Laptop met beveiligde data

Braafmens

Re: Laptop met beveiligde data

#16 , 20 mar 2012 23:03

Niet bepaald een antwoord op mijn vraag....

Braafmens

#17 , 21 mar 2012 07:47

Gelet op de complexiteit verweven in bv het RSA logaritme lijkt het me zinloos te werken met een eigen encryptieschema, het kan uw beveiliging enkel minderwaardig maken.
Met een dergelijk ronduit belachelijk antwoord bewijst u uw onkunde betreffende deze materie... Bovendien gaat mijn vraag daar ook totaal niet over. :)

bartvdv
Berichten: 1911

#18 , 21 mar 2012 08:35

Iedere softwareleverancier heeft wel ergens een regeltje staan in de licentievoorwaarden dat zegt dat ze niet verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor fouten; en dat lijkt me ook maar logisch.

Reclame

Braafmens

#19 , 21 mar 2012 08:46

Mja... Maar in hoeverre mate is dat wel legaal?
Apple geeft bijv. contractueel maar 1 jaar garantie, terwijl ze wettelijk verplicht zijn 2 jaar te geven...

bartvdv
Berichten: 1911

#20 , 21 mar 2012 08:55

Dat zijn twee verschillende onderwerpen. Apple geeft wel degelijk twee jaar garantie - wat er ook in de media wordt verteld - alleen is hun communicatie daaromtrent onduidelijk en verwarrend; en je moet wat aandringen, maar uiteindelijk komen ze wel over de brug. Dat probleem heb je ook bij sommige grote ketens die je niet terug willen betalen in cash maar je waardebonnen geven, wat ik ook verwerpelijk vind. In hun licentievoorwaarden m.b.t. hun besturingssysteem staat ook wel ergens dat ze niet verantwoordelijk zijn voor schade die voortvloeit uit het gebruik van hun OS. En volgens mij is dat perfect legaal.

Vandebos
Berichten: 16087

#21 , 21 mar 2012 11:06

Gelet op de complexiteit verweven in bv het RSA logaritme lijkt het me zinloos te werken met een eigen encryptieschema, het kan uw beveiliging enkel minderwaardig maken.
Met een dergelijk ronduit belachelijk antwoord bewijst u uw onkunde betreffende deze materie... Bovendien gaat mijn vraag daar ook totaal niet over. :)
Ben zeker dat mijn werkgever uw mening niet deelt, noch de 15 jaar ervaring en werk in de sector, noch mijn jaarlijks budget ten bedrage van €68.530.000. Maar net als ieder ander heeft u recht op uw mening... zolang u deze op een beschaafde en correcte wijze brengt!

Blijkbaar heeft u deze boodschap en de functie van dit forum, ondanks de diverse pb's met aanmaningen, nog steeds niet begrepen.

Vandebos
Berichten: 16087

#22 , 21 mar 2012 11:34

Ik vermoed dat ze de enige niet zijn. ;)

Het kan... Ik ben niet echt thuis in de hele encryptie-materie. Ik ben er wel een paar keer mee professioneel in aanraking gekomen, ivm. het versleutelen van data (zowel over het internet als op gegevensdragers). Daar heb ik indertijd een discussie gehad waaruit bleek dat het in Frankrijk totaal niet zou mogen. Volgens vandebos zou dat niet correct zijn, desondanks las ik indertijd (2003-2004) nog op encryptiesites dat het in Frankrijk niet was toegestaan om zomaar data te encrypteren.

Een eenvoudige zoektocht op google bevestigt dat dat nu nog steeds het geval is trouwens... Alleen is het niet zo zwart/wit als mijn toenmalige confrater mij vertelde. Het zal ook wel afhangen van het type van encryptie neem ik aan. Er zijn bepaalde types sleutels zelfs totaal verboden dacht ik. Of vergis ik me hierin?

Ik weet alleen dat PGP nu nog steeds in vele linuxdistributies gebruikt wordt als de standaard encrypteerder voor uw persoonlijke gegevens, paswoorden en alle andere zaken die je zou willen encrypteren.
Misschien toch maar de wettekst in kwestie dan lezen ipv met een eenvoudige google zoektocht zo maar te slikken wat men door je strot ramt. (denk dat men dat kritisch lezen en interpreteren noemt?) De wetgeving in Frankrijk (CLEN) betreffende cryptografie is sinds 1999 aanzienlijk geliberaliseerd om met twee nieuwe wetteksten van 2004 en 2011 (die een paar aanpassingen naar aanleiding van nieuwe technologieën en het afstemmen ervan op de post 9/11 wereld behelzen) dezelfde werkwijze en vrijheid te handhaven als de VS en het VK.

