kotbaas

louiske1
Topic Starter
Berichten: 5

kotbaas

#1 , 20 jun 2011 11:58

Hallo ,
onze dochter is gestopt met haar studies en wij hebben haar kotbaas hierover aangetekend ingelicht , zoals beschreven in het huurcontract ( met een maand vooropzeg ).
Haar contract liep tot 31/08/2011 , dit was de opzeg brief :

Geachte heer

Bij deze wil ik u meedelen dat ik de huurovereenkomst die ik met u heb gesloten aangaande de woonruimte op het adres.........., opzeg per 31/05/2011.
Ik verzoek u de huurwaarborgsom ( 580 € ) die ik u bij aanvang van de huurovereenkomst heb betaald terug te betalen door middel van storting op rekeningnummer ........., ten name van ......... te ........
Aangezien het hier gaat over een vroegtijdige beëindiging van het huurcontract betalen wij U ook de forfaitaire vergoeding van 290 € ( of 1 maand huur , in ons geval de maand juni 2011 ) , doch indien wij een huurder vinden voor deze datum ,voor de resterende periode worden wij zoals in het contract vermeld ontlast van deze verplichting.

Wilt u ten slotte een afspraak met mij maken voor een van de woning en voor de teruggave van de sleutels , indien mogelijk na 18u.
Graag ontvang ik spoedig een reactie van u.

Met vriendelijke groeten,

De kotbaas maakte hierover geen problemen , maar nu stelt zich het volgende probleem :
bij de plaatsbeschrijving plaatste de kotbaas op haar contract dat er geen problemen waren en dat zij de huurwaarborg volledig terug kreeg .
Hij stelde vervolgens voor dat hij de huurwaarborg hiel als voorschot om de maanden juli en agustus te betalen , en dat wanneer hij een andere huurder vond ons zou verwittigen .
Doch nu horen wij van onze dochter haar ex- buren dat de kamer dadelijk erna terug verhuurt was , wij zijn gaan kijken en dit is inderdaad waar .
We hebben dan contact opgenomen met haar kotbaas , en die vertelde ons heel vriendelijk dat dit waar is , maar dat de nieuwe huurder een wanbetaler is ( iets wat wij niet kunnen checken , misschien trekt hij nu wel dubbele huur ) en dat hij ons daarom nog niet terugbetaald voor het voorschot wat wij hem hadden bezorgd .
Nu is onze vraag kan dit zomaar , hij heeft tenslotte zelf de nieuwe huurder goedgekeurd en moeten wij opdraaien voor een ander zijn wangedrag ??
Bedankt voor de inlichtingen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38654

#2 , 20 jun 2011 12:53

U moest enkel die maand opzeg betalen ?
Er is geen clausule schadevergoeding ?
Het is een 'kot'contract van Kotweb of is het een contract van korte duur?
In principe is een contract van korte duur NIET opzegbaar en dient de volledige periode betaald te worden
zie
http://www.huurnet.be/html/nl/wetgeving.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/nl_htm/informat ... urwet.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2011 13:44

Ik begrijp iets niet in uw verhaal? Volgens het contract betaalt u één maand opzeg? Dit is de maand juni in julie geval. Dus met juli en augustus hebben jullie toch niets te maken? Of staat er in het contract vermeld dat wie tijdens de maand juni huurt, ook meteen juli en augustus moet huren?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 20 jun 2011 13:50

Contracten voor een kot zijn vaak opzegbaar bij vroegtijdig beëindigen van de studies.
Waarborg diende vrij gegeven te worden na PB, dient enkel voor eventuele schade en niets anders, met de andere huurder heeft u geen zaken.
Kotbaas aangetekend in gebreke stellen, termijn van 10 dagen voor vrijgeven van waarborg geven.

Franciscus
Berichten: 38654

#5 , 20 jun 2011 13:51

Idd kotcontracten lopen maar over 10 maanden dus is dit geen kotcontract
idd had beter 'kotweb'contract gezet :oops:
Laatst gewijzigd door Franciscus op 20 jun 2011 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 20 jun 2011 13:53

Idd kotcontracten lopen maar over 10 maanden dus is dit geen kotcontract
Kotcontracten van 10 maanden kunnen ingeval van 2e zit verlengd worden naar 12 maanden.
Kotcontracten voor 12 maanden bestaan echter ook (heb er ooit zelf zo 1 gehad)!

louiske1
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 20 jun 2011 17:51

hallo ,
bedankt voor jullie reacties .
Het gaat hier over een contract van 12 mnd , waarin duidelijk staat dat wanneer de kamer verhuurt is, wij de nog resterende maanden
niet meer moeten betalen , uitgezonderd de 1 maand opzeg als verbreking van het contract , die wij ook al hebben betaald .

vriendelijke groeten

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 20 jun 2011 18:21

Wel dan is het eenvoudig, U zendt de kotbaas een aangetekend schrijven waarin u hem in gebreke stelt wegens het niet naleven van de door hemzelf opgemaakte opzeg clausules in het contract. (hier overname clausule + naam nieuwe huurder enz...) U geeft hem in dit schrijven 7 dagen na kennisname de tijd om het alsnog verschuldigde bedrag te storten op rekeningnr 123-4567891-23 zodat u niet verplicht zal zijn zonder verdere voorafgaande waarschuwing middels een verzoekschrift 1344bis/ev ger.W. bij het lokale vredegerecht op zijn kosten bij vonnis de vrijgave van de waarborg te bekomen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 jun 2011 09:23

hallo ,
bedankt voor jullie reacties .
Het gaat hier over een contract van 12 mnd , waarin duidelijk staat dat wanneer de kamer verhuurt is, wij de nog resterende maanden
niet meer moeten betalen , uitgezonderd de 1 maand opzeg als verbreking van het contract , die wij ook al hebben betaald .

vriendelijke groeten
Belangrijk detail: staat er dat die maanden niet moeten betaald worden als de kamer verhuurt is, of staat er dat de maanden niet moeten betalen als jullie ZELF een huurder aanbrengen voor die resterende maanden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”