Brandverzekering => Advies bij deze vage vermelding

Galactic
Topic Starter
Berichten: 40

Brandverzekering => Advies bij deze vage vermelding

#1 , 06 okt 2011 08:20

Ik ben syndicus van ons appartementsgebouw met 5 appartementen en een handelszaak. Wij willen overschakelen van brandverzekering, en hebben ondertussen verschillende leveranciers kunnen vergelijken. Nu zouden wij willen kiezen voor KBC, want ze lijken ons de beste voorwaarden te bieden met hun patrimoniumpolis. Echter na het contract na te lezen vind ik hierin een alinea die ik niet goed begrijp.

Uitbreiding algemene voorwaarden

Uitgebreide nieuwwaarde: Voor gebouwen en materieel verzekerd in nieuwwaarde beperken we bij schade de aftrek van de slijtage tot het gedeelte dat de 30% overschrijdt.

Iemand met verstand van zaken, of bekend in de verzekeringswereld wat dit precies betekend. Is dit gebruikelijke tekst in een brandverzekering? Ik zou niet willen dat als ons gebouw (worst case) helemaal afbrand, wij slechts 70% van de heropbouwwaarde ontvangen... als vergoeding. Daar zullen de bewoners trouwens ook helemaal niet tevreden mee zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Robocop
Berichten: 7

#2 , 08 nov 2011 19:42

Beste,
Dit is een klassieke formule van toepassing in 99,9 % van de polissen. ( die 0,01% ken ik niet )
Betekent eigenlijk dat gebouwen en materieel als nieuw worden beschouwd zo lang als de sleet minder is dan 30 %
Bvb 1. Er is schade en er wordt vastgesteld onder experten ( expert van de verzekering en uw eigen expert welke je op hun kosten mag kiezen om je bij te staan )
dat er 20 % sleet is - geen probleem want je zit onder de 30 %
2. Zelfde verhaal maar men stelt vast dat er 40 % sleet is.
Alleen de sleet boven de 30% procent wordt afgetrokken dus trekt men 40 - 30 = 10 % sleet af van de schadevergoeding.
Terzake moet je weten dat een woning met 40 % sleet beschouwd wordt als bouwvallig dus dit probleem zal zich in de praktijk waarschijnlijk niet stellen.

Reclame

Terug naar “Algemeen”