verkeerswet)
is mogelijk dronken of geïntoxiceerd.... maar dat is mogelijk niet meer te bewijzen.(verkeerswet)
verder niet verlenen van hulp in nood (strafwetboek)
en Hoofdstuk II. Onopzettelijk doden en onopzettelijk toebrengen van lichamelijk letsel
Art. 418
Schuldig aan onopzettelijk doden of aan onopzettelijk toebrengen van letsel is hij die het kwaad veroorzaakt door gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg, maar zonder het oogmerk om de persoon van een ander aan te randen.
Art. 419
Hij die onopzettelijk iemands dood veroorzaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot twee jaar en met geldboete van vijftig [euro] tot duizend [euro].
[Wanneer de doding het gevolg is van een verkeersongeval dan bedraagt de gevangenisstraf drie maanden tot vijf jaar en de geldboete 50 euro tot 2000 euro.]
Art. 420
Indien het gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg alleen slagen of verwondingen ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft [met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden] en met geldboete van vijftig [euro] tot vijfhonderd [euro] of met een van die straffen alleen.
[Wanneer de slagen of verwondingen het gevolg zijn van een verkeersongeval dan bedraagt de gevangenisstraf acht dagen tot een jaar en de geldboete 50 euro tot 1000 euro.]
Art. 421
Met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot tweehonderd [euro] of met een van die straffen alleen wordt gestraft hij die onopzettelijk bij een ander een ziekte of ongeschiktheid tot het verrichten van persoonlijke arbeid veroorzaakt door hem stoffen toe te dienen, die de dood kunnen teweegbrengen of de gezondheid zwaar kunnen schaden.
Ik vind onopzettelijk en gevangenisstraf niet samengaan.
Stel dat je bv plots moet niezen! Iedereen sluit dan zijn ogen.
Het niezen duurt een fractie van een seconde maar ondertussen kan er wel iemand onder de wielen van je auto terechtkomen
Het feit dat er door je toedoen iemand sterft of zwaar gewond geraakt is al een serieuze opdoffer en iets wat je nooit vergeet.
Als kers op de taart mag je dan de cel nog in ook als je wat pech hebt.
Ik denk dat ik mijn auto dan maar ga wegdoen want ongelukken bestaan er blijkbaar niet in dit land.
http://www.encyclo.nl/begrip/ongeluk" onclick="window.open(this.href);return false;