mondelinge overeenkomst en verhuurder betwist

Katrien&Dominique
Topic Starter
Berichten: 2

mondelinge overeenkomst en verhuurder betwist

#1 , 12 jun 2011 13:58

Dag allemaal,

In april 2007 heb ik een huurovereenkomst getekend bij mijn grootmoeder voor het huren van haar woning met tuin. Ik heb de huur altijd netjes betaald. In november 2008 hebben wij de afspraak gemaakt dat de huur niet meer betaald moet worden. Nu, dit heeft nooit geen problemen opgeleverd tot nu. Het is een ingewikkeld verhaal dus ik begin bij het begin.

Vroeger toen mijn nonkel en vader trouwden mochten zij in een woning van mijn grootouders wonen en dit zonder huur te betalen. Nu, sinds twee jaar heeft mijn grootmoeder ruzie met mijn nonkel en het is ondertussen zover gekomen dat mijn grootmoeder de huur bij mijn nonkel eist van de voorbije jaren huur, ook mijn blinde nicht mocht een appartement huren van mijn grootmoeder en dit ook gratis. Ook aan haar eist ze de huur van ik vermoed 2 jaar. Nu in principe hebben wij daar niets met te maken maar omdat mijn vader nogal thuis is (wegens zijn job) in gerechtsprocedures helpt hij mijn nonkel. Dit omdat hij natuurlijk vind dat dit niet kan. Nu er is ook nog een tante in het spel en zij staat aan de kant van mijn grootmoeder en steunt mijn grootmoeder dan ook volledig. Nu om op mijn verhaal terug te komt. Dezelfde tante heeft ondertussen de woning waarin ik woon geschonken gekregen van mijn grootmoeder. (sinds december 2010) Nu dit heeft ze nooit aan ons bekend gemaakt. Nu, omdat mijn grootmoeder wist dat wij de tuin bijna nooit gebruiken heeft ze die verder verhuurd (zonder aan ons te vragen) Er staat dus een paard in onze tuin. (sinds eind 2010). Wij hebben hier nooit niets van gezegd aangezien wij gratis woonden en wij geen problemen wilden maken.

Nu komt mijn probleem. Miijn tante heeft mij net een aangetekende brief gezonden via haar advocaat dat wij een achterstallige huur van 33 maanden moeten betalen. Dit terwijl ze zelf nog maar sinds december 2010 eigenaar is en bovendien waren wij hiervan niet op de hoogte.

Mijn vragen:
-Kan mijn tante huur vragen voor de periode van mijn grootmoeder?
-Kan mijn tante huur vragen voor haar periode aangezien ze nooit bekend gemaakt heeft dat zij de nieuwe eigenaar is? (en ik dus ook geen contract heb met haar)
-Kan mijn tante indexatie vragen op de huur daar ik maar een eenzijdig contract heb met mijn grootmoeder?
-Is het een bewijs dat mijn grootmoeder nooit eerder een aangetekend schrijven heeft gestuurd of ons om achterstallige huur gevraagd heeft?
-Is het een bewijs dat er een paard in mijn tuin staat? (die trouwens via onze pidpaleiding water krijgt, wat wij dus moeten betalen?)

Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 12 jun 2011 14:15

-Kan mijn tante huur vragen voor de periode van mijn grootmoeder?

Tenzij in de akte staat dat de "schuld" een deel van de schenking is lijkt dit me niet houdbaar.

-Kan mijn tante huur vragen voor haar periode aangezien ze nooit bekend gemaakt heeft dat zij de nieuwe eigenaar is? (en ik dus ook geen contract heb met haar)

Zij kan deze huur met terugwerkende kracht opvragen aangezien ze het contract samen met de schenking heeft overgenomen. De verjaringstermijn is nog lang niet overschreden.

-Kan mijn tante indexatie vragen op de huur daar ik maar een eenzijdig contract heb met mijn grootmoeder?

Tenzij in het contract indexering uitdrukkelijk wordt uitgesloten mag ze deze vragen. Ze mag de indexering toepassen met de basisindex opgenomen in het contract en deze af te wegen aan de huidige. Ze kan deze som echter slechts drie maanden met terug werkende kracht vragen.

-Is het een bewijs dat mijn grootmoeder nooit eerder een aangetekend schrijven heeft gestuurd of ons om achterstallige huur gevraagd heeft?

Neen. Jullie hadden dit schriftelijk dienen vast te leggen. Een eenvoudig aangetekend schrijven waarin jullie haar bedankten om vanaf datum X geen huur meer aan te rekenen had een bewijs kunnen vormen. Nu is het eerder woord tegen woord. Het feit dat er nooit een vordering voor achterstallen is geweest laat wel uitschijnen dat er een onderling akkoord is maar dat is ook alles.

-Is het een bewijs dat er een paard in mijn tuin staat? (die trouwens via onze pidpaleiding water krijgt, wat wij dus moeten betalen?)

Als in het contract staat dat jullie de woning met tuin huren heeft niemand het recht tijdens de looptijd van het contract de tuin te dubbelverhuren zonder jullie akkoord. (Waterlijn afsluiten lijkt me een eerste stap)

Katrien&Dominique
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 14 jun 2011 09:07

Bedankt voor je antwoorden!

Reclame

Terug naar “Huren”