Bovenbuur maakt foto's van privé-tuin en privé-zolderkamer

JosD
Topic Starter
Berichten: 13

Bovenbuur maakt foto's van privé-tuin en privé-zolderkamer

#1 , 30 jun 2012 14:01

Ik betrekt een appartement. De bovenbuur, die blijkbaar niets anders te doen heeft, maakt foto's van mijn privé tuin , alsook van mijn privé zoldervertrek(ken). Daarna plaatst hij deze op facebook met allerlei lasterlijke commentaar. Nu blijkbaar is er een rechtsspraak als volgt : De privacywet is in beginsel enkel van toepassing op beeldmateriaal van personen. Het gebruik van foto’s of video's van roerende (bv. een wagen) of onroerende goederen (bv. een gebouw) valt niet onder de toepassing van deze wetgeving.
Nochtans, wanneer men op basis van de beelden op een redelijke wijze, dus zonder buitengewone inspanningen, een persoon kan identificeren, worden de beelden van de eigendommen persoonsgegevens.
Op facebook vermeldt hij er duidelijk bij dat het foto's zijn van ondergetekende.... maar... dat is nog niet alles...
In plaatselijke herbergen strooit hij heel wat negatieve kritiek rond van mezelf, in dien mate dat andere het "erover" vonden en klacht wilden neer te leggen. maar dat is nog niet alles....
Elke dag passeert de bovenbuur langs mijn achter -en keukenraam , alhoewel hij ook langs de voordeur naar de garage kan gaan.
Maar dat is nog niet alles..... Het appartement hoort toe aan de Regie der Gebouwen. De situatie werd daar besproken maar tot op heden geen resultaat. De bovenbuur heeft sinds een jaar ongeveer een contract ter bede waarin niks vermeld staat van een garage of een deel van de achtertuin, die hij, gezien zijn vroegere werkzaamheden nog wel heeft....Hij mag er blijven wonen zolang ik werk en hier ook woonachtig ben.....
Welke stappen kan ik ondernemen ?
Ik had gedacht aan belaging, stalking, laster, kwaadwillige ruchtbaarmaking, schending privacy en woonstschennis...
Ik voeg er nog aan toe dat met hem niet te communiceren valt.......

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38726

#2 , 30 jun 2012 18:10

En wie is dan de wettelijke gebruiker van die garage... achtertuin enz?
Hoe kan hij in uw zolderkamer...staan deze open of heeft hij sleutel?

JosD
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 02 jul 2012 09:33

Franciscus, In het contract ter bede staat geen melding dat betrokkene beschikt over een garage , noch over een achtertuin, doch hij maakt er nog steeds gebruik van. Mijn zolderkamerdeur is steeds dicht.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38726

#4 , 02 jul 2012 18:09

Hoe kan hij er dan foto's van maken?
Is die achtertuin afgesloten met een afsluiting ... en indien afsluiting hoe hoog.
http://www.modelovereenkomsten.be/overe ... .php?id=50" onclick="window.open(this.href);return false;
Op welke wijze geraakt die man op of aan uw privé eigendom...
...
U schrijft kan via voordeur gaan .... maar komt via achterkant via achterraam..... hoe kan hij daar komen???

JosD
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 02 jul 2012 18:27

Franciscus, Het is een appartementsblok (3verdiepingen - bovenste leeg) Via de achterdeur komt hij in mijn tuin en kan zo langs mijn keukenvenster en venster van de living via een pad naar beneden naar de garages. De zolderkamer was niet slotvast (nu wel daar ik nieuwe sloten heb gestoken). Wil je eventueel een foto van de situatie mailen.

Franciscus
Berichten: 38726

#6 , 02 jul 2012 18:37

Maar mag de man via de achterdeur komen?

JosD
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 02 jul 2012 22:46

Tja, Normaal niet vermoed ik, maar hij veegt er gewoon zijn laars aan.....

eylis
Berichten: 8852

#8 , 03 jul 2012 08:56

En kan je je achterdeur op slot houden? Of moeten/mogen er nog andere bokbewoners door die deur?

JosD
Topic Starter
Berichten: 13

#9 , 03 jul 2012 10:01

Ja, ik kan die vastmaken, maar dan is het probleem nog niet opgelost.

Franciscus
Berichten: 38726

#10 , 03 jul 2012 11:13

Wat staat er in zijn contract? Waar mag hij werken en hoe kan hij in dat stuk geraken.
Al de rest is verboden terrein.
Echter om strafbaar te zijn moet het ander gedeelte wel afgesloten zijn.Een draadafsluiting is voldoende ... daar overstappen maakt het inklimming.
Is de afsluiting 2 meter hoog en ondoordringbaar dan moet hij al acrobatentoeren uithalen om foto's te nemen...

Voor vermelden van zaken die de goede naam en faam van een persoon in het openbaar in het gedrang brengen kan u klacht ( is een klachtmisdrijf) indienen.

JosD
Topic Starter
Berichten: 13

#11 , 04 jul 2012 19:03

Er staat niks in zijn contract over een stuk tuin of een garage !!

Franciscus
Berichten: 38726

#12 , 04 jul 2012 22:49

U schrijft zelf:sinds een jaar ongeveer een contract ter bede waarin niks vermeld staat van een garage of een deel van de achtertuin, die hij, gezien zijn vroegere werkzaamheden nog wel heeft....Hij mag er blijven wonen zolang ik werk en hier ook woonachtig ben.....
Ik probeer maar te begrijpen.
Waar heeft hij dan wel wettelijk recht op en welk gedeelte van het gebouw is dan door hem in gebruik via dat contract ten bede.
Met wie heeft hij dat contract afgesloten met u of met regie der gebouwen???

Zie ook nog mijn andere vragen waarop geen antwoord...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 04 jul 2012 23:03

Raar geval:

-gelijkvloersappartement met een zolder
-persoon A mag er (gratis) wonen zolang persoon B (die ander appartement bewoont) werkt
-persoon A gaat naar garage die hij niet heeft

Ofwel is dat een spookhuis, een kraakpand ofwel is B het alter ego van A.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JosD
Topic Starter
Berichten: 13

#14 , 05 jul 2012 08:02

Dus : Ik ben nog werkzaam aan de staat en woon in een appartement van de regie der gebouwen. Mijn "ex-collega" heeft een contract ter bede waarin staat dat hij mag blijven wonen zolang ik werkzaam ben of verhuis. In het contract staat bij mijn ex-collega niks over een garage of gedeelte van de tuin. Volgens het contract ter bede betrekt hij alleen het appartement en kan hij op niks anders aanspraak maken. Regie der Gebouwen heeft dit contract met hem opgesteld. Het betreft een gebouw met 3 appartementen, waarvan het bovenste leegstaat. Boven het bovenste appartement zijn zolderkamers voor de 3 appartementen. Duidelijk nu?

eylis
Berichten: 8852

#15 , 05 jul 2012 08:53

dus:
-tuin afsluiten, achterdeur op slot, zolderkamer op slot.
-zodra je vaststelt dat er opnieuw foto's genomen zijn van je interieur/woning van op plaatsen waar hij niet mag (en nu niet meer kan komen omdat je afgesloten hebt): bewijs (foto's verzamelen en klacht neerleggen bij de politie, want dat is huisvredebreuk.

Terug naar “Privacy-bescherming”