Onlangs vond de jaarlijkse vergadering plaats van de mede-eigendom van het gebouw waar ik één appartement bezit dat ik heb verhuurd. Bij die vergadering werden verschillende rekeningen voorgelegd waaronder die van het water waarvoor we met Vivaqua één gemeenschappelijk contract hebben dat direct door de syndicus wordt beheerd. Aangezien de watermeters vorig jaar werden vervangen kregen de mede-eigenaren twee meterstanden te zien, nl. tot op de dag van de vervanging en daarna. In de tweede periode viel me een buitensporig waterverbruik op dat de huurder niet kon verklaren. Ik vroeg dan aan de huurder om me een foto te sturen van de actuele meterstand, en toen ik die foto binnenkreeg kon ik mijn ogen niet geloven: de waterstand geeft nu (in april 2024) een lagere waarde aan dan een halfjaar geleden, toen de meterstanden werden afgelezen. Ik heb de syndicus een de rekeningcommissaris onmiddellijk verwittigd, maar sindsdien heb ik niets meer gehoord van hen. Van de syndicus heb ik nog het proces-verbaal van de algemene vergadering ontvangen, waarin staat dat de rekeningen van 2023 werden goedgekeurd. Wat er precies mis is gelopen, weet ik dus nog niet.
Wat kan ik doen? Ik begrijp dat ik de afrekening bij de algemene vergadering had moeten betwisten, maar een gedetailleerde afrekening heb ik toen pas ontvangen. Aangezien ikzelf niet in dat appartement woon wist ik bovendien niet hoeveel water realistisch werd verbruikt (die huurder woont daar ook pas sinds begin vorig jaar), en heb ook geen mogelijkheid om de meterstanden te gaan keuren. Wat zijn de mogelijke oplossingen nu de boekhouding officieel afgesloten is?