Pepperspray e.d.

tira00
Berichten: 929

Re: Pepperspray e.d.

#31 , 17 sep 2012 18:52

Je kan ook gewoon weglopen en niet naar het politiekantoor gaan. De volgende dag koop je gewoon een nieuw busje pepperspay. Die aanvaller zal heus geen aangifte gaan doen over die spray. Iedereen tevreden:politie heeft minder werk en jij hebt tenminste iets om je te verdedigen.

Wonderingwhy,wij mogen niks gebruiken. De mannen bij ons kunnen zich nog verdedigen,met hun handen wel te verstaan, maar als vrouw kan je niks zonder hulpmiddelen. We krijgen dan ook regelmatig klop.

wonderingwhy
Berichten: 118

#32 , 17 sep 2012 18:58

Je hoort desondanks wel vaker verhalen over mensen die aangevallen werden, en na afloop vervolgd werden omdat ze illegale wapens of technieken gebruikte. Stel, een dief probeert je handtas af te pakken, zonder evenwel aanstalten te maken om je aan te vallen, en je sprayt hem dan knock-out met een peppersray.
Riskeer je dan geen vervolging? Tenslotte, is dan de verdediging niet in verhouding met de "aanval".

Franciscus
Berichten: 38683

#33 , 17 sep 2012 19:18

Vanaf het ogenblik dat het gevaar geweken is mag er geen geweld meer gebruikt worden.
Het geweld moet evenredig zijn ..... kleine man en grote dame of grote man en kleine dame.
Onmiddellijk zijn.... dus niet in de toekomst.
Er mag geen ander middel zijn.
Gaan LOPEN is steeds de optie dus opletten.

Reclame

Fore
Berichten: 1298

#34 , 17 sep 2012 19:36

Heb hier eens rode pepers geplukt (groeit hier goed). paar uur later eens door mijn ogen gewreven, ik dacht eerst dat ik met mijn vingernagel in mijn oog had gesneden, zo een pijn....
En dit door alleen nog maar door de buitenkant aan te raken ;p
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

wonderingwhy
Berichten: 118

#35 , 17 sep 2012 23:44

Het klinkt allemaal nogal wazig eerlijk gezegd... Afgaande op wat ik hier lees mogen wij ons bijna nooit verdedigen, alleen gaan lopen.. Wat er op neer komt dat we altijd verliezen...

Vandebos
Berichten: 16087

#36 , 18 sep 2012 00:04

Klopt, zelfverdediging is alleen in allerlaatste instantie toegelaten.

eylis
Berichten: 8851

#37 , 18 sep 2012 09:17

maar laten we wel wezen...
Hoe dikwijls worden dames die zich verweren bij nacht en ontij later ook nog eens vervolgd door de aanvallers, en wordt de "wettelijke zelfverdediging" in vraag gesteld?
Bij de practische toepassing van die hele juridische omschrijving, voorwaarden en definities ten spijt waar "wettelijke zelfverdediging" moet aan voldoen om niet als een bruut fysiek machtsvertoon van wilde vrouwen te worden veroordeeld (ik wil het nog zien gebeuren, maar soit :-)
redeneer ik als toch volgt:
als het me zou overkomen dat een menspersoon ondanks mijn herhaalde meldingen me niet dichter meer te benaderen, zich toch verder binnen mijn fysieke perimeter (van 1 meter) blijft begeven en zaken eist die ik hem niet verplicht ben te geven of toe te staan, dan zal ik pijn veroorzaken aan deze snoodaard teneinde deze situatie te stoppen. En heb ik de familiejuwelen schade toegebracht zelfs VOORDAT de mens mij "gevaarlijk en levensbedreigend" bejegende?
Dan verklaar ik als volgt: O maar ik heb geen zelfverdediging noch geweld willen gebruiken, ik ben op de loop willen slaan en voorover gestruikeld en mij recht willen houden aan een houvast... precies nu net... ja daar :-)

wonderingwhy
Berichten: 118

#38 , 18 sep 2012 18:13

Als we bestolen worden mogen we dus niets doen om het tegen te houden? Denk dat de Belgische wetgeving dringend aan revisie toe is...

wonderingwhy
Berichten: 118

#39 , 18 sep 2012 18:15

Eylis
U beschrijft hier wel 1 specifiek geval... Maar in het algemeen, als we bijvoorbeeld worden geconfronteerd met iemand die ons wilt bestelen, mogen we volgens de wet bijna niks doen, buiten gaan lopen.. wat eigenlijk op neer komt dat we onze eigendom in vele gevalllen kwijt zijn, aangezien stappen ondernemen om de diefstal te vermijden per defintie niet legaal zijn.
Of.. zo komt het toch over bij mij.

Franciscus
Berichten: 38683

#40 , 18 sep 2012 18:34

Toch wel u mag de dader(s) vatten en vasthouden tot de politie komt.
U mag daarbij (lichte) dwang gebruiken.
Als de dader daarbij geweld gebruikt is er ten overstaan van hem een strafverzwaring gezien hij geweld gebruikt om zijn vlucht te verzekeren.

Art. 469. Met diefstal gepleegd door middel van geweld of bedreiging wordt gelijkgesteld het geval waarin de dief op heterdaad betrapt wordt en geweld of bedreigingen gebruikt hetzij om in het bezit van de weggenomen voorwerpen te kunnen blijven, hetzij om zijn vlucht te verzekeren.

Art. 483. Onder geweld verstaat de wet daden van fysieke dwang gepleegd op personen.
Onder bedreiging verstaat de wet alle middelen van morele dwang door het verwekken van vrees voor een dreigend kwaad.
Dus een winkeldief die de bewakingsagent of een winkelbediende omver duwt pleegt geweld.

