Wet bescherming persoon geesteszieke - uw ervaringen

toetsenbord
Berichten: 124

#16 , 25 jan 2010 18:21

In dringende gevallen is er geen medisch verslag nodig...wat dus misbruik mogelijk maakt!
In theorie wel, in de praktijk denk ik dat dit eerlijk gezegd zeldzaam is.

De meeste gedwongen opnames hebben nl. een spoedeisend karakter. Dit om diverse redenen. Betrokkenen wachten bv. te lang met optreden omdat ze denken dat het 'nog niet zo erg is'. Of de persoon wordt "plots" zeer agressief, suïcidaal, verward, ... In veel gevallen worden deze mensen ook gevonden door de politie, of komen ze binnen op spoedafdelingen bv.
Nu moet je ook weten dat je zelf niet graag in een kamer zou vertoeven met iemand die 'niet toerekeningsvatbaar' is ... wetende dat je niets kan doen. :)

Begrijp me niet verkeerd, ik ontken het inherent gevaarlijke en parternalistische karakter van deze maatregel niet. Maar moest ze niet bestaan: ik wil de mensen die er slachtoffer door zouden zijn geworden (inclusief de geesteszieke zelf) de kost niet geven...
en ik denk eerlijk gezegd dat misbruik van deze wet zelden voorkomt. Van de procureur des konings verwacht ik nog altijd het aanwenden van een zekere rationale, en indien niet zal de behandelende psychiater iemand die wordt gecolloqueerd omwille van een lidkaart van het V.B. bv. wel laten gaan denk ik. ;)

Franciscus
Berichten: 38660

#17 , 25 jan 2010 19:47

Neem maar aan er zal GEEN collocatie gebeuren als medisch document (van de via de politie door de procureur gevorderde geneesheer) er NIET bij is of wanneer de geneesheer vindt dat er NIET dient gecolloceerd te worden.
Stel je voor dat het toch gebeurd dan zijn 1- opstellers PV -2- OGP politie 3- pdK al zwaar in de fout gegaan - vervolgens de geneesheer van de instelling EN de directeur geneesheer van de instelling. En ook nog de rechter die binnen de 24 uur een verslag moet krijgen EN dat al of niet goedkeuren. U denkt toch niet dat een rechter dat gaat doen als de documenten niet in regel zijn.

Reclame

Terug naar “Praat café”