Ik "vind" geen job...

dieke
Berichten: 1299

Re: Ik "vind" geen job...

#16 , 12 mar 2012 11:27

Het is inderdaad niet voor alle werklozen even makkelijk om aan een job te geraken, maar ik ken zeker ook die werklozen die Vanessa D bedoelt en ook ik krijg daar de kriebels van. 'k Heb zelf zo een paar exemplaren in mijn familie zitten, dus ik herken dat soort mensen zeer goed in Vanessa's nood om haar frustraties even te luchten. Ontkennen dat er problemen zijn om mensen die willen tewerk gesteld geraken, is inderdaad fout, maar dat doet Vanessa ook niet, en verder is ontkennen dat pure profiteurs bestaan ook fout en dat die bestaan kan je op je 26ste zeker en vast al wel weten en je mag je daar van mij op je 26ste ook zeker wel druk in maken, want het belastinggeld dat je op je 26ste betaalt, gaat inderdaad ook voor een stuk naar die mensen toe.

WindowsXP
Berichten: 219

#17 , 12 mar 2012 13:29

@dieke: ik ontken zeker niet dat er profiteurs bestaan hoor.. en die heb je echt wel in elke ras! Dat is een feit! Och ja wat doe je eraan? Ik weet wel dat de Rva tegenover vroeger veel veel strenger is geworden en dat die de werklozen echt wel niet zomaar "op hun luie poep" laat zitten... heb het van genoeg mensen gehoord!

Boregard
Berichten: 245

#18 , 12 mar 2012 16:40

Heeft men zich al eens afgevraagd waarom een werkgever liefst geen buitenlanders aanneemt?
Is het niet de problemen met vroegere ervaringen dat de kandidaten nu problemen hebben?
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 12 mar 2012 20:03

Heeft men zich al eens afgevraagd waarom een werkgever liefst geen buitenlanders aanneemt?
Is het niet de problemen met vroegere ervaringen dat de kandidaten nu problemen hebben?
95% van de gevangenisbewoners zijn mannen. Wat zou je ervan zeggen als een werkgever mannen weigert om deze reden?

Nee, het zijn niet zijn vroegere ervaringen, het is zijn racisme.

dieke
Berichten: 1299

#20 , 13 mar 2012 08:33

Hoewel ik je in sé gelijk geef, JPV, vind ik het toch wat kort door de bocht. Wij hebben bv. pas een huis laten bouwen. Geen haar op ons hoofd dat eraan zou denken om daarvoor bv. Poolse mensen aan de slag te laten gaan. Is dat dan ook ons racisme omdat we vrezen dat het niet op dezelfde manier zal gedaan worden als door Belgische aannemers?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#21 , 13 mar 2012 10:35

Ja. Als die Poolse mensen in België hun vaste verblijfplaats hebben en hier bvb al een grote klantenbasis hebben, zie ik niet welk argument je hebt om daar geen vertrouwen in te hebben behalve racisme, want dan is ID-kaart het enige waar je een onderscheid in kan maken. Bij de Belgische aannemers is de kans trouwens heel groot dat Poolse werknemers in dienst zijn. Zo was het bij ons bijvoorbeeld toen onze verwarmingsinstallatie geïnstalleerd werden.

Boregard
Berichten: 245

#22 , 13 mar 2012 17:17

Racisme is een woord dat meestal misbruikt wordt.
De belg is geen racist. Buitenlanders worden hier meestal, ja meestal met open armen ontvangen.

Toch denk ik op dit ogenblik aan een zaak die voorgekomen is een paar jaar geleden waar een werkgever mensen geweigerd heeft zogezegd uit racisme.
Toen daarover sprak men mensen in DIE firma vertelde men mij hetvolgende: ZE komen hier aan in een wagen die ze op die leeftijd niet kunnen kopen. Ze zijn met drie en EEN komt zich aanbieden.
Als hij aangenomen wordt komt hij een paar maand werken om in orde te zijn !!!!
Ondertussen komt hij onregelmatig en zeker nooit op tijd.
Zou jij of jouw wzerkgever zulke mensen nog aanwerven?

