Wie vergoedt?

pattataolivia
Topic Starter
Berichten: 60

Wie vergoedt?

#1 , 17 aug 2011 11:53

Ik zit met het volgende vraag:

Ik bestuur regelmatig het voertuig van een vriend van mij. Wanneer ik met dat voertuig een ongeval veroorzaak, en schade toebreng aan het voertuig van een derde. Wie vergoedt dan?
De BA-auto van mijn vriend, of mijn BA-auto?

Thanks

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 17 aug 2011 17:11

Uw autoerzekering komt hieraan niet te pas. BA verzekering van wagen betrokken in ongeval wel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pattataolivia
Topic Starter
Berichten: 60

#3 , 17 aug 2011 18:32

Maar is dit dan niet strijdig met artikel 4 van de Modelpolis:

Art. 4. 1° De dekking van deze overeenkomst strekt zich uit, zonder dat hiervoor een mededeling vereist is, tot de burgerrechtelijke aansprakelijkheid van de verzekeringnemer alsmede van diens echtgenoot en kinderen, indien deze bij hem inwonen en de wettelijke leeftijd om een motorrijtuig te besturen bereikt hebben, in hun hoedanigheid van bestuurder of van burgerrechtelijk aansprakelijke voor de bestuurder :

b) van een aan derden toebehorend motorrijtuig, dat zij toevallig zouden besturen, zelfs terwijl het omschreven rijtuig in gebruik is.

Het voertuig dat ik bestuur is toch van een derde? En ik meen uit dit artikel te kunnen afleiden dat de dekking van mijn BA auto ook geldt bij voertuigen van een derde.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 17 aug 2011 19:11

Neen niet strijdig, maar je moet wel de artikels volledig lezen:

"2. Beperkingen van de dekking
a) Wanneer het omschreven motorrijtuig een twee- of een driewieler is, kan de dekking in geen geval slaan op
een motorrijtuig op vier of meer wielen.
b) In zoverre de benadeelden vergoeding hebben verkregen voor hun schade:
- ofwel krachtens een verzekeringsovereenkomst die de burgerrechtelijke aansprakelijkheid dekt waartoe het gebruikte motorrijtuig aanleiding geeft;
"
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Algemeen”