Laptop in beslag genomen

scholiersbc
Topic Starter
Berichten: 1

Laptop in beslag genomen

#1 , 24 mei 2013 21:19

Hallo,

Ik zit op internaat en ik zit in het 5de middelbaar(dus nog minderjarig, 16 jaar)
Mijn laptop werd afgepakt en hij houdt het ook de hele weekend bij, terwijl ik nog expliciet had gezegd dat ik het terug wou.
Mijn vraag is dus of dit wettelijk gezien wel mag dat mijn opvoeder mijn laptop in beslagneemt voor langer dan 1 schooldag?
En zou er een verschil zijn als ik een schoolreglement heb ondertekend of iets dergelijks?

ALvast bedankt

Scholiersbc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38647

#2 , 24 mei 2013 21:27

http://ond.vvkso-ict.com/vvksosites/UPL ... 11-009.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vlaamseombudsdienst.be/ombs/ ... 090570.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Creatief
Berichten: 2513

#3 , 24 mei 2013 22:10

Wat staat er in het schoolreglement?
Indien je het schoolreglement hebt ondertekend, dien je dit reglement na te leven om sancties te voorkomen.
Welke reden was er om die laptop in beslag te nemen? Hier hangt natuurlijk alles van af voor de tijd te bepalen om die in beslag te nemen.

Reclame

snellemichiel
Berichten: 193

#4 , 25 mei 2013 01:00

In beslag name is een politie bevoegdheid en mag niet door leerkrachten uitgevoerd worden.
Ten hoogste zou een gsm, laptop tot het einde van de lesdag kunnen behouden worden, kwestie der sanctie en verstoring van de orde van de klas.
En dus ook uitgevoerd worden als een ordemaatregel.

Op het einde van de les of lesdag moet de leerkracht de gsm, laptop, ... terug geven.
Doen ze dat niet dan zijn zij wel degelijk in fout en kan hierbij klacht ingediend worden bij politie.

Uiteraard raad ik eerst bemiddeling met de school zelf aan, aangezien u erzelf nog uw jaar(jaren) moet afmaken niet waar. ;)
Een stap naar de politie kan dan wel eens subjectieve invloed hebben op het verdere ervaren van uw schooljaren.

Zelfs al staat er in het schoolreglement dat u ondertekende dat een GSM in beslag mag worden genomen voor een langere periode.
Dan geldt dit NIET! Zij hebben dat recht niet om bezittingen langer bij te houden dan de lesdag.

Neem contact op met opvoeder zelf, daarna directie en dan eventueel klacht indienen is een mogelijkheid.

Franciscus
Berichten: 38647

#5 , 25 mei 2013 13:20

Klopt als een bus.
Politie kan in beslag nemen op basis van een (straf)rechtelijk feit of op basis van een bestuurlijk feit (bevoegdheid burgemeester).
School om 'storing' tijdens de lessen te voorkomen.

Wat was de reden..... gezien minderjarig zijn uw ouders direct verwittigd?
Welke inbreuk hebt u begaan?

Lees de teksten die ik heb opgegeven eens .... print ze desnoods af en neem ze mee ter info voor de school.
Verdedig uzelf desnoods op een assertieve wijze.

duma
Berichten: 2871

#6 , 25 mei 2013 18:04

Mag inderdaad niet. Toen ik nog leerkracht was, werd ons heel duidelijk gemaakt: afnemen kan tot het einde van de schooldag. Wél mag er gevraagd worden om hem telkens bij aanvang schooldag terug in te leveren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 mei 2013 15:21

