Onderhoudsplicht

Sophiettje
Topic Starter
Berichten: 1

Onderhoudsplicht

#1 , 12 sep 2010 20:22

Hallo

Samen met mijn vriend (wettelijk samenwonend) hebben wij een huis gekocht. De moeder van mijn vriend is iemand die 2-3 maand gaat werken, daarna stopt door "ziekte" en zo een werkloosheidsuitkering krijgt. Nu zei ze onlangs dat als ze niet voldoende pensioen zou krijgen, dat haar kinderen financieel verplicht zijn om te helpen. Ook heeft ze deze maand geen dop meer door zogezegde procedurefouten...

Graag wou ik weten als wij ons kunnen beschermen daartegen. Is een financiele steun altijd verplicht?? Kunnen wij onze eigendommen (auto, huis, ...) daartegen beschermen??

Alvast bedankt en hopend op een positief antwoord

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 13 sep 2010 12:13

Hallo

Samen met mijn vriend (wettelijk samenwonend) hebben wij een huis gekocht. De moeder van mijn vriend is iemand die 2-3 maand gaat werken, daarna stopt door "ziekte" en zo een werkloosheidsuitkering krijgt. Nu zei ze onlangs dat als ze niet voldoende pensioen zou krijgen, dat haar kinderen financieel verplicht zijn om te helpen. Ook heeft ze deze maand geen dop meer door zogezegde procedurefouten...

Graag wou ik weten als wij ons kunnen beschermen daartegen. Is een financiele steun altijd verplicht?? Kunnen wij onze eigendommen (auto, huis, ...) daartegen beschermen??

Alvast bedankt en hopend op een positief antwoord
Er bestaat inderdaad een onderhoudsplicht tov ouders. Wanneer ze in een rusthuis worden opgenomen bijv. kunnen de kinderen (en schoonkinderen) aangesproken worden om een bijdrage in de kosten indien inkomsten ouder ontoereikend zijn. Bijdrage wordt berekend volgens inkomsten van de kinderen. Er kan evenwel geen beslag worden gelegd op de bezittingen (bijv. huis) van de kinderen.

Indien ouder bij kind inwoont en schulden heeft kan wel beslag op de inboedel worden gelegd (niet op bankrekeningen of onroerend goed).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Praat café”