hou er rekening mee dat de kans groot is dat de verzekering van de tegenpartij u toch in fout zal stellen.Hartelijk dank voor de reactie,
Ik zal alvast deze nacht wat beter slapen en in de volgende weken zullen we wel zien hoe de verzekeraars dit willen afhandelen. Nu heb ik tenminste argumentatie als ik niet akkoord ga met een beslissing in mijn nadeel.
als ik de tekst van "voorzichtige vince" lees dan heeft hij zijn manoeuver zo goed als voltooid heeft als er plots een wagen de parking komt opgereden, naar links draait en in de zijkant van "voorzichtige vince" rijd.Maak u geen illusies
U deed een manoeuvre
Ook het INrijden van een parkeerplaats is een manoeuvre
Daarbij dient u voorrang te verlenen aan alle voorzienbare weggebruikers (Cassatie)
U heeft geen normale plaats op de weg (links, ipv rechts)
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /171-art12
12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
U stelt zélf dat de tegenpartij u kon zien
Tegenpartij was dus niet alleen voorzienbaar, ze was zelfs zichtbaar.
Dus kon u ook de tegenpartij zien én er voorrang aan verlenen (door te stoppen en het manoeuvre te onderbreken - Cassatie)
De verplichting voorrang te verlenen, geldt zelfs tegenover bestuurders die eventueel zelf een overtreding begaan (Cassatie)
Uw verzekering gaat u aansprakelijk achten voor het ongeval.
En de rechtbank gaat dat nagenoeg zeker ook doen als het tot daar komt ...
Rechtspraak lezen ...als ik de tekst van "voorzichtige vince" lees dan heeft hij zijn manoeuver zo goed als voltooid heeft als er plots een wagen de parking komt opgereden, naar links draait en in de zijkant van "voorzichtige vince" rijd.
hoe kan deze dan in fout worden gesteld?
Rechtspraak lezen ...als ik de tekst van "voorzichtige vince" lees dan heeft hij zijn manoeuver zo goed als voltooid heeft als er plots een wagen de parking komt opgereden, naar links draait en in de zijkant van "voorzichtige vince" rijd.
hoe kan deze dan in fout worden gesteld?
De voorrangsplicht geldt gedurende het ganse manoeuvre (Cassatie).
Het maakt dus niet uit of het manoeuvre net begonnen was, al even bezig was, of bijna gedaan was.
Het manoeuvre is aan de gang, en dus geldt ook de bijhorende voorrangsplicht.
Je hangt hier op Juridisch Forum, niet aan de toog van één of ander café.rechtspraak is allemaal goed en wel
Je vergist je grandioos.als ik mij niet vergis zegt de wegcode ook dat als ge iemand ziet die bezig is met een manoeuvre, u deze het manoeuvre moet laten afmaken.
dus het is maar normaal dat de aanrijdende wagen de door mij eerder aangehaalde punten mag negeren en een ongeval veroorzaken?Je hangt hier op Juridisch Forum, niet aan de toog van één of ander café.rechtspraak is allemaal goed en wel
Ik haal relevante rechtspraak van het hoogste Belgische rechtscollege terzake aan.
Dat is niet "allemaal goed en wel"
Dat is fundamentele rechtspraak waar lagere rechters (zoals politierechter) op terugvallen - omdat hun vonnis anders toch van tafel geveegd wordt in beroep of voor Cassatie.
Je vergist je grandioos.als ik mij niet vergis zegt de wegcode ook dat als ge iemand ziet die bezig is met een manoeuvre, u deze het manoeuvre moet laten afmaken.
Wegcode stelt dat nergens. Is één van die toogverhalen ...
Vandaar ook dat Cassatie het tegendeel vonniste: de voorrangsplicht duurt zo lang als het manoeuvre verder duurt ... of je moet het onderbreken.
ik denk dat veel zal afhangen hoe de situatie op de parking in de realiteit zal zijnEr is geen enkele aanwijzing dat de tegenpartij ook een manoeuvre uitvoerde.
hier voeren beide wagens een manoeuvre uit