Nu daag ik al diegenen uit die gaan protesteren in Melbroek om iemand bij hem thuis te nemen EN te houden tot de papieren in orde zijn.

Wie durft het aan?
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

dieke
Berichten: 1299

#23 , 14 mar 2012 07:06

Ja. Als die Poolse mensen in België hun vaste verblijfplaats hebben en hier bvb al een grote klantenbasis hebben, zie ik niet welk argument je hebt om daar geen vertrouwen in te hebben behalve racisme, want dan is ID-kaart het enige waar je een onderscheid in kan maken. Bij de Belgische aannemers is de kans trouwens heel groot dat Poolse werknemers in dienst zijn. Zo was het bij ons bijvoorbeeld toen onze verwarmingsinstallatie geïnstalleerd werden.
Je vergeet toch wel voor het gemak even een paar niet onbelangrijke factoren: op welke basis hebben ze die grote klantenbasis? O.w.v. het zeer goede werk dat ze afleveren of o.w.v. de prijs die ze daar voor vragen? En welke taal spreken ze? Ik weiger mezelf een racist te laten noemen als ik ervoor kies om niemand aan mijn huis te laten werken die mijn Nederlands gestelde vragen niet kan beantwoorden omdat hij/zij me niet begrijpt of omdat ik bang ben dat het werk niet goed zal gedaan zijn omdat ik op dat vlak te weinig garanties heb gekregen qua referenties. Die dingen hebben volgens mij allemaal bitter weinig te maken met iemands ID-kaart. Over die eventuele werknemers: de eindverantwoordelijke zal in dat geval nog altijd iemand zijn met wie ik effectief kan communiceren en die als het goed is, slechts 1 telefoontje van me verwijderd is tijdens de werken, en dat vind ik onbetaalbaar als het gaat over werken die een flinke hap uit je budget nemen. Enfin, onbetaalbaar, laat ons stellen dat ik daar graag meer voor betaal. Maakt dat mij dan een racist? Ik blijf je kort door de bocht gaan dus.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#24 , 14 mar 2012 08:15

Ja. Als die Poolse mensen in België hun vaste verblijfplaats hebben en hier bvb al een grote klantenbasis hebben, zie ik niet welk argument je hebt om daar geen vertrouwen in te hebben behalve racisme, want dan is ID-kaart het enige waar je een onderscheid in kan maken. Bij de Belgische aannemers is de kans trouwens heel groot dat Poolse werknemers in dienst zijn. Zo was het bij ons bijvoorbeeld toen onze verwarmingsinstallatie geïnstalleerd werden.
Je vergeet toch wel voor het gemak even een paar niet onbelangrijke factoren: op welke basis hebben ze die grote klantenbasis? O.w.v. het zeer goede werk dat ze afleveren of o.w.v. de prijs die ze daar voor vragen? En welke taal spreken ze? Ik weiger mezelf een racist te laten noemen als ik ervoor kies om niemand aan mijn huis te laten werken die mijn Nederlands gestelde vragen niet kan beantwoorden omdat hij/zij me niet begrijpt of omdat ik bang ben dat het werk niet goed zal gedaan zijn omdat ik op dat vlak te weinig garanties heb gekregen qua referenties. Die dingen hebben volgens mij allemaal bitter weinig te maken met iemands ID-kaart. Over die eventuele werknemers: de eindverantwoordelijke zal in dat geval nog altijd iemand zijn met wie ik effectief kan communiceren en die als het goed is, slechts 1 telefoontje van me verwijderd is tijdens de werken, en dat vind ik onbetaalbaar als het gaat over werken die een flinke hap uit je budget nemen. Enfin, onbetaalbaar, laat ons stellen dat ik daar graag meer voor betaal. Maakt dat mij dan een racist? Ik blijf je kort door de bocht gaan dus.
"Geen haar op ons hoofd dat eraan zou denken om daarvoor bv. Poolse mensen aan de slag te laten gaan." is racisme van het zuiverste soort. "Geen haar op ons hoofd dat eraan zou denken om een aannemer/ploegbaas te hebben die geen Nederlands kan, is een terechte bekommernis. Dat is dan immers al een totaal andere kwestie.