De topic starter zit op internaat. Wat indien hij / zij via de laptop zaken uitspookt die de orde in het internaat (ook buiten de lesuren) verstoort? Als de topic starter tijdens het weekend naar huis gaat, zal zijn laptop uiteraard teruggegeven moeten worden, maar stel dat hij via die laptop (sociale media) een medestudent op internaat bedreigt / pest / chanteert, kan de opvoeder dan de laptop niet bijhouden zolang de topic starter op het internaat verblijft en er geen oplossing voor het probleem is (dit in het belang van de bedreigde / gepeste student)? Ik zeg maar iets...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

snellemichiel
Berichten: 193

#8 , 28 mei 2013 00:46

Wel de ordemaatregel heeft dan geen betrekking op het onderwijs meer. Maar op het deel cyberpesten wat iets anders is dan het onderwijs gedeelte van een school of internaat. Ook in het hoofd houden dat de ordemaatregel waarbij de gsm, laptop ... kan bijgehouden worden tot het einde van de les/lesdag.
Op vrijwillige basis is van de eigenaar van het goed. Leerkracht kan hem dus niet afnemen, wel vragen af te geven. Is toch ook een belangrijk onderscheid!

Verder redenerend dat een inbeslagname van het goed voor het verhinderen van pesten niet behoort tot een ordemaatregel.
Die moet uitgevoerd worden in een kader dat het gebruik van het goed het ordelijk verstrekken van onderwijs verhindert.
Bij deze is dit niet het geval in mijn redenering sinds hij(de pester) meer de persoonlijk leefomgeving van het slachtoffer aanvalt dan de manier waarop de school/internaat onderwijs verschaft.

Dus verdergaand kan de school dus niet(nooit) beschikken over politionele bevoegdheid en dus geen inbeslagname van het goed uitvoeren.(Zelf niet onder de noemer van een ordemaatregel.) Het zal dus andere sancties moeten bedenken of/en de politie zelf inlichten over het cyberpesten gestart door hem (de pester) zelf.

Verder redenerend op toegevoegd gegeven...

Gehenna
Berichten: 43

#9 , 28 mei 2013 19:48

Ze mogen hem geen weekends bijhouden, wel de hele week. Op school (in- en externen) de hele dag en niet langer.
Als er in het reglement staat dat laptop of gelijkaardig verboden is, wat ook zo zal zijn, dan mag je die niet meenemen op internaat en word hij in beslag genomen tot vrijdag ochtend of avond al naargelang je het internaat verlaat.
ECHTER! Studeer je bijvoorbeeld BI of IB dan word er een uitzondering toegestaan op basis van je studierichting en mag hij niet in beslag genomen worden tenzij de opvoeders merken dat je bijvoorbeeld op msn zit ipv je werk te maken.
Hij moet niet eens in uw kamer liggen 's nachts. Dan moet hij in de kluis van de opvoeders zitten net zoals overdag als jij op school zit.

Laat dat ding thuis, als je geen BI of IB volgt heb je die niet nodig. Er verdwijnen wel grotere spullen dan een laptop. Hoe goed de mijne er ook voor zorgde, kwam enkel uit de kluis om op te werken, iemand heeft een schaar door het scherm geduwd toen ze even naar toilet was. Ik zeg het maar hé. Ge doet ermee wat je wilt, het is UW laptop maar besef dat zo'n dingen veel geld kosten.

snellemichiel
Berichten: 193

#10 , 29 mei 2013 12:14

Ze mogen hem geen weekends bijhouden, wel de hele week. Op school (in- en externen) de hele dag en niet langer.
Als er in het reglement staat dat laptop of gelijkaardig verboden is, wat ook zo zal zijn, dan mag je die niet meenemen op internaat en word hij in beslag genomen tot vrijdag ochtend of avond al naargelang je het internaat verlaat.
ECHTER! Studeer je bijvoorbeeld BI of IB dan word er een uitzondering toegestaan op basis van je studierichting en mag hij niet in beslag genomen worden tenzij de opvoeders merken dat je bijvoorbeeld op msn zit ipv je werk te maken.
Hij moet niet eens in uw kamer liggen 's nachts. Dan moet hij in de kluis van de opvoeders zitten net zoals overdag als jij op school zit.

Laat dat ding thuis, als je geen BI of IB volgt heb je die niet nodig. Er verdwijnen wel grotere spullen dan een laptop. Hoe goed de mijne er ook voor zorgde, kwam enkel uit de kluis om op te werken, iemand heeft een schaar door het scherm geduwd toen ze even naar toilet was. Ik zeg het maar hé. Ge doet ermee wat je wilt, het is UW laptop maar besef dat zo'n dingen veel geld kosten.
Ik denk dat noch u noch wijzelf exact weten wat de voorwaarden zijn van het internaat waar hij verblijft.