ter ondersteuning:

http://www.legifrance.gouv.fr/affichTex ... 0000801164" onclick="window.open(this.href);return false;

curl

#23 , 21 mar 2012 14:34

Apple geeft wel degelijk twee jaar garantie - wat er ook in de media wordt verteld - alleen is hun communicatie daaromtrent onduidelijk en verwarrend; en je moet wat aandringen, maar uiteindelijk komen ze wel over de brug..
Hun communicatie daaromtrent is redelijk rechtuit... Tenzij je er aandringt weigeren vele switch-winkels u meer dan 2 jaar garantie toe te staan. Dit heb ik zelf al vaak genoeg aan de lijve ondervonden...

Ze proberen het in elk geval, net zoals mijn huisbaas, of vele van mijn werkgevers clausules in contracten op laten nemen die niet 100% legaal zijn, en ook trachten de naleving er van te verkrijgen. Pas na aandringen zien ze daar vanaf...

Me dunkt dat het plaatsen van een dergelijke clausule in een contract daarom niet 100% garandeert dat je als leverancier ook effectief beschermt bent...

JohnD
Topic Starter
Berichten: 3580

#24 , 21 mar 2012 17:03

Apple geeft wel degelijk twee jaar garantie - wat er ook in de media wordt verteld - alleen is hun communicatie daaromtrent onduidelijk en verwarrend; en je moet wat aandringen, maar uiteindelijk komen ze wel over de brug.
Bart dat is dan toch volgens mij niet echt 2 jaar garantie als je daar moet voor dreigen en aandringen. Laat me wel duidelijk zijn: ik haat zowat alles van Apple en word er bijna ziek van als iemand zo'n vod in mijn omgeving gebruikt. Waar anderen diep bedroefd waren bij de dood van hun idool, sprong ik bijna een gat door het dak en vind dat de wereld beter af is met zo'n eigenzinnige mensen (ik zeg wel niet idioot natuurlijk), maar terzelfdertijd en in een adem veronderstel ik dat jij een die-hard adept van Apple bent als je beweert dat ze wel hun 2 jaar garantie geven maar dat je moet aandringen. En al de mensen dan die niet aandringen ? Die hebben waarschijnlijk pech in jouw ogen ?
Dat probleem heb je ook bij sommige grote ketens die je niet terug willen betalen in cash maar je waardebonnen geven, wat ik ook verwerpelijk vind.
Dat heeft meestal niets met waarborg te maken maar is in feite een gunst tijdens de eerste 14d. dat je het product gekocht hebt en het je niet aanstaat. Passen ze dat systeem van waardebonnen toe na die 14d ipv van de waarborg zijn ze inderdaad wettelijk strafbaar.
In hun licentievoorwaarden m.b.t. hun besturingssysteem staat ook wel ergens dat ze niet verantwoordelijk zijn voor schade die voortvloeit uit het gebruik van hun OS. En volgens mij is dat perfect legaal.
Dat is inderdaad niet meer dan normaal en wettelijk aanvaardbaar.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

bartvdv
Berichten: 1911

#25 , 21 mar 2012 18:51

@JohnD... uit de meeste posts die je hier leest rond garantie, blijkt geen enkele keten/winkel 2 jaar garantie te 'willen' geven en is het afgewimpeld worden en klagen en zagen om toch maar iets gedaan te krijgen. Alleen Apple daarom 'spanken' is onterecht.

JohnD
Topic Starter
Berichten: 3580

#26 , 21 mar 2012 19:40

Ik mag de naam niet noemen maar ik heb al 2x iets binnengebracht dat defect was op een 2-tal dagen een keer en op 1 week een andere keer bij grootketen M die ik niet mag noemen. Ik heb daar geen probleem mee gehad. 2 jaar is bij mij 2 jaar en Apple spanken ja zij komen blijkbaar iets meer in de media wegens hun gebrekkige producten waar ze dan een schijnheilige uitleg voor geven. Herinner je je nog de klachten van vele honderden gebruikers wegens vochtgevoeligheid van iPhone. Die toestellen wou men ook niet omruilen. Nee ik hoop van harte dat ze die boete krijgen die hun nu boven het hoofd hangt. Niet voor het bedrag maar voor de deuk in hun reputatie die blijkbaar niet stuk kan. Heel dat Apple volkje heeft streken in hun winkels dat het niet normaal meer is.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Praat café”