Ik beschik over een eigendom met 3 appartementen, die elk hun eigen huisnummer en eigen tellers hebben voor nutsvoorzieningen.
Het KI is niet opgesplitst, er is dus één KI te betalen voor het hele pand. Deze situatie was al zo toen ik het pand kocht in 2003.
Nu denk ik eraan om mijn gelijkvloersappartement te verkopen aan mijn neef. Het helpt hem vooruit, en ik kan met de opbrengst mijn dak en het bovenste appartement renoveren. Want dat moet gebeuren en ik denk niet dat ik nog veel kan lenen bij de bank.
Maar wat gaan de gevolgen zijn van deze opsplitsing?
Wordt enkel het onderste appartement afgesplitst? Of gaat dan meteen alles apart beschouwd worden en zijn er plots 3 KI's te betalen, eentje door de nieuwe eigenaar van het gelijkvloers en 2 door mezelf? Beschik ik in dat geval dan ook plots over 2 eigendommen gezien de overig 2 in mijn bezit blijven, en wat zijn daarvan de gevolgen op mijn ziekteuitkering?
Ik heb nu nog belastingvoordeel van mijn hypotheek, gaat dat zo blijven?
Het lijkt me allemaal niet zo simpel en ik zoek het graag eerst even uit. Misschien bestaan er nog andere manieren die betere mogelijkheden scheppen, ik denk bvb aan verkoop op lijfrente, al heb ik dan niet meteen het nodige budget om de renovatie te doen en moet ik alsnog gaan lenen.
Alle tips en out of the box ideeën zijn welkom.