godsdienstleerkracht/vertrouwenspersoon schendt vertrouwen

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

godsdienstleerkracht/vertrouwenspersoon schendt vertrouwen

#1 , 28 dec 2012 13:14

een godsdienstlerares en tevens vertrouwenspersoon van leerlingen neemt in haar vrije tijd mensen in de buurt in vertrouwen en schendt keer op keer weer dat vertrouwen met roddels en achterklap.
Omdat zij vertrouwenspersoon is van een zeer kwetsbare groep ( pubers) vrees ik dat zij dat op school ook doet, maar ik heb daar geen bewijzen van.
Zijn er mogelijkheden om ergens een dienst of de school te verwittigen dat ik vrees dat gezien haar gedrag in de privésfeer zij wschl niet in staat is om die functie naar behoren uit te voeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 28 dec 2012 13:59

Elke leerkracht is een vertrouwenspersoon. Een leraar heeft ook discretieplicht, dus geen beroepsgeheim. U neemt best contact op met de leerlingenbegeleiding en/of de directie van de school. Juridisch : http://www.law.kuleuven.be/isr/onderzoe ... achten.PDF
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38678

#3 , 28 dec 2012 14:11

U wil dus zeggen dat ze zaken van de school over leerlingen en personeel met naam en toenaam en in detail verteld aan derden?

Reclame

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#4 , 28 dec 2012 14:22

Bedankt voor de link.
Om een voorbeeld te geven: ik vertrouw mijn buurvrouw dat ik een genante doch niet besmettelijke ziekte heb en zij gaat dat doorvertellen. Dit staat volledig buiten het schoolgebeuren, maar het zegt me wel iets over hoe zijn met vertrouwelijke info omgaat.

Wat ze wel doet, is wanneer er bv. een leerling voorbij wandelt, dan zegt ze dat dat een goeie of een slechte leerling is. Ze zegt ook dingen over collega-leerkrachten ( met naam, ze zegt zelfs: zoek die eens op op facebook) dat ze emotioneel labiel zijn en dat ze in haar handtas gluurden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jan 2013 11:49

Tenzij uw buurvrouw dokter is, en u bij haar langsgegaan bent voor die ziekte, zie ik niet in waarom ze dit niet verder mag vertellen. Als het iets is waarin u zelf beschaamd bent, vertel het dan zelf niet om te beginnen.

In de volksmond wordt wat u beschrijft "roddelen" genoemd. En dit is voor zover ik weet niet strafbaar, tenzij het naar laster en eerroof gaat. Maar voor zover ik uit uw uitleg opmaak, is deze persoon niet op een oneerlijke manier aan de info gekomen die ze verspreidt, en verspreidt ze ook geen leugens. Geen idee wat u haar ten laste zou willen leggen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#6 , 05 jan 2013 16:47

dat is maar één aspect van de zaak. Ik schreef ook dat zij met naam erbij collega's van haar zwart maakt in een privé-omgeving.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 jan 2013 09:44

dat is maar één aspect van de zaak. Ik schreef ook dat zij met naam erbij collega's van haar zwart maakt in een privé-omgeving.
Valt ook onder de rubriek "roddelen". De benadeelde partij kan altijd proberen zich te beroepen op laster en eerroof, en op basis daarvan eventueel schadevergoeding eisen. Maar dan moet je wel een poot hebben om op te staan (fysiek bewijs dat er leugens verspreid zijn met de bedoeling de persoon in kwestie te treffen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Privacy-bescherming”