Bezoeken verkoop huurhuis - vakantie

landschap
Topic Starter
Berichten: 17

Bezoeken verkoop huurhuis - vakantie

#1 , 21 jun 2011 11:13

Dag allemaal,

Om een lang verhaal kort te maken: ons huurhuis staat te koop. Volgens het contract (3-6-9) zijn we verplicht driemaal per week drie uur bezoek toe te laten. Nu heb ik een concreet vraagje:

Het huis staat al een paar maanden te koop, de bedoeling is dat wij de telefoontjes regelen & de afspraken doen. Nu hebben we in juli ons verlof gepland en zouden we minimum drie weken, misschien zelf een maand, op reis gaan. Mogen we de bezoeken gewoon de weken voor en na de reis leggen? De situatie met de eigenaars is erg slecht dus een sleutel aan hen geven om de bezoeken te doen is voor mij geen optie. Kunnen we verplicht worden om een sleutel af te geven zodat er toch bezoeken kunnen gebeuren tijdens de reis?

Wat kunnen de huisbazen -ervan uitgaande dat ze lastig gaan doen, wat niet noodzakelijk het geval zal zijn- strikt genomen eisen voor die periode?

Alvast bedankt voor uw antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pukje
Berichten: 567

#2 , 22 jun 2011 18:33

contract is contract dus je mag niet weg.
Maar denk dat hogere wetten (eu ) niemand huisarrest mag opleggen.
Dus afspraak is alleen mogelijk als alle betrokken partijen akkoord gaan,het gaat over een meer partijen overeenkomt
met partijen (personen) die niet in het huurcontract genoemd worden.
Zo zal ik nooit een bekende crimineel toegang geven.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

landschap
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 22 jun 2011 22:45

Pukje,

"contract is contract dus je mag niet weg." Dat het huis te koop stond, hebben we zelf moeten zien op Immoweb. We wisten van niets en kunnen toch moeilijk een reis annuleren (verlof is reeds aangevraagd) omdat de huisbazen het huis te koop stellen? We regelen ondertussen alle telefoontjes + afspraken! Ongeveer de helft van de mensen die een afspraak maken om het huis te bezichtigen, komt op de dag zelf niet opdagen. Er zijn dringende reparaties nodig aan het huis maar de huisbazen willen het niet doen omdat ze het huis toch gaan verkopen. Om maar te zeggen: deze situatie is behoorlijk frustrerend. Maar je denkt dus dat de huisbazen kunnen eisen dat we niet op reis gaan? Zoiets kan toch niet, zeker zonder te overleggen?

Reclame

Fiekes
Berichten: 95

#4 , 23 jun 2011 08:07

Mij lijkt het niet juist dat jullie de telefoontjes moeten regelen ....
Spreek met de eigenaren een tijdstip per week af waarop zij de bezoeken kunnen doen, waarbij jullie ook aanwezig mogen zijn !
En tijdens jullie vakantie heeft de eigenaar pech, en hij mag dan ook niet binnen want jullie hebben geen toestemming gegeven.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 23 jun 2011 08:19

Wat staat er in het contract betreffende huisbezoeken? Indien niets vermeld, stel 2 momenten in de week voor (vb wo avond tussen 18 en 20 uur, za vm tussen 9 en 12 uur).
Dan bent u thuis (of, als u op vakantie gaat, iemand die u kan vertegenwoordigen), en laat u kandidaat-kopers, vergezeld van de eigenaar of vertegenwoordiger (bv immo), binnen.
U regelt voor de rest niets (geen telefoontjes, geen rondleidingen), dat is niet de taak van de huurder
Stel deze regeling aangetekend voor aan uw huisbaas.

landschap
Topic Starter
Berichten: 17

#6 , 23 jun 2011 08:53

Bedankt voor de reacties.

Ik weet dat we niet verplicht zijn om zelf de bezoeken en de telefoontjes te regelen maar ze hebben het ons gevraagd en we hebben ja gezegd omdat we, gezien onze job, moeilijk 3 vaste momenten iedere kunnen voorleggen van telkens 3 uur op hetzelfde tijdstip. Er is ook niet genoeg interesse om telkens 3 keer drie uur te vullen. Op deze manier zijn we dus minder momenten verplicht van thuis te blijven. Plus, ik zag het niet goed zitten om mensen vrij in huis te laten rondlopen. Nu is er steeds één van ons bij in iedere ruimte, van de huisbazen kan je dat moeilijk verwachten.

Me laten vertegenwoordigen door iemand als we op reis zijn, zie ik ook niet zo goed zitten. Ik zou niet weten wie in mijn familie of kennissenkring ik hiermee kan/wil opzadelen. Denk u dat ze dat, wettelijk gezien, kunnen eisen?

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 23 jun 2011 08:58

Als ze het u gevraagd hebben om de bezoeken te regelen, dan denk ik dat u perfect als compensatie kan vragen dat er geen bezoeken plaatsvinden tijdens uw verlof. Geven en nemen, zou ik zo zeggen.

Terug naar “Huren”