Doorzoeken van bagage

BSMleop
Topic Starter
Berichten: 1

Doorzoeken van bagage

#1 , 21 mar 2012 16:16

Beste,

Binnen enkele weken vertrekken we met onze school naar parijs nu, dit jaar gaan ze veel strenger alles controleren...
De leerkracht frans beweerde dat ze haar advocaat had gecontacteerd, die beweerde dat de school (leerkrachten die begeleiden) het recht heeft
om onze bagages volledig te doorzoeken alles wat niet toegelaten is (alcohol) in beslag te nemen en niet meer terug te geven...
Nu, tot op welke hoogte klopt dit ? En hoe zit het dan met ons recht op privacy etc... ?

Met vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 23 mar 2012 10:04

Met die opmerking dat bij niet-deelname aan de reis de school voor een vervangend programma moet zorgen.

"Conclusie: de directie of de leerkracht kan niet zomaar zonder toestemming de bagage doorzoeken. Als de ouders en/of de leerlingen in kwestie echter niet instemmen met het doorzoeken van bagage, kan men desgevallend de leerling voor de keuze stellen: ofwel deelnemen aan de reis (na tonen van de bagage) ofwel afzien van de reis.»" Bovendien geldt voor +18-jarigen misschien een probleem ivm schoolreglement dat niet altijd ondertekend is.

Ik vraag me trouwens wél af wat verboden kan worden: alcohol kan ik perfect verstaan (zeker sterke dranken, een flesje of 2 West-Vleteren lijkt me nu nog geen drama, al moet je mss strikt zijn), maar wat bvb met condooms of andere "normale" erotische producten? En wat is het recht van een school om bvb het verlaten van 18+ jongeren 's avonds, op een redelijk uur en wanneer er géén avondprogramma is, te verbieden?

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”