Migratie : de wetgevende en uitvoerende macht :

Janssens jan
Topic Starter
Berichten: 69

Migratie : de wetgevende en uitvoerende macht :

#1 , 28 jan 2010 15:41

De rechtsprekende macht komt hier zelfs niet aan bod , zal U verder moeten vaststellen .
Hartje brussel was ik nog niet zolang geleden aan het werk op een grote bouwwerf ( vijf appartementsgebouwen in opdracht van een OCMW ) .
De aannemer was een grote en bekende Belgische firma .
Een 20-tal roemenen waren daar ook aan het werk .
Deze mensen pendelden dagdagelijks tussen brussel en Lille ( Frankrijk ) waar ze bij de “ zustertjes “ logeerden .
De nationaliteit van hun koppelbaas ken ik meer , maar deze laatste werkte voor een hollander die dan ook de ” officiële “ onderaannemer was voor dito belgisch bedrijf .
Waarschijnlijk geen genoegen nemende met het armoeloon dat ze verdienden , waren ze met mijn materiaal gaan lopen ( twee plastieken emmers !!! ) .
Ik er dan maar de politie bijgehaald … zonder mijn emmers kon ik niet verder .
Ze hadden de pech dat mijn emmers splinternieuw waren en dat het etiketje met de staafjescode er nog op stond … en ik had nog emmers in mijn camionnette met dezelfde staafjescode …
Blozend als kleine kinderen hebben ze dan mijn emmers wel moeten teruggeven …. In het bijzijn van de politie .
Op dat moment waren er misschien nog maar 5 van de 20 roemenen meer aanwezig ( Houdini ? ) .
Ik stond naast de VIER politieagenten toen één van hen suggereerde van een identiteits controle te doen , waarop zijn collega’s antwoorden : wat heeft het voor zin ? morgen staan ze hier terug !
En inderdaad , de dag nadien stonden ze er alle 20 terug !

Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 04 feb 2010 20:43

Neem dan ook in beschouwing dat België één van de enige landen is (of het enige?) dat beperkingen oplegt aan arbeiders uit de nieuwe Europese landen... (de zogenaamde knelpuntberoepen nota)

Vrij verkeer van diensten, goederen en personen binnen Europa uitgezonderd in één van de landen die aan de wieg van de EU stonden en waar diens hoofdstad gevestigd is... :oops:

Janssens jan
Topic Starter
Berichten: 69

#3 , 04 feb 2010 21:31

Sorry , helemaal vergeten , advocaten doen dat soms ook ....

Deze roemenen stonden nergens ingeschreven ;

1/ niet verzekerd op het werk .
2/ geen RMZ
3/ geen belastingen
4/ nog iets aan toe te voegen ?

Toeristen ?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 04 feb 2010 22:48

Die vrijwillig kwamen helpen op de werf? toch goed? ze wilden zelfs uw emmers gaan kuisen. 8)

Je hebt natuurlijk gelijk maar ergens moedigen we dergelijke stromen aan. Als jouw werkgever je € 1500 netto betaalt hij er maandelijks ongeveer € 4500 voor je dient te betalen?

Dat je, tenzij je een lening voor een woning aan het afbetalen bent , je van die € 1500 maandelijks op het einde van het jaar nog eens extra belastingen op dient te betalen, dat op alles wat je koopt met die € 1500 nog 6% à 21% BTW betaalt?

Dat er dan koppelbazen zijn die die mannen € 1000 - €1200 per maand betaalen en de rest in hun zakken steekt en dat dat loon voor die "zwartwerkers" een veelvoud is van wat ze in Roemenië kunnen verdienen op een maand?

Ik wil die praktijken niet goedpraten, verre van, maar ze begrijpen doe ik wel.

Janssens jan
Topic Starter
Berichten: 69

#5 , 04 feb 2010 23:13

Die vrijwillig kwamen helpen op de werf? toch goed? ze wilden zelfs uw emmers gaan kuisen. 8)

Je hebt natuurlijk gelijk maar ergens moedigen we dergelijke stromen aan. Als jouw werkgever je € 1500 netto betaalt hij er maandelijks ongeveer € 4500 voor je dient te betalen?

Dat je, tenzij je een lening voor een woning aan het afbetalen bent , je van die € 1500 maandelijks op het einde van het jaar nog eens extra belastingen op dient te betalen, dat op alles wat je koopt met die € 1500 nog 6% à 21% BTW betaalt?

Dat er dan koppelbazen zijn die die mannen € 1000 - €1200 per maand betaalen en de rest in hun zakken steekt en dat dat loon voor die "zwartwerkers" een veelvoud is van wat ze in Roemenië kunnen verdienen op een maand?

Ik wil die praktijken niet goedpraten, verre van, maar ze begrijpen doe ik wel.
Met alle respect beste Vandebos ,
Dat U dit allemaal niet goedpraat , maar wel begrijpt : daar zijn de arbeiders , bedienden en kleine zelfstandigen van ons leuk bananen ........ vet mee .
Dank U wel .