Dan nog mag er geen inbeslagname zijn van een goed! Enkel een tijdelijk vrijwillige in bewaarneming van het goed als gevolg van een ordemaatregel die het verstrekken van onderwijs verhindert! De leerkrachten kunnen VRAGEN bij het begin van de les om de laptop, gsm bijvoorbeeld op hun bureau te leggen tot het einde van de les/lesdag. Zij kunnen NIET het goed nemen(afpakken) en het er zelf neerleggen, dit mag NIET! Dit kan gezien worden als inbeslagname en ontvreemding van het goed.

Het vrijwillig afstaan van een laptop voor een week ter ordemaatregel in een internaat lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Al heb ik zelf nooit in een internaat gezeten ik denk niet dat er onderwijs 24/7 verstrekt wordt in een internaat. En kan dus het in bewaring nemen op vrijwillige basis van een laptop ook nooit voor een volle week zijn, zelfs niet in een internaat.

Persoonlijk als internaat of school of leerkracht zou ik zelf nooit het goed ergens in bewaarneming leggen of nemen. Als er iets mee gebeurt kan u aansprakelijk gesteld worden voor schade. Bijvoorbeeld: leerkracht legt laptop op bureau die hij VRIJWILLIG kreeg van de leerling ter aanzien als ordemaatregel, maar hij laat hem per ongeluk vallen. U als leerkracht richt dan de schade aan een goed van een ander. Ik zou eerder verkiezen dat de leerling ZELF het goed in zijn boekentas steekt en niet meer bovenhaalt.

Al bestaat er een burgerlijke aansprakelijkheid verzekering voor leerkrachten die rond de 10 - 15 euro ligt. Ik weet niet in hoeverre deze eigenlijk genomen wordt in het onderwijs milieu maar ik kan het enkel maar ten sterkste aanraden om ze te nemen.

Als het internaat geen laptops toelaat en u neemt een laptop mee kunnen ze u gewoon uit het internaat zetten. Sinds u niet akkoord gaat met hun vooropgestelde regels die u hoogst waarschijnlijk wel zult ondertekend hebben. (Zoniet de ouders of voogd) Maar het internaat kan GEEN beslag name leggen op de laptop laat dit bij deze nogmaals duidelijk zijn.

filiep
Berichten: 33

#11 , 31 mei 2013 11:37

'k Vind de uitleg te vaag. Wat als er in het reglement of "iets dergelijks" staat dat bij een overtreding de laptop een week in beslag wordt genomen. Wat als de persoon ook in het weekend op internaat zit?

eylis
Berichten: 8847

#12 , 31 mei 2013 12:13

Wettelijk is het heel duidelijk: en dat prevaleert zelfs op onduidelijke internaatsreglementen:
De opvoeder van het internaat (voor minderjarige kinderen) kan en mag om pedagogische/sanctie redenen de laptop in bewaring nemen op tijdstippen dat toegang tot internet niet toegestaan is. Als voor schoolwerk de laptop nodig is (zie huiswerk agenda!) , moet hij de laptop terug geven om dat werk te maken én daarna terug in bewaring nemen. Daar is geen discussie over. Hij kan dit zelfs de hele week doen: de laptop in bewaring nemen tijdens de vrije tijd.
MAAR: op het moment dat de internaatsleerling het instituut verlaat (weekend) MOET de opvoeder persoonlijke bezittingen terug geven. Om de eenvoudige reden dat de gezagspositie ophoudt en terug overgaat naar de ouders.
De opvoeder mag dit dus niet doen.
En ook MOET een correcte opvoeder de ouders ook laten weten dat hij een bewarende sanctiemaatregel heeft genomen tov de leerling.
Met het internet van nu kan dat héél makkelijk en héél snel.

