Huurder moet het werk doen van het immokantoor.

Hulpzoeker
Topic Starter
Berichten: 4

Huurder moet het werk doen van het immokantoor.

#1 , 24 mei 2011 11:19

Hallo,

Ik ben huurder en heb beslist om na 3 jaar mijn huurcontract op te zeggen. Momenteel zit ik dus in een opzegtermijn van 3 maanden. Het appartement dat ik voorlopig nog huur is dus momenteel te bezichtigen via een immokantoor.

Nu blijkt dat het immokantoor mijn telefoonnummer gewoon online had geplaatst op haar website. Natuurlijk heb ik dit nummer onmiddellijk laten verwijderen. Maar... nu geeft het immokantoor mijn gsm-nummer gewoon telefonisch door aan kandidaat-huurders. Ik krijg dus constant telefoon van potentiële huurders, die vragen om een bezichtiging van het pand. Momenteel heb ik via die weg al enkele bezoekers over de vloer gehad.

Nu was mijn vraag: mag dit? Mag het immokantoor mijn telefoonnummer doorgeven aan kandidaat-huurders? Is het niet hun taak om die afspraken vast te leggen? Bovendien is het immokantoor nooit van de partij tijdens deze bezoeken. Opnieuw: is het niet hun taak om de kandidaten rond te leiden? Ik heb het gevoel dat ik nu al het werk van het immokantoor mag opknappen... en ik denk niet dat ik daarvoor een commissie zal mogen opstrijken ;)

Alle advies is welkom!

Alvast bedankt,
b.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore
Berichten: 1298

#2 , 24 mei 2011 11:27

Neen, het kantoor moet u uitdrukkelijk toestemming vragen om uw GSM nummer door te mogen geven.

U schrijft hun dat ze hier onmiddellijk stoppen je GSM nummer door te geven.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

mava105
Berichten: 22309
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 24 mei 2011 11:53

Spreek met de Immo 2 periodes af, tijdens dewelke het appartement kan bezocht worden.
bvb woensdagavond tussen 19 en 21 uur en zaterdag namiddag tussen 14 en 17 uur.
Op andere uren zijn kandidaat huurders niet welkom.
Zij kunnen dan afspraken maken met de kandidaten die tijdens één van deze periodes kunnen komen, zonder verdere aankondiging. Je moet er dan wel voor zorgen dat de mensen vrije toegang hebben. De Immo moet dan ook maar een persoon terplaatse sturen om de uitleg en de voorwaarden van de huurovereenkomst te verduidelijken. Dat is niet uw taak.
Leg deze afspraken vast op papier en laat tekenen door de Immo.

Reclame

Hulpzoeker
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 24 mei 2011 12:00

Bedankt voor het advies.
Hoog tijd om het immokantoor nog eens aan te spreken dus ;)

mava105
Berichten: 22309
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 mei 2011 12:33

Zorg dat je iets op papier hebt, of mail. Van het aanspreken heb je geen bewijs.

Hulpzoeker
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 24 mei 2011 12:35

Daar zal ik zeker voor zorgen.
Bedankt!

Hulpzoeker
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 18 jun 2011 15:45

Ondertussen heb ik een schriftelijke afspraak met het immokantoor om op vaste dagen bezoekers toe te laten in het appartement, maar... het immokantoor blijft weigeren om iemand mee te sturen om de rondleiding te doen en het contract uit te leggen aan de kandidaat-huurders. Zij verwijzen steeds naar een artikel in ons huurcontract. Maar in dit artikel staat enkel dat wij verplicht zijn om bezoekers toe te staan. Niet meer dan dat.
Ik heb al gemerkt dat dit een grijze zone is qua wetgeving. Heeft er iemand een oplossing om uit deze impasse te geraken? Is er jurisprudentie bekend?
Bedankt!

mava105
Berichten: 22309
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 18 jun 2011 15:48

Je kan hun toch alle plaatsen in het appartement laten zien, zonder uw mond open te doen? :lol: Als ze vragen stellen, verwijs hun dan naar de Immo. Zal hun leren hun werk door anderen te laten doen.

Franciscus
Berichten: 38654

#9 , 18 jun 2011 16:00

Eens kontakt opnemen met eigenaar.
Als de kandidaat huurders er zijn hen vragen te wachten tot er iemand van het immo-bureau is.
U moet idd geen uitleg geven noch de rondleiding doen is niet uw taak.
Net een verkoop van een huis gehad het immobureau is pakweg met 48 potentiële kandidaten langs geweest.
Eigenaar mocht zelf niet meegaan op rondgang van immo ..... hebben uitgelegd waarom dat beter niet was.
Service was pico bello en eigenaar heeft trouwens via zelfde bureau een nieuwe woonst gezocht en binnen de 14 dagen gevonden.
Alle regels werden goed opgevolgd.
Huis is zelfs op huizenjacht geweest....

Terug naar “Huren”