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 05 feb 2010 01:22

Er is maar één wijze om dergelijke toestanden aan te pakken en dat is genadeloos achter de koppelbazen en hun nepbedrijven zelf gaan. Die Roemenen zijn net zoals de groepen die u aanhaalt slachtoffer. (alhoewel zijzelf er in een aantal gevallen hier meer aan overhouden in loon dan in hun thuisland)

Als amateur historicus zou ik ook de migratie patronen van Vlaamse arbeiders uit de 18de-19de en 20ste eeuw naar Nederland, Duitsland,GB en Frankrijk kunnen aanhalen en die ginds ook niet altijd op gejuich werden onthaald. Ze werkten immers voor lonen lager dan deze aangeboden aan de regionale arbeidsmarkten, hetgeen nog steeds meer was dan wat ze in Vlaanderen konden verdienen.

Franciscus
Berichten: 38654

#7 , 05 feb 2010 15:40

Totaal foute reactie van die politemensen ...maar gezien toestand BX misschien te begrijpen.
Wat de politie had moeten doen is achter de koppelbazen aangaan - dat gaat via de nodige inspectiediensten.

Ik weet vanuit mijn beroep dat er regelmatig wordt samengewerkt tss politie - DVZ - econ inspectie - sociale inspectie- inspectie sociale wetten - voedselgezondheid - douane - laaste maal ook met woontoezicht en cel krot-op.
resultaat x winkels gesloten - een restaurant - 5 ja 5 woningen wegens onbewoonbaarheid gesloten - en alle grote - maar vooral kleine bouwwerven grondig uitgekamd. Het is duidelijk de bedoeling dat de koppelbedrijven worden opgezocht en eruitgehaald.

Maar indien geen medewerking wordt je blijkbaar van kastje naar de muur gestuurd en als eigen diensten (PDK) dan ook nog niet meewil zal een individuele agent voor monder de moed verliezen.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 05 feb 2010 16:36

Bijkomend probleem is dat koppelbazen vaak zelf maar marionetten zijn.

Onderzoeken uit de jaren 2000-2005 in Limburg, Antwerpen en Luik hebben onomstotelijke banden met respectievelijk de Italiaanse maffia (ndraghetta als ik me juist herinner) en Roemeense en Georgische bendes die op een gelijkaardige wijze zijn georganiseerd opgeleverd.

Dit aanpakken vergt dan meer dan enkel een regionale, zelfs nationale aanpak. (En dit terwijl we juist nu pas leren op nationaal niveau acties tussen de verschillende instanties op een permanente en efficiënte manier te organiseren)

Trouwens wat die koppelbazen zelf betreft zitten er reeds een flink aantal voor lange tijd achter de tralies (zelfs als je rekening houdt met de wet Lejeune)

Bij wijze van extraatje een kleine zijdelingse denkpiste: door de meer professionele aanpak van controles door de overheid is ook de pakkans groter geworden. Dit houdt in dat het voor bedrijven en kleine zelfstandigen met een legitiem bedrijf moeilijker is geworden "nu en dan" eens "een beetje te foefelen".
Als je betrapt wordt is de boete van de instantie die je betrapt niet alleen zeer hoog maar wordt je ook automatisch gerapporteerd aan de andere controleorganismen die je met een vergrootglas gaan bestuderen. Ondernemers die een stabiel bedrijf wensen uit te bouwen worden dus langzaam maar zeker gedwongen om gewoon 100% legaal te werken, terwijl de minder scrupuleuze aannemer enkel de minimale stappen dient te zetten om een ogenschijnlijk legitiem bedrijf te creëren terwijl het in feite een lege doos is die 100% in de illegaliteit verkeert en die men bij de minste problemen failliet kan laten gaan met een absoluut minimum aan kosten.
Met andere woorden, de schemerzone houdt op te bestaan...

Franciscus
Berichten: 38654

#9 , 05 feb 2010 16:55

wat idd nog klopt --- ik meen dat een van de koppelbazen nog illegaal was ook .... maar de wet lat nu toe zich naar de opdrachtgever te keren dus de onderneming die de koppelbaas (onderneming) in dienst heeft genomen..
en ik wist het niet was geen optie.
Zelfs de bouwheer kan worden verplicht tussen te komen ... oa in de repatriëringskosten. Nog ene reden om zelfs als particulier HEEL voorzichtig te zijn.

Bij de verbouwing van de zaak waren er bij ons ook een hele reeks 'vreemde arbeiders' .
Gezien naast de firma een andere firma was die men grondig aan het controleren was -- maar die steeds laat open ging is onze firma 7 x gecontroleerd geweest op 3 weken tijd dus ongeveer alle 2 dagen -

Moet gezegd zeer vriendelijke mensen - onderaannemers belde direct met de werfleider die enkele straten verder bezig was met een ruwbouw
Al die keren niets kunnen aantreffen al de arbeiders en de onderaannemers waren allemaal geregistreerd en in orde.
Alle dokumenten waren steeds aanwezig - en ook alle veiligheidsmaatregelen.
De controles bij de buur waren iets minder in orde want die heeft mogen sluiten en is later zelfs gestopt.

Terug naar “Praat café”