filiep
Berichten: 33

#13 , 31 mei 2013 14:06

Ok maar toch blijf ik erbij dat de informatie van de vraagsteller/vraagstelster heel vaag is en dus waarschijnlijk wil zeggen dat er een reden is waarom deze werd afgenomen. De vraag blijft of de laptop ook moet teruggegeven worden als men ook het weekend op internaat blijft... Wat als hij de ouders op de hoogte heeft gebracht en ze akkoord zijn met de sanctie...

eylis
Berichten: 8847

#14 , 31 mei 2013 16:02

ja dan is het nogal wiedes... als de ouders aan de opvoeder laten weten hebben akkoord te zijn met (de verlenging van ) de sanctie, dan heeft poster zich daar naar te voegen. Jongere is minderjarig en ouders kunnen zo'n beslissing nemen.

snellemichiel
Berichten: 193

#15 , 31 mei 2013 16:45

Ter extra verduidelijking:

"
Hoe ver kan een internaat gaan om gsm-misbruik te voorkomen?

Het is een feit dat het gebruik van de gsm (maar ook van andere technologische apparatuur, zoals mp3-speler, i-pod e.d.) op bepaalde tijdstippen en/of in bepaalde omstandigheden storend kan zijn.
Indien het model leefregels / internaatsreglement het gebruik van gsm, maar ook van andere technologische apparatuur, zoals mp3-speler, i-pod e.d., verbiedt op bepaalde tijdstippen of in bepaalde omstandigheden, moet er ook sprake zijn van maatregelen bij een eventuele overtreding van dit verbod. De internen moeten op de hoogte zijn van de consequenties ingeval zij het verbod niet naleven.

In het model leefregels / internaatsreglement moeten hierover duidelijke afspraken worden opgenomen.
Bijvoorbeeld: bij niet toegelaten gebruik van de gsm moet de gsm overhandigd worden voor een vooraf vastgelegde periode. Er moeten ook maatregelen in staan voor het geval de intern weigert zijn/haar gsm af te geven.
Het overhandigen van de gsm (of andere technologische apparatuur) moet beschouwd worden als een ordemaatregel. Het bijhouden van de gsm moet de intern ertoe brengen zijn/haar gedrag te verbeteren, namelijk de gsm op afgesproken tijdstippen en/of in bepaalde omstandigheden af te zetten of niet te gebruiken.

Als het model leefregels / internaatsreglement geen sancties vermeldt bij overtreding van het verbod op het gsm-gebruik, kan het internaat enkel teruggrijpen naar de ordemaatregelen. Dit betekent dat hij/zij in dit geval niet aan de intern kan vragen om de gsm te overhandigen.

Vermits er almaar meer nieuwe technologieën opduiken, is het raadzaam om in het model leefregels / internaatsreglement niet alleen te verwijzen naar gsm-gebruik, maar ook naar het gebruik van andere technologische apparatuur.

Het internaat bepaalt zelf welke straf hiervoor wordt opgelegd. De gsm mag alleszins niet worden afgenomen en worden bewaard gedurende dagen. Dit zou neerkomen op een inbeslagname en dat is een politionele bevoegdheid.

Indien een intern regelmatig het normale verloop van het internaatsleven verstoort door het gebruik van de gsm, kan dit zelfs leiden tot tuchtmaatregelen. Indien het model leefregels / internaatsreglement stipuleert dat de intern bij misbruik de gsm moet overhandigen, wil dit zeggen dat het lid van het internaatsteam het toestel niet manu militari kan afnemen. Hij/zij kan de interne alleen vragen de gsm (vrijwillig) af te geven. Gaat de intern hier niet op in, dan kan eventueel een sanctie worden opgelegd, voor zover het model leefregels / internaatsreglement hierin voorziet. Bijgevolg moet in het model leefregels / internaatsreglement bepaald worden welke straf wordt opgelegd indien de intern de gsm niet afgeeft"

Bron: Juridische aspecten Toelichting voor de internaten, GO! Onderwijs van de Vlaamse gemeenschap, mei 2011, p. 26 - 27

Terug naar “Privacy-bescherming”