Vroegtijdig contract opzeggen > gemeenschappelijke kosten?

neroej
Topic Starter
Berichten: 4

Vroegtijdig contract opzeggen > gemeenschappelijke kosten?

#1 , 16 jun 2011 16:42

Beste experts,

Ik ben van plan om vroegtijdig mijn huurcontract op te zeggen.
Het contract is afgesloten op 1 mei 2009 dus ik zal een opzegvergoeding van 1 maand moeten betalen.

De opzeggingstermijn is drie maanden. Dat betekent dat als ik vandaag mijn opzeg zou geven, ik 1 oktober uit mijn appartement moet en dan de sleutels moet overhandigen aan de eigenaar.
Zo lang ben ik echter niet van plan om te wachten - de verhuis staat gepland in augustus.

Voor zover ik de huurwetgeving begrijp, moet ik mijn verhuurder dus 4 maanden uitbetalen: 1 voor de opzegvergoeding en 3 voor de opzeggingstermijn.

Nu staat er echter in mijn contract dat ik €550 huur betaal én €80 gemeenschappelijke kosten.
Mijn vraag is dan ook: moet ik vier maanden huur betalen of vier maanden huur + gemeenschappelijke kosten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justwanttomove
Berichten: 151

#2 , 16 jun 2011 16:46

zijn die gemeenschappelijke kosten forfaitair of vast? Krijg je met andere woorden een jaarlijkse afrekening of niet.

Voor die maand opzegvergoeding gaat het enkel over de huur gaan. Voor die 3 opzeggingstermijn, daar gaat het over een periode dat je nog gebruik kan maken van de woning en gaat in geval van vaste kosten ook daar waarschijnlijk nog bijbetaald moeten worden. Mogelijk kan je hier wel een deal maken je huisbaas.

In geval van forfaitair, gaan je kosten misschien wel niet helemaal wegvallen maar ga je enkel echt verbruik moeten betalen

neroej
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 16 jun 2011 17:17

De huurder zal de verhuurder zijn deel betalen in de lasten van het geheel van het ontroerende goed waarvan het verhuurde goed deel uitmaakt op basis van de afrekeningen van de verhuurder of syndicus. [...] Bij ontvangst van de afrekening zal de verhuurder of huurder onmiddellijk aan de andere partij het verschil overmaken. Deze afrekening gebeurt pro rata temporis. Indien er geen afrekening gemaakt wordt, wordt de reeds betaalde provisie beschouwd als een minimum, er vindt geen terugbetaling plaats.
Zoals je al kan raden, krijgen wij geen jaarlijkse afrekening. De keren dat ik erachter vroeg, werd ik zelfs zeer onbeleefd afgescheept.
Ik heb ergens het gevoel dat dit een verdoken vorm van huur is, maar dat is natuurlijk een andere discussie...

In die gemeenschappelijke kosten zit de kuisfirma, het gebruik van de lift en het gebruik van water (vreemd genoeg) inbegrepen.
Elektriciteit betalen we rechtstreeks aan onze leverancier.
Vandaar dat het mij ook vreemd lijkt dat ik nog steeds die gemeenschappelijke kosten zou moeten betalen, mocht ik hier vroegtijdig uittrekken.

Ik kan het proberen op een akkoordje te gooien met de firma die de verhuur doet in plaats van de eigenaar, maar gezien de slechte ervaringen in het verleden, zal ik hier maar niet te veel op hopen.

Alvast bedankt voor je antwoord,
ik heb toch al een beter zicht op wat mijn verhuis mij gaat kosten.

mvg,
Jeroen


edit: naam firma verwijderd (wist niet dat het niet mocht)
Laatst gewijzigd door neroej op 16 jun 2011 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

justwanttomove
Berichten: 151

#4 , 16 jun 2011 17:23

ik zou de naam van de firma even verwijderen voor het voor jou wordt gedaan.

En of je recht hebt op een jaarlijkse afrekening zal je terugvinden in je contract. Als je er recht op hebt dan hoef je je ook helemaal niet te laten afschepen maar kan je je rechten uitoefenen

neroej
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 16 jun 2011 19:46

Het enige wat ik kan vinden over de gemeenschappelijke kosten heb ik hierboven reeds geciteerd.

Ik heb blijkbaar alleen recht op een afrekening als die gemaakt wordt...

Terug naar “Huren”