De aanleiding voor mijn vraag is mijn grote ontevredenheid en ergernis met de afhandeling van de situatie door de syndicus.
Misschien goed om te vermelden: ik ben voor eerst eigenaar van een appartement. Ben voorheen nooit in contact gekomen met een syndicus.
Ik heb mogelijk een fout beeld van de taken van de syndicus en toets dit graag met jullie.
Het betreft een kelder, onder twee appartementsgebouwen (verbonden met elkaar, zelfde syndicus, gebouw uit 1964), met aan beide kanten van de keldergang private kelderbergingen.
Ik probeer het zo kort mogelijk te houden, maar helaas is het altijd meer tekst en uitleg dan je zelf denkt(/hoopt):
- volgens de samengesprokkelde informatie van de bewoners is er op 1 nacht tijd water in de kelder gestroomd
- er stond om 10u smorgens bijna 5cm water doorheen heel de kelder
- sommige bergingen hebben een verhoogde dorpel en andere niet
- de muren tussenin zijn van cellenbeton
- het water stond omstreeks 15u luttele centimeters verwijderd van 1 van de 2 liftschachten
- samen met 4 andere bewoners hebben we 3-4u lang met de middelen die we hadden het water weggepompt/opgezogen/weggedweild/…
- helaas, zodra we stopten rond 19u, kwam het water gestaag terug
Het nieuws is tot bij mij gekomen via een andere bewoner die op vakantie vertrok en naar de kelder was gegaan. Bovendien had 1 van onze oudere bewoners de syndicus verwittigd.
Ik ben onmiddellijk bij alle bewoners gaan aanbellen om hen op de hoogte te brengen. Voor zij die niet thuis waren, heb ik briefjes opgehangen.
Om 16u heb ik de oudere bewoner aangesproken om te vragen wat de syndicus zei en wanneer ze zouden langskomen. Blijkbaar was er al een loodgieter langsgekomen, heeft deze rondgekeken en gezegd dat er geen lek was. Het was grondwater. En is vertrokken.
Hier komt mijn frustratie:
Op geen enkel moment heeft de syndicus ons verwittigd. Bovendien heeft de syndicus ook genoegen genomen met “geen lek”. Terwijl de loodgieter geen toegang had tot alle bergingen (slechts 3 van de 20), er op dat moment nog steeds 5 cm water stond én het water richting de liftschachten liep.
Ik heb noodgevallen lijn van de syndicus proberen te bereiken om te vragen wat hun plan van aanpak is. Het heeft 3u geduurd en 4 pogingen direct achter elkaar voordat ik iemand aan de lijn had.
Het antwoord was simpel: we hebben de loodgieter gestuurd en die zei dat er geen lek was. Dus punt.
Ik dacht dat de syndicus in dit geval verantwoordelijk was voor de volgende zaken:
- Onderzoek en analyse: De syndicus moet de oorzaak van de wateroverlast onderzoeken en analyseren om de bron van het probleem te identificeren.
Maatregelen nemen: Nadat de oorzaak van de wateroverlast is vastgesteld, is het de taak van de syndicus om passende maatregelen te nemen om het probleem aan te pakken.
- Communicatie: De syndicus moet de mede-eigenaars op de hoogte brengen van de situatie en hen informeren over de genomen maatregelen en eventuele kosten die hieraan verbonden zijn.
- Opvolging en controle: Na het uitvoeren van de noodzakelijke reparaties en maatregelen, moet de syndicus de situatie blijven opvolgen en controleren om ervoor te zorgen dat het probleem volledig is opgelost en dat er geen verdere wateroverlast optreedt.
- Eventuele verzekeringskwesties: Indien van toepassing, als de wateroverlast schade heeft veroorzaakt aan eigendommen van de mede-eigenaars.
Zit ik er helemaal naast? Wat zijn in dat geval dan precies de taken van de syndicus?
Alvast bedankt!