Wettige verdediging gaat over het verdedigen van personen en niet over het verdedigen van louter goederen.
AFDELING IV. - GERECHTVAARDIGDE DOODSLAG, GERECHTVAARDIGDE VERWONDINGEN EN GERECHTVAARDIGDE SLAGEN.

Art. 416. Er is noch misdaad, noch wanbedrijf, wanneer de doodslag, de verwondingen en de slagen geboden zijn door de ogenblikkelijke noodzaak van de wettige verdediging van zich zelf of van een ander.
Art. 417.
Onder de gevallen van ogenblikkelijke noodzaak van de verdediging worden de twee volgende gevallen begrepen :
Wanneer de doodslag gepleegd wordt, wanneer de verwondingen of de slagen toegebracht worden bij het afweren, bij nacht, van de beklimming of de braak van de afsluitingen, muren of toegangen van een bewoond huis of appartement of de aanhorigheden ervan, behalve wanneer blijkt dat de dader niet kon geloven aan een aanranding van personen, hetzij als rechtstreeks doel van hem die poogt in te klimmen of in te breken, hetzij als gevolg van de weerstand welke diens voornemen mocht ontmoeten;
Wanneer het feit plaatsheeft bij het zich verdedigen tegen de daders van diefstal of plundering die met geweld tegen personen wordt gepleegd.

eylis
Berichten: 8851

#41 , 19 sep 2012 09:06

dus als ik de wetgeving goed begrijp, kan ik wél wettelijke zelfverdediging in het leven roepen als een dief geweld gebruikt om mij te beroven. Immers: ik kan toch niet vooraf inschatten of het fysieke geweld dat hij tegen mij gebruikt levensbedreigend is of niet?
een kerel die met een mes naar mij zwaait doet dat toch om mij behoorlijk pijn te doen (lees uit te schakelen)? Ik weet toch niet vooraf of hij daarmee een prikje in mijn bovenarm gaat geven of mijn hele armslagader open villen? (ik vermoed toch wel het laatste)
dus als die kerel met een mes zwaait mag ik perfect mijn 24/24deodorant in zijn ogen sprayen, mijn borduurnaald in zijn familiejuwelen rijgen of blauwesmurfenlakverf in zijn neusgaten spuiten.
Toch?

Vandebos
Berichten: 16087

#42 , 19 sep 2012 09:58

Bedreiging met een wapen roept semi automatisch zelfverdediging in. Ik zou de combo knie. -- kroonjuwelen elleboog - oog niet vergeten.

artemis
Berichten: 3295

#43 , 19 sep 2012 10:36

als het me zou overkomen dat een menspersoon ondanks mijn herhaalde meldingen me niet dichter meer te benaderen, zich toch verder binnen mijn fysieke perimeter (van 1 meter) blijft begeven en zaken eist die ik hem niet verplicht ben te geven of toe te staan, dan zal ik pijn veroorzaken aan deze snoodaard teneinde deze situatie te stoppen. En heb ik de familiejuwelen schade toegebracht zelfs VOORDAT de mens mij "gevaarlijk en levensbedreigend" bejegende?
Als ik voor mezelf mag spreken dan heb ik moeten vaststellen dat veel vrouwen de fysieke kracht die ze hebben (hoewel die minder is die van de gemiddelde man) niet ten volle kunnen of durven te gebruiken. Ik vind het juiste werkwoord niet, maar bij mezelf is het alsof dat niet in de genen zit om tegenover een andere mens bruut geweld te gebruiken of die persoon pijn te doen.. Noem het misschien een ingebouwde rem.
Zo werd ik ooit op de trappen van een afgelegen historisch site (niet in België) vanop 2 treden onder mij achtervolgd door een man die handtastelijk was. Nadat ik al verbaal had gereageerd en de man niet wilde ophouden heb ik hem een mep in zijn gezicht gegeven. Daarbij had ik ook zijn bril tegen de grond geslagen, waardoor ik zo geschrokken was van mezelf dat ik ..... stomweg sorry zei... Héél belachelijk natuurlijk maar dat was wel mijn spontane reactie.
Ik weet dat ik niet de enige ben omdat ik ooit trainingen heb geweten waarbij vrouwen moesten leren hun eigen krachten voor honderd procent te gebruiken door bv voluit tegen een boksbal te leren slaan of zo hard mogelijk te leren stampen. Het was niet echt een cursus zelfverdediging, maar enkel een manier om alles te leren geven wat in je zit en niet je kracht maar half te benutten omdat die 'ingebouwde rem' je teveel parten speelt.
Overigens beschouw ik me echt niet als een doetje in het leven...

wonderingwhy
Berichten: 118

#44 , 20 sep 2012 06:15

Maar bijvoorbeeld een handtassendief een mep verkopen. Is dat dan nog verkoopbaar als zelfverdiging?
Stel: dief grijpt handtas vast, wilt gewoon gaan lopen, maar jij trekt er hard aan en verkoopt de man (zonder dat die aanstalten maakt tot het plegen van geweld) een mep?

EIgendom mag je niet verdedigen? Dus als je moet kiezen tussen gaan lopen en uw eigendom verliezen, en blijven en uw eigendom verdedigen eist de wet dat je gaat lopen?

tira00
Berichten: 929

#45 , 20 sep 2012 07:41

Ja bij een "normaal" mens duurt het even voor ie kwaad kan worden. Voor je weet wat er gebeurt heb je een klap vast. Je verwacht zoiets gewoon niet op dat moment. Het lijkt wel of die mensen andere instincten hebben.

Terug naar “Praat café”