Verandering functie commercieel pand

Joema De Bock
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verandering functie commercieel pand

#1 , 08 jan 2024 17:35

Mijn handelspand ligt aan een marktplein waar veel horeca bevindt.
Mijn zaak is momenteel geen horeca.
De 4 mede-eigenaars (die elk een appartement bezitten boven mijn pand) willen bepalen in de basisakte dat in mijn pand geen horeca of handel met geurhinder mag komen.
Kunnen zij dit afdwingen ?
Mvg,
Joema De Bock

Franciscus
Berichten: 38739

#2 , 08 jan 2024 20:56

Wat staat er in de basisakte of in het RIO?
De AV van de VME kan ik dacht let een 4/5 meerderheid beslissen.
Edoch vermoedelijk zal uw handelspand 'iets' meer hebben dan 20% van de quotiteiten.
Het veranderen van de basisakte gaat ook geld kosten.
Hun vraag is echter wel enigszins terecht gezien de extra problemen die hiermee dikwijls gepaard gaan maar ze beperken uiteraard uw eigendomsrecht dat ook geld waard is.

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 09 jan 2024 09:47

Persoonlijk heb ik tientallen horecapanden ingericht en verbouwd. zelfs met nog 6 verdiepingen appartementen erboven. Met een degelijke en goed doordachte afzuiginstallatie, die ook goed onderhouden wordt, zal er meer dan waarschijnlijk geen reuk overlast zijn. Tijdens mijn 30 jarige cariere als pandenbeheerder voor een zeer grote brouwerij, heb ik maar 2 x echt problemen met reukoverlast gehad, en die waren dab nog deels veroorzaakt de de huurder zelf. Met een sterke afzuiging tot boven het dak (hoe hoog dat ook moge zijn) wordt alle geur tot helemaal boven gezogen. Veel uitbaters besparen op het aantal meters afvoerbuis, of plaatsen een te kleine diameter, of een te zwakke afzuigmotor. Ook niet te vergeten is de aanvoer van zuivere lucht in de keuken zelf.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”