Schending van de privacy door burgemeester.

pdl
Topic Starter
Berichten: 3

Schending van de privacy door burgemeester.

#1 , 03 dec 2012 17:40

De burgemeester van mijn gemeente vraagt telefonisch mijn persoonlijke gegevens op bij de directeur van de school waar ik aangesteld ben als leraar.
Deze worden mondeling gegeven. De verkregen gegevens worden door diezelfde burgemeester doorgespeeld aan derden.
Vraag is mag een burgemeester zomaar gegevens opvragen bij de werkgever zonder mijn toestemming. Indien dit niet zo is, kan ik hier klacht indienen voor schending van de privacy?
Omdat het gaat over machtsmisbruik van een burgemeester, bij welke instantie(s)?

pdl

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 03 dec 2012 17:45

Hangt er misschien van af wat voor school het is? Vrij onderwijs, gemeenschapsonderwijs, stedelijk of gemeentelijk .....

freelance
Berichten: 2615

#3 , 04 dec 2012 01:07

En waarom vraagt die burgemeester dat ?
En aan wie heeft hij dat doorgespeeld ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 05 dec 2012 08:13

“Art.16.§ 1. Indien de verwerking wordt toevertrouwd aan een verwerker, moet de verantwoordelijke voor de verwerking, en in voorkomend geval zijn vertegenwoordiger in België :...2° toezien op de naleving van die (beveiligings-) maatregelen, met name door ze vast te leggen in contractuele bepalingen...”(8 DECEMBER 1992. - Wet tot bescherming van de persoonlijke levensfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens).

“Art.31.§ 1. Onverminderd enige vordering voor de rechtbanken en tenzij de wet anders bepaalt, onderzoekt de Commissie de getekende en gedateerde klachten die haar worden toegestuurd. Deze klachten kunnen betrekking hebben op haar opdracht in verband met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens of op andere opdrachten die haar door de wet zijn toevertrouwd...Art.38.Met geldboete van honderd frank tot twintigduizend frank wordt gestraft de verantwoordelijke voor de verwerking, zijn vertegenwoordiger in België, zijn aangestelde of lasthebber die een van de verplichtingen opgelegd bij de artikelen 15 of 16, § 1 niet nakomt.”(8 DECEMBER 1992. - Wet tot bescherming van de persoonlijke levensfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens).

U kan dus minstens klacht indienen bij de Privacy-Commissie (=http://www.privacy.fgov.be/).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

pdl
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 05 dec 2012 12:56

Gegevens zijn doorgespeeld aan de tegenpartij ivm een echtscheidingsprocedure en de school is vrij onderwijs.

Franciscus
Berichten: 38678

#6 , 06 dec 2012 11:59

Welke gegevens zijn doorgegeven en wat was de vraag van de burgemeester?

pdl
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 10 dec 2012 09:19

De vraag was of ik nog les gaf in de school en hoeveel uren. Deze info heeft men mondeling gegeven.
Ik ben ontslagen eind juni 2012 en ben terug aangeworven door herziening van de klassen met daarbij de vrijgekomen uren op 1 november . Het inkomen van de school heeft een invloed op de alimentatie.

Franciscus
Berichten: 38678

#8 , 14 dec 2012 14:57

Wat voor reden gaf de school op, om de burgemeester die inlichtingen te geven?
Hebben ze daar een uitleg voor?

Terug naar “Privacy-bescherming”