huur als beroepsonkosten aftrekken

cimfonica1985
Topic Starter
Berichten: 2

huur als beroepsonkosten aftrekken

#1 , 18 jun 2011 19:06

Ik ben van plan om een appartement dicht bij mijn werk te huren en mijn domicilie thuis te behouden. Zo zou ik de huur dan als beroepsonkosten kunnen inbrengen, maar er staat echter een clausule in mijn contract dat dit verbiedt en als ik het toch doe, ik moet opdraaien voor de extra belastingen die mijn verhuurders dan moeten betalen.

Het immokantoor beweert echter dat die clausule enkel geldt voor verhuur aan zelfstandigen of bvba's. Dus zelfs als ik(bediende statuut) de huur inbreng als beroepsonkosten, de verhuurders niet extra belast worden en er dus geen probleem is. Klopt dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 20 jun 2011 09:00

“Artikel 7, WIB 92 (aj. 2010)
§ 1. Inkomsten van onroerende goederen zijn :
1° voor niet verhuurde onroerende goederen :
a) voor in België gelegen goederen :
- het kadastraal inkomen wanneer het gaat om ongebouwde onroerende goederen, materieel en outillage die van nature of door hun bestemming onroerend zijn, of de in artikel 12, § 3, vermelde woning ;
- het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct. wanneer het andere goederen betreft ;
b) voor in het buitenland gelegen goederen : de huurwaarde ;
2° voor verhuurde onroerende goederen :
a) voor in België gelegen goederen verhuurd aan een natuurlijke persoon die ze noch geheel, noch gedeeltelijk gebruikt voor het uitoefenen van zijn beroepswerkzaamheid :
- het kadastraal inkomen wanneer het ongebouwde onroerende goederen, of materieel en outillage die van nature of door hun bestemming onroerend zijn, betreft ;
- het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct. wanneer het andere goederen betreft ;
b) het kadastraal inkomen, wanneer die goederen in België zijn gelegen, overeenkomstig de pachtwetgeving zijn verhuurd en door de huurder voor land- of tuinbouw worden gebruikt ;
b)bis het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct. wanneer het gaat om gebouwde onroerende goederen verhuurd aan een rechtspersoon die geen vennootschap is, met het oog op het ter beschikking stellen ervan :
- aan een natuurlijke personen om uitsluitend als woning te worden gebruikt ;
- aan meerdere natuurlijke personen die ze uitsluitend gezamenlijk als woning gebruiken.
c) het totale bedrag van de huurprijs en de huurvoordelen dat niet lager mag zijn dan het kadastraal inkomen, wanneer het andere in België gelegen ongebouwde onroerende goederen of materieel en outillage die van nature of door hun bestemming onroerend zijn, betreft, of het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct. wanneer het andere in België gelegen gebouwde onroerende goederen betreft;
d) het totale bedrag van de huurprijs en de huurvoordelen wanneer het in het buitenland gelegen onroerende goederen betreft ;
3° de bedragen verkregen bij vestiging of overdracht van een recht van erfpacht of van opstal of van gelijkaardige onroerende rechten.
§ 2. Wanneer een huurvoordeel bestaat in een eenmaal door de huurder gedane uitgave, wordt het bedrag ervan over de gehele duur van het huurcontract verdeeld.”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen volgens http://www.fisconet.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false;).

Verhuren van uw appartement valt onder toepassing van voornoemd art.7,§1.2°,a),‘het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct. wanneer het andere goederen betreft’,ook al dient het niet als hoofdverblijf.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2011 10:07

Belangrijk is wat er juist in uw huurcontract staat. Wat wordt verboden?

Als u de woning huurt om dichter bij uw werk te zijn, zonder een beroepsactiviteit in de woning zelf uit te oefenen, is de huur volgens bepaalde rechtspraak (Hof van Beroep Brussel, 23 mei 2007, http://yep.it/eddgki" onclick="window.open(this.href);return false;) niet belastbaar als "beroepsmatig gebruik".

Reclame

FrederikVDW
Berichten: 27

#4 , 20 jun 2011 19:25

Ik doe dit al jaren en vraag me af in hoeverre ik er problemen mee zou kunnen krijgen.

Ik ga er telkens vanuit dat mijn domicilie op 120 km van mijn werk ligt. Doordat ik geen bedrijfswagen heb, geef ik mijn appartement waar ik tijdens de week verblijf aan als beroepskost. Het op en af rijden zou de staat immers nog veel meer kosten (+-50.000 * de forfaitaire beroepskost om woon-werk verkeer te doen).

In hoeverre kan dit de verhuurder belasten?

Terug naar “Huren”