Weer eventjes verlost van privé parkeerwachters?

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

Weer eventjes verlost van privé parkeerwachters?

#1 , 28 mei 2010 12:35

Schouppe: 'Foutparkeerders kunnen boete nu omzeilen'

* vrijdag 28 mei 2010, 09u00 Bron: belga

edm

BRUSSEL - Foutparkeerders die door een privéparkeerbedrijf beboet zijn, kunnen in principe weigeren te betalen, nu privébedrijven niet langer de toestemming hebben nummerplaatgegevens rechtstreeks op te vragen. Dat zegt ontslagnemend staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe.

Het Grondwettelijk Hof heeft de wetsartikelen vernietigd die parkeerbedrijven toelaat uw gegevens op te zoeken bij de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV). Parkeerboetes zijn volgens het Hof een bevoegdheid van de gewesten, en niet van de federale overheid, die de wettelijke bepalingen eind 2008 invoerde. Parkeerbedrijven moeten opnieuw passeren via de gemeentebesturen om de nodige gegevens op te vragen, klinkt het.

Volgens staatssecretaris Schouppe zal het er nu op aankomen dat de gewesten op hun beurt decreten goedkeuren die de privéparkeerbedrijven, via de gemeentebesturen, opnieuw de nodige bevoegdheden geven.

Schouppe geeft toe dat door de beslissing van het Hof foutparkeerders in principe kunnen weigeren hun parkeerboetes te betalen. 'Als er niet snel wordt ingegrepen, kan men inderdaad stellen dat men eventueel de geldboete niet moet betalen. Maar ik denk niet dat dat een bevordering van de burgerzin is,' zei hij in De Ochtend op Radio 1.

Wie wil kan ook in beroep gaan tegen zijn boete van na de goedkering van het decreet in 2008, maar 'als mensen honderden euro's willen betalen voor een proces voor een boete van enkele euro's, dan is dat hun eigen keuze', merkte Schouppe op.

Hij noemt de stand van het dossier 'een direct gevolg van de complexe bevoegdheidsverdeling' in België en pleit voor homogenere bevoegdheidspakketten.


loa

Begint een soap te worden, dan mag het weer niet, dan weer wel, dan weer niet...

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 mei 2010 22:40

Het is al erg genoeg dat ze privémaatschappijen inschakelen voor zo'n opdrachten. Het draait allemaal om geld en niet echt om een goed parkeerbeleid precies.

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

#3 , 28 mei 2010 23:28

Dat hoef je mij niet te zeggen, ik verhuur een aantal winkelpanden in zogenaamde blauwe zones. Het is onmogelijk om voor de uitbaters van die zaken een vrijstelling te bekomen... De stad is dan wel de eerste om te klagen over het wegkwijnen van kleinhandel wat natuurlijk de fout is van de inhalige verhuurder... Het feit dat als de uitbaters in een winkelcentrum op amper 10km van hier een zaak openen er een gratis parkeerplaats zonder discussie mee in de overeenkomst zit... is onbegrijpelijk voor de burgervader van mijn boerengat dat pretendeert een stad te zijn. Dat die uitbaters maar te voet naar hun zaak gaan, is nog goed voor hun conditie ook...

lang leve België...

Reclame

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#4 , 29 mei 2010 08:16

Ik heb hier momenteel toevallig zelf een retributie die ik moet betalen aan Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen naast me liggen :)

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

#5 , 29 mei 2010 15:01

Ik zou onmiddellijk een batterij advocaten in de arm nemen webmaster!

8)

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#6 , 29 mei 2010 15:06

Dé ideale manier om Juridisch Forum even in de actualiteit te brengen ;-) Bring them on !

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#7 , 30 mei 2010 16:35

Ik heb hier momenteel toevallig zelf een retributie die ik moet betalen aan Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen naast me liggen :)
Heb er al regelmatig in mijn bus gekregen, ik los dat op met de mindervaliden parkeerkaart van mijn echtgenoot!

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#8 , 30 mei 2010 17:52

Ik heb hier momenteel toevallig zelf een retributie die ik moet betalen aan Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen naast me liggen :)
Heb er al regelmatig in mijn bus gekregen, ik los dat op met de mindervaliden parkeerkaart van mijn echtgenoot!
Is dat niet frauduleus (mis)gebruik maken van deze kaart?
De kaart geeft recht op parkeren op plaatsen voorbehouden aan gehandicapten, onbeperkt parkeren op plaatsen waar de parkeertijd beperkt is, vrijstelling van gebruik van parkeermeters in gemeenten die dit toestaan.
De parkeerkaart wordt verleend aan:
- personen met 50 % ongeschiktheid aan de onderste ledematen - personen met 80 % ongeschiktheid
- personen met in integratietegemoetkoming cat. 3 - personen met een volledige verlamming of amputatie van bovenste ledematen

artemis
Berichten: 3294

#9 , 31 mei 2010 11:02

Ik heb hier momenteel toevallig zelf een retributie die ik moet betalen aan Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen naast me liggen :)
Heb er al regelmatig in mijn bus gekregen, ik los dat op met de mindervaliden parkeerkaart van mijn echtgenoot!
Is dat niet frauduleus (mis)gebruik maken van deze kaart?
De kaart geeft recht op parkeren op plaatsen voorbehouden aan gehandicapten, onbeperkt parkeren op plaatsen waar de parkeertijd beperkt is, vrijstelling van gebruik van parkeermeters in gemeenten die dit toestaan.
De parkeerkaart wordt verleend aan:
- personen met 50 % ongeschiktheid aan de onderste ledematen - personen met 80 % ongeschiktheid
- personen met in integratietegemoetkoming cat. 3 - personen met een volledige verlamming of amputatie van bovenste ledematen
Vind ik ook misbruik.