Nu geef je al andere argumenten aan dan puur "Pool". Wij hebben hier leden uit Polen die ik héél graag m'n huis zou laten bouwen gezien ze héél goeie werkkrachten zijn (volgens collega's, lijkt me toch een te vertrouwen bron). Niet iedereen kan idd Nederlands en dat kan idd een geldig argument zijn. Maar puur: "hij is Pool en daarom wil ik hen niet op mijn bouwwerf" is zuiver racisme. Zelfs indien ze geen Nederlands kunnen, gezien je vaak met een gewone bouwvakker geen enkel contact hebt, enkel met de aannemer of de ploegbaas. Enkel bij kleinere werken/mensen die alleen werken, heb je altijd dat argument.

dieke
Berichten: 1299

#25 , 14 mar 2012 12:48

Gelijk heb je. Net zoals ik jouw argumenten om iemand in zulk geval racistisch te noemen, te weinig nuancering en verduidelijking vond hebben, waren ook bij mijn voorbeeld bepaalde noodzakelijke elementen niet aanwezig.

Terug de analogie gemaakt naar de vraagstelling die er was, is een werkgever die meteen 'njet' zegt zodra hij hoort dat het om een buitenlander gaat, sowieso een racist, terwijl als diezelfde werkgever informeert of de kandidaat Nederlands praat, een correct diploma bezit etc. en op basis van de antwoorden daarop zegt 'njet', hem dan niets te verwijten valt.

Ik kan dus terug volgen :)

WindowsXP
Berichten: 219

#26 , 14 mar 2012 13:51

Ja. Als die Poolse mensen in België hun vaste verblijfplaats hebben en hier bvb al een grote klantenbasis hebben, zie ik niet welk argument je hebt om daar geen vertrouwen in te hebben behalve racisme, want dan is ID-kaart het enige waar je een onderscheid in kan maken. Bij de Belgische aannemers is de kans trouwens heel groot dat Poolse werknemers in dienst zijn. Zo was het bij ons bijvoorbeeld toen onze verwarmingsinstallatie geïnstalleerd werden.
Je vergeet toch wel voor het gemak even een paar niet onbelangrijke factoren: op welke basis hebben ze die grote klantenbasis? O.w.v. het zeer goede werk dat ze afleveren of o.w.v. de prijs die ze daar voor vragen? En welke taal spreken ze? Ik weiger mezelf een racist te laten noemen als ik ervoor kies om niemand aan mijn huis te laten werken die mijn Nederlands gestelde vragen niet kan beantwoorden omdat hij/zij me niet begrijpt of omdat ik bang ben dat het werk niet goed zal gedaan zijn omdat ik op dat vlak te weinig garanties heb gekregen qua referenties. Die dingen hebben volgens mij allemaal bitter weinig te maken met iemands ID-kaart. Over die eventuele werknemers: de eindverantwoordelijke zal in dat geval nog altijd iemand zijn met wie ik effectief kan communiceren en die als het goed is, slechts 1 telefoontje van me verwijderd is tijdens de werken, en dat vind ik onbetaalbaar als het gaat over werken die een flinke hap uit je budget nemen. Enfin, onbetaalbaar, laat ons stellen dat ik daar graag meer voor betaal. Maakt dat mij dan een racist? Ik blijf je kort door de bocht gaan dus.
"Geen haar op ons hoofd dat eraan zou denken om daarvoor bv. Poolse mensen aan de slag te laten gaan." is racisme van het zuiverste soort. "Geen haar op ons hoofd dat eraan zou denken om een aannemer/ploegbaas te hebben die geen Nederlands kan, is een terechte bekommernis. Dat is dan immers al een totaal andere kwestie.

