Opzegging huurcontract van 3 jaar

EVVE
Topic Starter
Berichten: 1

Opzegging huurcontract van 3 jaar

#1 , 19 jun 2011 18:00

Ik heb op 01/12/2011 een huurcontract van 3 jaar afgesloten. Daarin staat dat bij opzegging in het eerste jaar, dus voor 31/11/2011, er een schadevergoeding van 6 maanden huur dient betaald te worden. Ik vernam van een vastgoedmakelaar dat dit niet wettelijk is en dat er maar 3 maanden huur als schadevergoeding kan gevraagd worden. De huurwetgeving zou een 'dwingend' recht zijn, m.a.w. ook al staat in het contract dat ik 6 maanden dien te betalen, dat dit eigenlijk wettelijk niet kan. Is het dan zo dat ik in mijn recht ben als ik slechts 3 maanden huur als schadevergoeding betaal i.p.v. de gevraagde 6 maanden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore
Berichten: 1298

#2 , 19 jun 2011 18:24

De vastgoedmakelaar is fout.

U heeft een 3 jarig contract en u bent verplicht deze uit te doen. Er kunnen contractuele bepalingen opgenomen worden in het huurcontract om toch dit contract vroegtijdig te kunnen verbreken. Zoals hier die 6 maand huurschadevergoeding.

De 3 maanden schadevergoeding is enkel bij huurovereenkomsten van lange duur (9-jaar) en dus niet bij u van toepassing.

Voor alle informatie over de huurwetgeving:
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT: verder wel even opmerking, voor een schadevergoeding telt niet de dag dat u de opzeg geeft, maar de dag dat u vertrekt.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

Terug naar “Huren”