pensioen zelfstandige - meewerkende echtgenote.

dirkoo
Topic Starter
Berichten: 22

pensioen zelfstandige - meewerkende echtgenote.

#1 , 30 mei 2011 22:21

Hallo,
Een vraagje ivm. het pensioen van mijn ouders....
Ik weet echter nog niet alles in detail aangezien het vlug-vlug aan de telefoon werd uitgelegd...
Mijn vader ontving op 65 jarige leeftijd een pensioen-zelfstandige na een loopbaan van zeker meer dan 40 jaar.
Hij werkte nog bij, doch onder het maximum dat hij mocht bijverdienen, deze cijfers werden hem bezorgd door zijn boekhouder.
Op 70 jarig leeftijd is hij definitief gestopt.
De boekhouder had zijn netto bedrijfsinkomen gesplitst over mij vader en moeder, waardoor het fiscaal interessanter was (en perfect legaal). Mijn moeder betaalde een kleine bijdrage, waardoor zijn in orde was met de haar ziekenfonds.

Nu krijgt hij een brief waarbij een teruggave zal gevorderd worden aangezien, zo moet ik het toch uit ons telefonisch gesprek uitmaken, mij moeder een inkomen had boven het maximum en waardoor hij zal terugvallen onder het pensioen van alleenstaande. Deze terugvordering zal dus voor alle jaren zijn sinds zijn pensioenuitkering en waarvoor een splitsing is gedaan.

Kan dit ? Mijn moeder ontvangt dus niet, want zelf geen bijdragen gedaan, en mijn vader een pensioen als alleenstaande ?
Je wordt dus gestraft voor een fiscale ingreep ?

Als ik de brief ontvangen en meer details zou hebben zal ik deze verder aanvullen.

mvg,
:shock:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 30 mei 2011 22:59

Geachte,

Het is inderdaad belangrijk dat je alle gegevens kent, gezien je het gevaar loopt om verkeerde conclusies te trekken. Misschien is het raadzaam om de info aan het "panel" door te sturen, die het dan op hun beurt aan mij bezorgen. Het lijkt me immers geen goede zaak om deze hele toestand op dit forum uit de doeken te doen.
Ik zal hier dan zeker op ingaan.

Ik reken op uw begrip.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”