Oud huurcontract

weesje
Topic Starter
Berichten: 62

Oud huurcontract

#1 , 16 jun 2011 11:27

Situatie:

Ik heb net ontvangen van de notaris:
Huurcontract voor de duur van 9j
In 1984 ondertekend
geregistreerd
1500bfr. maandelijkse huur
Geen vermelding van huurindexatie

Artikel 3
Elke partij heeft recht om tegen het einde van het derde, zesde, negende jaar een einde aan de huur te stellen, mits de andere partij er aangetekend schrijven van te verwittigen, minstens 3 maanden op voorhand.Bij gebreke aan opzegging tegen het einde van van de kontractuele termijn door één der partijen, loopt de huur aan dezelfde voorwaarden weer in voor een nieuwe termijn van drie jaar.


Nu is mijn vraag:
Ik heb dit huurcontract gisteren ontvangen van de notaris. Ik heb hierom al sinds 2 maanden om kopij´s gevraagd zonder resultaat (tot gisteren dus en na een kwade mail van mij de dag voordien).
De huurders vermeld op het contract in kwestie zijn de ouders van mijn stiefmoeder (1 van beiden reeds lange tijd overleden). Ik vermoed hierbij dat mijn stiefmoeder bewust de documenten heeft achtergehouden om deze 3mnd regel, omdat het contract op 1/08 een nieuwe termijn van 3j in gaat.Het contract had dus uiterlijk op 31/04 aangetekend opgezegd moeten zijn, om in regel te zijn.

Het gaat mij nu vooral om het volgende: Het huis gaat verkocht worden. Ik wil de huurder opzeggen, (huurcontract tss mijn overleden vader en hun), ik heb ook geen idee of de huurgelden ondertussen omhoog gingen, volgens mij niet omdat het “familie” betreft, is dit het geval dan wonen ze onderhand al wel heel wat jaartjes voor peanuts in het huis.

Doordat de notaris mij , na meerdere keren vragen, de gevraagde documenten niet op tijd bezorgde ben ik dus wettelijk gezien te laat om de opzeg nog op tijd te doen.
Kan ik nu toch nog een opzeg doen zonder enige nadelige gevolgen voor mij? (Ik heb de mail van de notaris met de aangehechte documenten in mijn bezit).
Of welk is de beste weg om deze zaak te behandelen?

Alvast bedankt voor eventuele informatie in deze!
Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justwanttomove
Berichten: 151

#2 , 16 jun 2011 11:47

je kan het huis toch gewoon verkopen terwijl het verhuurd is? Dit gaat in het slechtste geval een paar potentiele kopers afschrikken, maar je hebt natuurlijk maar 1 koper nodig.

Deze kan dan het huurcontract opzeggen vlak na het tekenen van de akte met een opzegtermijn van 6 maanden (mits de koper het pand zelf wenst te bewonen)

weesje
Topic Starter
Berichten: 62

#3 , 16 jun 2011 12:27

Ik weet niet hoe het dan zit met de huurgelden, werden die normaal in de loop der jaren omhoog getrokken, of niet. Het gaat hem tenslotte om een contract van vóór 1991.

Dit kwam ik tegen over deze oude contracten: "Huurcontracten afgesloten voor 28 februari 1991 kunnen slechts aangepast worden aan de index wanneer dit voorzien werd in het huurcontract." Een huur aanpassing aan de index staat nergens vermeld in het oude contract.

Ik ben nooit zelf verhuurder geweest, dus ik weet helemaal niet hoe het werkt met die oude contracten.
Als het huurgeld nooit werd opgetrokken, zal een nieuwe eigenaar er volgens mij niet echt happig op zijn, zeker als hij er niet zelf wil gaan wonen, maar bv koopt om te verhuren.

Reclame

justwanttomove
Berichten: 151

#4 , 16 jun 2011 13:31

dat is inderdaad wel een feit.

Maar tenzij ik het verkeerd begrijp, betalen ze momenteel huur aan u? Dus u weet hoeveel huur ze betalen.
Stel dat het huurgeld niet is geindexeerd, dan krijgt u maandelijks een huur van om en bij 40 euro.

Als u hen er perse uit wil hebben dan kan u hen een opzeg geven om er zelf te gaan wonen. Dit is een opzeg van 6 maanden.
Als ze doorhebben dat u er niet zelf gaat wonen en op de hoogte zijn van huurwet (ga er dus maar vanuit), kunnen ze u dan strikken voor een schadevergoeding van 18 maanden. Zijnde dan de som van 720 euro..
Mij lijkt dit nog steeds goedkoper dan het bedrag dat u gaat moeten zakken om potentiele kopers te overtuigen.

weesje
Topic Starter
Berichten: 62

#5 , 16 jun 2011 13:54

Op dit ogenblik krijg ik nog geen huur over dit pand, staat volgens de notaris nog op de geblokkeerde bankrekening en zal later verrekend worden bij de verdeling (nog een 6 - tal weken)). Het enige dat ik vind op het contract is de huurprijs die in ´84 werd overeen gekomen en dat er niks over indexatie in staat.
Ik weet zeker dat ze dit laatste niet gaan geloven daar ik in het buitenland woon (gezondheidsredenen echtgenote)
, maar zoals je zegt is dit een optie en goedkoper dan van de prijs te laten zakken.
Kan ik ook bv. een opzeg geven en tegelijkertijd te koop stellen? Waarschijnlijk niet omdat ik dan moet opgeven dat ik er zelf wil gaan wonen.

Kan ik niet schermen met het feit dat de notaris maar net het contract aan mij mailde? Nadat ik dit meerdere keren gevraagd heb?
Ik denk ook in het geval ik handel zoals U aangeeft, opzeg + zelf bewonen dat (op papier) mijn stiefmoeder de helft zal moeten ophoesten omdat zij over de helft van het huis vruchtgebruik heeft (is niet de gezinswoning)

justwanttomove
Berichten: 151

#6 , 16 jun 2011 14:54

het wordt precies wel iets complexer dan :)

*het is niet een woning voor hoofdverblijf dat wordt verhuurd
*de ouders van uw stiefmoeder bewonen het pand en uw stiefmoeder heeft voor 50% vruchtgebruikt. Dus er zijn in dit geval dan twee verhuurders? Gaat uw stiefmoeder akkoord om haar moeder uit de woning te zetten?

weesje
Topic Starter
Berichten: 62

#7 , 16 jun 2011 17:34

Ik ben voor 50% VE en voor 25% NE en mijn halfbroer heeft ook 25% NE , over die 2 x 25% heeft stiefmoeder vruchtgebruik (was getrouwd met mijn vader onder scheiding van goederen).
Ik mag beslissen te verkopen mits ik aan stiefmoeder op 25% vd waarde van het huis de waarde van het vruchtgebruik betaal.

Omdat ik meer dan 2000km van het huis vandaan woon, kan ik het niet met zekerheid zeggen, maar we denken wel dat haar moeder al wel bij haar in de gezinswoning woont. Het zit er dus dik in dat het huis zelfs al leeg staat (mss niet officieel).

Terug naar “Huren”