Weer eens een bevestiging van het grootschalige misbruik van deze kaarten.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#10 , 31 mei 2010 11:46

Ik heb hier momenteel toevallig zelf een retributie die ik moet betalen aan Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen naast me liggen :)
Heb er al regelmatig in mijn bus gekregen, ik los dat op met de mindervaliden parkeerkaart van mijn echtgenoot!
Is dat niet frauduleus (mis)gebruik maken van deze kaart?
Ergens wel ja, maar je moet weten dat ik dagelijks in Antwerpen een 10 tal keer moet parkeren, als ik iedere keer 3-5 euro in een parkeermeter moet stoppen dan ben ik op het eind van de maand 1000-1500 euro kwijt aan ‘BELASTING OP STILSTAANDE VOERTUIGEN’, wat voor zin heeft het dan nog, om te gaan werken?????????????

BTW, mijn man is verlamd aan zijn rechterzijde en heeft RECHT op een parkeerkaart!

artemis
Berichten: 3294

#11 , 31 mei 2010 12:08

Heb er al regelmatig in mijn bus gekregen, ik los dat op met de mindervaliden parkeerkaart van mijn echtgenoot!
Is dat niet frauduleus (mis)gebruik maken van deze kaart?
Ergens wel ja, maar je moet weten dat ik dagelijks in Antwerpen een 10 tal keer moet parkeren, als ik iedere keer 3-5 euro in een parkeermeter moet stoppen dan ben ik op het eind van de maand 1000-1500 euro kwijt aan ‘BELASTING OP STILSTAANDE VOERTUIGEN’, wat voor zin heeft het dan nog, om te gaan werken?????????????

BTW, mijn man is verlamd aan zijn rechterzijde en heeft RECHT op een parkeerkaart!
Al eens gehoord van bussen en trams? Het zal je veel tijd besparen, want als je 10 keer per dag een parkeerplaats in Antwerpen moet zoeken... Tijd kost ook geld.

Jouw man heeft recht op het gebruik van een parkeerkaart voor invaliden. Jij enkel als je hem vervoert.

Ga je zo ook op plaatsen voorbehouden aan gehandicapten staan?
Laatst gewijzigd door artemis op 31 mei 2010 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.

digits
Berichten: 224

#12 , 31 mei 2010 12:13

Nu wachten tot het parkeerbedrijf antwerpen dat hier leest, weten we ook meteen hoeveel bewijswaarde een anoniem internetforum heeft :)

xena

#13 , 31 mei 2010 12:15

Ergens wel ja, maar je moet weten dat ik dagelijks in Antwerpen een 10 tal keer moet parkeren, als ik iedere keer 3-5 euro in een parkeermeter moet stoppen
parkeertarieven in antwerpen ; 1,5 eerste uur 2,5 tweede uur 3,5 derde uur
"tussen de 3 en 5 euro x 10 " zeg je , dat betekend dat u gemiddeld meer dan 30 uur parkeert per dag
wat denk je hier zelf van :?:

iemand die om beroepsredenen zelf het parkeergeld moet betalen is een zelfstandige en die tellen die onkost er gewoonlijk wel bij en brengen die dan nog eens in , en hoe zit het dan met die kaart in combinatie met een bedrijfsvoertuig ?
Laatst gewijzigd door xena op 31 mei 2010 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Lori
Berichten: 221

#14 , 31 mei 2010 12:26

Ik moet zeggen dat ondanks ik ook een blauw gehandicapte kaart heb ,mijn man hem nooit zal gebruiken .Hij zal zelf parkeren op een gewone parkeerplaats als ik niet uit de wagen stap .Ik zie het wel eens dat de gehandicapte netjes blijft zitten in de wagen en hun wederhelft of familie alleen gaat winkelen maar ondertussen wel gebruik maken van de gehandicapte parkeerplaats .Vind ik niet kunnen maar bon ,wie ben ik he
Er wordt zoveel misbruik van gemaakt ,zeker ten tijde van sneeuw want dan hebben "ze" het zogenaamd nooit gezien dat ze op zulke plaats staan .
Ik mag toch hopen dat je misbruik zich alleen beperkt in het niet betalen van parkeergeld en dat je toch geen gebruik maakt van die parkeerplaatsen want voor sommige onder ons zijn deze parkeerplaatsen echt wel nodig .
Misschien wordt het eens tijd dat er een zware controle opkomt en zware boetes ook maar eerlijk gezegd,ik doe ook geen moeite om de politie te bellen als ik iemand onterecht geparkeerd zie staan waardoor ik zelf een heel stuk moet lopen maar ik erger me er wel degelijk aan want als elke stap net ene teveel is ,is zo plaats goud waard :!:

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#15 , 31 mei 2010 12:29

Ergens wel ja, maar je moet weten dat ik dagelijks in Antwerpen een 10 tal keer moet parkeren, als ik iedere keer 3-5 euro in een parkeermeter moet stoppen
parkeertarieven in antwerpen ; 1,5 eerste uur 2,5 tweede uur 3,5 derde uur
"tussen de 3 en 5 euro x 10 " zeg je , dat betekend dat u gemiddeld meer dan 30 uur parkeert per dag
wat denk je hier zelf van :?:
Dat ik nooit weet hoe lang ik bij een klant binnen zal zitten, dat kan 10 min. zijn maar dat kan evengoed een halve dag...dat hangt af van de noden en van het probleem.
En wat denk jij hier nu zelf van? Dat ik dan maar iedere keer de max. moet betalen, ook al ben ik ben maar een half uur binnen?

Terug naar “Praat café”