huisvredebreuk ?

franklin123
Topic Starter
Berichten: 7

huisvredebreuk ?

#1 , 18 sep 2012 19:17

Ik heb een woning gehuurd in Antwerpen. Door omstandigheden met de automatische bankafschrijving is de huur een aantal maanden niet betaald. Twee weken geleden heeft de huisbaas mij hierover opgebeld. Deze had dit zelf ook niet in de gaten. De huisbaas zei dat er een aangetekende brief aan ging komen waarin wordt gesteld dat het te weinig betaalde aan huur moet worden voldaan. Op zich allemaal super redelijk.

Nu ga ik vandaag naar mijn woning en er staat een briefje op de deur dat er een nieuw slot op de deur zit.
Ik kan nu dus niet meer in mijn huis en bij mijn spullen?


Nu is mijn vraag:

1) heeft de verhuurder recht om bij mijn huis binnen te komen en de sloten te laten veranderen?
2) is dit huisvredebreuk en kan ik hier een zaak van maken (vind het zeer ongepast)
3) betekent dit automatisch dat ik omdat de sloten veranderd zijn door de huisbaas, dat mijn huurcontract wordt beëindigd ? Ik wilde sowieso de huur opzeggen maar dan moet ik nog 3 maanden betalen.

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38724

#2 , 18 sep 2012 21:05

Wie heeft slot geplaatst ...als het de huisbaas is is deze serieus in de fout gegaan.
U woont er en zonder vonnis is dat uw woning.
Ofwel geeft de verhuurder u direct een sleutel ofwel betaald hij u de kosten terug van een nieuw slot.
U dient dat wel in een AS (en een gewone brief) aan de huisbaas dadelijk te melden.
Maar eerst een telefoontje kan mogelijk volstaan om de zaak op te helderen.
Ofwel was het een deurwaarder en kan u de sleutel+ brief bij politie gaan ophalen

franklin123
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 19 sep 2012 11:37

Bedankt voor je reactie


Ik heb vandaag kontakt gehad met huisbaas. Die vertelde mij dat ie de sloten had laten vervangen door een sleutelmaker (zonder deurwaarder of gerechtelijk bevel!). Heb dus verteld dat het volgens mij fout zit. Hij vertelde me dat ie dit op aanraden van de advokaat gedaan heeft(?). Als ik de termijnen huur voldoe, dan krijg ik een sleutel. (Ik was voornemens de huur aan m betalen want daar heeft ie recht op)

Maar na dit voorval vraag ik mij nu af, is dit een ontbinding van zijn kant van het huurkontrakt? ( Want dan hou ik ook de drie maanden borg in die ik heb afgegeven bij m ). Ik heb zo eens rondgevraagd en het blijkt dat ie inderdaad huisvredebreuk pleegt, wat een serieus vergrijp is als ie voor de rechter zou komen. Een bevriende advokaat zei me dat het huis voor hetzelfde geld leeg is... Het is zeker niet netjes wat ie gedaan heeft.
Wat te doen... :)

Moet ik nu zonder meer meteen de huur betalen en dan mijn huurcontract opzeggen met mijn 3 maanden opzegtermijn (borg) of heb ik meerdere mogelijkheden.

Adviezen meer dan welkom !!

Reclame

mava105
Berichten: 22328
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 19 sep 2012 12:30

Huisbaass hiezr verschilledne keren in overtreding. Huisvredebreuk : Klacht bij de politie neerleggen. maanden huurwaarborg: heb je die in één maal bataald? dan mag hij u maar 2 maanden aanrekenen.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 19 sep 2012 13:04

Haal eerst bij de gemeente een bewijs van uw domicile. Terwijl u daarna buiten staat voor uw gesloten deur (waar u niet binnen kan), roept u de politie op om dit vast te stellen (vraag hiervan het meldingsnr en noteer dit goed). Als de politie hun werk doet, zullen ze ook met de eigenaar contact opnemen om de deur te komen openen. Komt hij niet, roept u een slotenmaker op die voor u het slot zal openen en een nieuw zal steken. Daarna eist u via AS de kosten hiervan (openen van slot en dringende oproep, nieuw slot niet) terug van uw verhuurder.
Dien tevens klacht in wegens huisvredebreuk met valse sleutel. En betaal uw huur natuurlijk.

Franciscus
Berichten: 38724

#6 , 19 sep 2012 18:05

Politie kan ook controleren dat u daar ingeschreven staat. gezien sloten zijn geplaatst door eigenaar is het enen PV huisvredebreuk art 392 strafwetboek. Gebruik van valse sleutels of braak van afsluiting, vernieling van slot. Voldoende redenen om dader( eigenaar) te arresteren en pdK in kennis te stellen
Maar een attest is uiteraard nuttig voor de verdere procedure.
In principe kan u op het politiebureau eens vragen dat ze naar de huisbaas bellen. Met vriendelijk verzoek DADELIJK langs te komen.
Afspraak om X uur bij ten burele..

U kan ook schadevergoeding vragen de prijs van hotelkamer gedurende de dagen dat u niet in uw woning kon.

franklin123
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 19 sep 2012 18:14

Thnx mensen, waar moet ik die klacht indienen , bij de politie? Is het nu niet zo omdat ik niet meer in mijn eigen huis kan, dat de verhuurder dus het contract opzegt?

Ik heb deze woning als tweede huis. Ik heb mij niet bij de gemeente ingeschreven.

Dat van die hotel kamer had ik ook al bedacht ja.

Franciscus
Berichten: 38724

#8 , 19 sep 2012 21:04

Dus niet gedomicilieerd dan is de woning huurwet niet van toepassing.
Voor de rest blijft het hetzelfde. (staat wel handelshuur maar dit deel bespreekt de algemene huur)
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=60" onclick="window.open(this.href);return false;

franklin123
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 19 sep 2012 21:15

Dank je wel Franciscus voor je berichten!

Franciscus
Berichten: 38724

#10 , 19 sep 2012 21:24

Maar hoe kan u nu bewijzen dat uw belangen daar liggen?
Wettelijk is er een verschil tussen wonen: daar waar uw belangen zijn. De woning art 12 Grondwet spreekt van woning niet van domiciliëring.
(Daarom zijn krakers er ook alleen maar uit te zetten met een bevelschrift van de rechter).
Domiciliëring is de wettelijke inschrijving in het bevolkingsregister.
Bij uw domicilie adres kan politie uitgaan van het wettig vermoeden dat het uw woning is. Bij uw tweede verblijf is dat 'iets' moeilijker.

franklin123
Topic Starter
Berichten: 7

#11 , 19 sep 2012 21:49

Ik heb toch een huurcontract wat we beiden hebben ondertekent?

Franciscus
Berichten: 38724

#12 , 19 sep 2012 22:32

Was gewoon ter info.

franklin123
Topic Starter
Berichten: 7

#13 , 20 sep 2012 10:10

:-)

franklin123
Topic Starter
Berichten: 7

#14 , 20 sep 2012 10:27

Maar toch , omdat de huurbaas mij de toezegging tot mijn huis heeft ontzegt, is dit een statement wat ik mag opvatten als : het huucontract is langs mijn zijde beëindigd ?

Dat scheelt me meteen 3 maand huur :-)

Terug naar “Privacy-bescherming”