Nu geef je al andere argumenten aan dan puur "Pool". Wij hebben hier leden uit Polen die ik héél graag m'n huis zou laten bouwen gezien ze héél goeie werkkrachten zijn (volgens collega's, lijkt me toch een te vertrouwen bron). Niet iedereen kan idd Nederlands en dat kan idd een geldig argument zijn. Maar puur: "hij is Pool en daarom wil ik hen niet op mijn bouwwerf" is zuiver racisme. Zelfs indien ze geen Nederlands kunnen, gezien je vaak met een gewone bouwvakker geen enkel contact hebt, enkel met de aannemer of de ploegbaas. Enkel bij kleinere werken/mensen die alleen werken, heb je altijd dat argument.
Bedankt JPV voor het "bestrijden van racisme van de EERSTE RANG" op deze forum! :wink:

Gelijk je zegt dat is idd racisme!

Wat de meeste mensen ook niet weten is is.. dat OOK AL ga je naar een Belgische aannemer.... ,dan wilt dat nog niet zeggen dat er Belgen je huis gaan bouwen want meestal werken ze met onderaannemers en geloof me.. je hebt evenveel kans dat het mensen zijn van een andere afkomst dan het Belgen zijn.... . Let er maar eens op!

En wilt dat dan zeggen dat je huis slechter gaat gebouwd worden?

dieke
Berichten: 1299

#27 , 14 mar 2012 19:33

Windows XP: Bedankt voor het dramatiseren van eerste rang op DIT forum.

JohnD
Berichten: 3580

#28 , 15 mar 2012 00:21

Heeft men zich al eens afgevraagd waarom een werkgever liefst geen buitenlanders aanneemt? Is het niet de problemen met vroegere ervaringen dat de kandidaten nu problemen hebben?
Uiteraard zal dat af en toe wel zo zijn. Is het een illusie van die werkgevers ? Ik weet het niet ik ben geen werkgever. Maar dat mag niet gezegd worden, want dan krijg je last van het CGKR dat tussen haakjes zo'n 90 mensen tewerkstelt op de kap van de burger, en zich druk maakt en op uw en mijn kosten kostelijke gerechtsprocedures aanspant tegen een werkgever zoals HEMA dat een werkneemster ontslaat die weigerde op een andere plaats te werken. Zij droeg een hoofddoekje en dat was dan plots de verzonnen reden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD
Berichten: 3580

#29 , 15 mar 2012 00:48

95% van de gevangenisbewoners zijn mannen. Wat zou je ervan zeggen als een werkgever mannen weigert om deze reden?
Nee, het zijn niet zijn vroegere ervaringen, het is zijn racisme.
Sorry, maar die vergelijking gaat in het geheel niet op. Zoals Boregard zegt word het woord racisme veel te snel gebruikt. Heeft iemand ooit al eens een simpele discussie gehad met een allochtoon ? Binnen de minuut krijg je het verwijt dat je een racist bent. Er is trouwens enorm meer racisme tussen mensen van vreemde culturen onderling. Soenieten <-> Sjieten, Houtous <-> Toutous, en dan heb je nog het beste voorbeeld in Palestina waar de 2 rivaliserende partijen enkel even stoppen om mekaar af te slachten om hun gemeenschappelijke vijand de Israelieten te bestrijden, oud Joegaslavie. Maar nee, gaat men ons even uitmaken voor racisten, terwijl deze volkeren onderling zelf de grootste racisten zijn. De pot verwijt de ketel dat hij zwart is.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#30 , 15 mar 2012 09:40

Ik heb regelmatig discussies met allochtonen en daar krijg ik niet binnen de minuut het verwijt dat ik een racist ben, gewoon omdat huidskleur voor mij zelfs bijna geen gespreksonderwerp is.

Nu, we wijken hier te ver af.

Terug naar “Praat café”