Pepperspray e.d.

eylis
Berichten: 8851

Re: Pepperspray e.d.

#46 , 20 sep 2012 08:46

wonderingwhy: als iemand mijn handtas grijpt en wil gaan lopen, dan struikel ik misschien wel naar voor met mijn vingers in zijn ogen? Ik verdedig mijn eigendom niet, ik ben uit mijn evenwicht gebracht :-)
Ik vermoed echt dat als zo'n snoodaard later voor de rechtbank het slachtoffer wil dagen wegens onrechtmatig gebruik van geweld dat een creatieve advocaat er zonder veel moeite in slaagt de beschuldigingen te ontkrachten.
Je moet de kerel natuurlijk niet de keel oversnijden, maar zoals ik al zei: kom je ondanks herhaaldelijke waatrschuwingen steeds dichter in mijn persoonlijke perimeter, kan je natuurlijk per ongeluk een uitzwaai van een van mijn ledematen krijgen?
In een gevoelige lichaamszone. Dat is heel spijtig, maar had voorkomen kunnen worden :-)

Franciscus
Berichten: 38683

#47 , 20 sep 2012 11:20

Aftrekken van een handtas is zo wie zo een daad van schending lichamelijke entiteit. U mag geweld gebruiken om uzelf en hier dus ook uw bezit te verdedigen.
Wat is het probleem?

wonderingwhy
Berichten: 118

#48 , 20 sep 2012 11:57

Aha :-)
OK.... Neen, neen... Ik heb onlangs een verhaal gehoord over iets soortgelijks. Man die bestolen werd, besloot zijn eigendom te verdedigen en daar achteraf voor werd veroordeeld... Vandaar mijn vraagjes.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38683

#49 , 20 sep 2012 18:44

Maar dat zijn de verhalen van de klepel en de klok. We hebben het gehoord .... de man verteld niet het volledige verhaal enz enz...
Waar was het wanneer waarom enz ....
Het beschermen van goederen is wel voorzien in de wetgevingen maar welke goederen mogen of kunnen beschermd worden is dan dikwijls zeer goed omschreven
Nederland heeft bescherming van goederen voorzien maar.... en dat vergeet men of weet men niet daar is een ZEER strenge wapenwet .... quasi verbod aan particulieren en staan de elementen proportionaliteit en subsidiariteit in de regelgeving.

artemis
Berichten: 3295

#50 , 20 sep 2012 19:06

Wat doet de wetgeving wat zelfverdediging betreft met een 'onbedwingbare en natuurlijke reflex'? Zonder daarbij gebruik te maken van eender welk voorwerp uiteraard.

Franciscus
Berichten: 38683

#51 , 20 sep 2012 19:30

dat stelt geen probleem.
Let wel elk gebruik van geweld zal afgetoetst worden aan de opgegeven artikels.
Maar aftrekken van een handtas is met geweld (door dader) dus het geweld door slachtoffer gebruikt kan perfect verklaarbaar zijn.
Evenzo bij het vatten van de dader kan en mag er geweld gebruikt worden zolang dat enkel dient om dader te vatten.
Het blijven slagen van de dader daarentegen zal niet door deze artikels gedekt worden.
Mogelijk artikel 71 dat stelt dat er niet van een misdrijf wordt gesproken wanneer de dader in staat van geestesstoornis was of wanneer hij gedwongen werd door een macht die hij niet heeft kunnen weerstaan. 8_)

Terug naar “Praat café”