Vrijwillige bijdrage pensioen RVP

hugo55
Topic Starter
Berichten: 19

Vrijwillige bijdrage pensioen RVP

#1 , 30 jun 2014 23:05

Momenteel woon ik buiten de EEG en heb in Belgie gedurende 11 jaren Sociale bijdragen betaald , alsook 22 jaar bij de DOSZ (nu stopgezet). Ik verwacht van beide stelsels een totaal maandelijks pensioen van bijna 900.- EURO op de leeftijd van 65. (leeftijd nu 59 jaar)

Om toch nog eventueel mijn pensioen te verbeteren overweeg ik om mijn domicilieadres te vestigen in Belgie dmv een referentieadres en een aanvraag in te dienen bij de RVP om een vrijwillige bijdrage te betalen van 60 tot en met 65 jaar .
Kan dit , heb ik er baat bij en heeft iemand een idee hoeveel dit maandelijks zou kunnen kosten.?? :?:

Bij voorbaat dank voor uw sugesties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 02 jul 2014 09:02

“Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

Financiële voordelen/nadelen zijn geen element op basis waarvan deze vaststelling van het effectief verblijf gebeurt.

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd euro...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Mathieu Rutten

#3 , 02 jul 2014 20:02

Geachte,

De vrijwillige bijdragen

Het pensioenbedrag is afhankelijk van uw beroepsloopbaan. Die beroepsloopbaan bestaat uit perioden van tewerkstelling als werknemer en perioden van gelijkstelling.
Verschillende perioden kunnen aan uw beroepsloopbaan als werknemer worden toegevoegd, onder bepaalde voorwaarden en na betaling van bijdragen. Deze perioden kunnen dan in aanmerking komen voor de berekening van het pensioen.

Welke perioden kunt u regulariseren?

Hoe dient u uw een aanvraag tot regularisatie in?

De aanvraag tot regularisatie moet worden ingediend via een aangetekende brief naar:
Rijksdienst voor Pensioenen
Dienst Regularisaties
Zuidertoren
1060 BRUSSEL

Perioden van tewerkstelling waarvoor geen pensioenbijdragen werden ingehouden

Elke periode, waar men kan bewijzen dat men tewerkgesteld was als werknemer maar waarvoor geen pensioenbijdragen werden ingehouden, kan vrijwillig worden geregulariseerd.

Hoeveel moet ik aan bijdragen betalen?

Zowel de werkgevers- al werknemersbijdrage voor pensioen zijn verschuldigd.
De bijdragevoet varieert tussen de 7 en 16,3 %, afhankelijk van het tijdstip en de aard van de tewerkstelling, en wordt toegepast op het gewaarborgd gemiddeld minimum maandloon. Dit bedraagt 1 541,67 EUR op 01.12.2012 aan index 136,09.
Bij dit bedrag moet een verwijlintrest van 10 % per jaar worden gevoegd, voor de periode die begint:
• hetzij op 01.01.1974 als de te betalen bijdragen betrekking hebben op een periode vóór deze datum,
• hetzij vanaf 1 januari van het jaar dat volgt op het jaar waarop de bijdragen betrekking hebben, als het gaat om perioden na 31.12.1973,
• en die eindigt op de datum van de aanvraag.

Voorbeelden

Wanneer moet ik betalen?

De betaling moet ineens binnen de 6 maanden na het definitief worden van de beslissing, gebeuren, of in aflossingen gedurende ten hoogste 5 jaar tegen een rentevoet van 6,5 % per jaar.

Welke invloed heeft dit op het pensioen?

Het jaarlijkse pensioenvoordeel bedraagt op 01.12.2012, naargelang de datum van de regularisatieaanvraag en de ingangsdatum van het pensioen ongeveer:
(loopbaan berekend in 45sten):
• 308,34 EUR aan het gezinsbedrag,
• 246,67 EUR aan het bedrag alleenstaande.

Ik raad u dan ook aan om in eerste instantie bij de Rijksdienst voor Pensioenen na te vragen of u überhaupt in aanmerking kan komen voor de betaling van een vrijwillige pensioenbijdrage. Verder lijkt het me ook opportuun om de piste te laten onderzoeken van gelijkgestelde periode of opbouw pensioen in het land waar u momenteel verblijft of het uitoefenen van een zelfstandige activiteit met bijdragebetaling met opbouw pensioen. Houdt er wel rekening mee dat de situatie ook moet stroken met de wettelijke en reglementaire bepalingen terzake. Misschien u ook eens bevragen naar mogelijkheden in de particuliere verzekeringssector.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

hugo55
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 05 okt 2014 20:23

Mathieu,

Met dank voor uw uitgebreid antwoord.
Ondertussen heb ik de vraag gesteld bij de RVP, en dit kwam als antwoord:
''Geachte heer,

Als bijlage sturen wij u de gevraagde informatie.


U kunt uw pensioendossier online inkijken op http://www.MyPension.be" onclick="window.open(this.href);return false;.

U moet uw e-mailadres echter nog bevestigen via MyPension. Zodra uw e-mailadres is bevestigd, wordt u steeds per e-mail verwittigd wanneer u een document in MyPension ontvangt.

Wij hebben in dit antwoord uitzonderlijk uw e-mailadres gebruikt om u op de hoogte te brengen.

Indien u uw briefwisseling toch per post wenst te ontvangen, volstaat het ons dit te melden.''

Gezien het voor mij onmogelijk is om in te loggen op Mypension (e-ID heb ik niet) heb ik gevraagd (einde juli) om mij per post te antwoorden.
Tot op heden nog niets ontvangen.

Voor wat betreft een bijdragebetaling in het land waar ik nu verblijf (Panama) is dit niet mogelijk als zelfstandige, wel bij een prive-verzekeringsmaatschappij.
Gezien ik wegens gezondheidsredenen wens terug te keren naar Belgie, zie ik een bijdrage aan een lokale maatschappij niet zo praktisch.
Komt er geen shriftelijk antwoord van de RVP, dan schrijf ik einde dit jaar nog wel eens een aangetekend schrijven. Mijn 11 jaar bijdragen aan de RVP geven mij recht op 300 EURO, indien mogelijk had ik dit enigzins verbeterd.
mvg

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 05 okt 2014 23:50

U kan best even contact opnemen met de Belgische abassade in Panama. Deze kunnen u verder helpen.

http://countries.diplomatie.belgium.be/nl/panama/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Pensioenen”