co-ouderschap op 4 jaar

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

co-ouderschap op 4 jaar

#1 , 21 jul 2016 07:48

In september komen wij voor de familierechtbank om de definitieve scheiding te bevestigen.
Ik heb een voorlopige regeling van de familierechtbank sinds maart, en mag mijn dochter die 3 jaar en 8 maand is, om de twee weken drie dagen zien.
(ze verblijft van vrijdag 18u tot zaterdag 18u en van maandag 18u tot woensdag 18u bij mij, om de twee weken).
Deze maatregel is voorlopig en zou in principe opgebouwd moeten worden, zo staat in het voorlopige vonnis.
Dit omdat mijn dochter nog te jong is om lang van de moeder gescheiden te worden.
Het is precies de helft van wat ik had gevraagd, want ik had deze regeling gevraagd op wekelijkse basis.
Mijn ex wilde de dochter niet bij mij laten overnachten, en drie keer per week drie uur zien, de beslissing van de rechter is dus ongeveer een middenmaat.
In september zou ik graag gaan voor een week-week regeling, waarbij ik mijn dochter soms wel eens moet laten overnachten bij de grootouders omdat ik soms moet werken met een nachtshift, echter maximum drie nachten per maand.
Hoe kader ik dit best in voor de familierechtbank?
Mijn ex-vrouw beschuldigde me onterecht van anabolen-drugs-alcoholmisbruik, maar ik heb dit kunnen weerleggen voor de rechtbank.
Ik heb een goede advocaat maar hoopte hier toch al wat extra inlichtingen te winnen om het dossier zo goed mogelijk voor te bereiden.
alvast bedankt voor reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jul 2016 19:56

Spijtig, had op enkele reacties gehoopt, iedereen op vakantie zeker, :-)

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 aug 2016 16:20

Niemand?
:(

Reclame

Adriana
Berichten: 396

#4 , 04 aug 2016 20:45

In september komen wij voor de familierechtbank om de definitieve scheiding te bevestigen.
Ik heb een voorlopige regeling van de familierechtbank sinds maart, en mag mijn dochter die 3 jaar en 8 maand is, om de twee weken drie dagen zien.
(ze verblijft van vrijdag 18u tot zaterdag 18u en van maandag 18u tot woensdag 18u bij mij, om de twee weken).
Deze maatregel is voorlopig en zou in principe opgebouwd moeten worden, zo staat in het voorlopige vonnis.
Dit omdat mijn dochter nog te jong is om lang van de moeder gescheiden te worden.
Het is precies de helft van wat ik had gevraagd, want ik had deze regeling gevraagd op wekelijkse basis.
Mijn ex wilde de dochter niet bij mij laten overnachten, en drie keer per week drie uur zien, de beslissing van de rechter is dus ongeveer een middenmaat.
In september zou ik graag gaan voor een week-week regeling, waarbij ik mijn dochter soms wel eens moet laten overnachten bij de grootouders omdat ik soms moet werken met een nachtshift, echter maximum drie nachten per maand.
Hoe kader ik dit best in voor de familierechtbank?
Mijn ex-vrouw beschuldigde me onterecht van anabolen-drugs-alcoholmisbruik, maar ik heb dit kunnen weerleggen voor de rechtbank.
Ik heb een goede advocaat maar hoopte hier toch al wat extra inlichtingen te winnen om het dossier zo goed mogelijk voor te bereiden.
alvast bedankt voor reacties
Is het wel nodig om het te kaderen? Zijn jouw shiften een punt voor je ex waarom ze geen week/week regeling wilt? Indien dat haar argument is, dan kun je het wel kaderen, anders zou ik er gewoon over zwijgen.

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 aug 2016 17:17

Volgens advocaat is het een zeldzaamheid om als vader een peuter van 4 jaar in een week/week regeling te verkrijgen.
Dit is een vechtscheiding waar mijn ex me geen minuut met de dochter gunt.

duma
Berichten: 2871

#6 , 09 aug 2016 09:47

Een zeldzaamheid?
Laat je niets wijsmaken. 4 jaar is écht niet te jong meer (uit ervaring: hier was de jongste net 8 maanden en de oudste net 2 jaar toen een week/week werd uitgesproken.

Mijn raad: Ga jezelf op voorhand niet verdedigen over punten waarvan je niet weet of ze je daar op zullen 'aanvallen', maar wees wél voorbereid op élke vraag. Hoe ga je dat concreet aanpakken met die shiften? Hoe vaak zou zo'n overnachting plaatsvinden op maandbasis? Hoe ga je opvang in het algemeen aanpakken?

Er is niets mis met een kind dat eens bij een grootouder blijft slapen. Dat doen kinderen waarvan de ouders niet gescheiden zijn ook soms. Zorg alleen dat ze niet meer bij de grootouders gaan verblijven dan bij jou.

eylis
Berichten: 8852

#7 , 09 aug 2016 11:10

Zeker al de punten die Duma aanhaalt! ook héél belangrijk: laat aan je advocaat duidelijk weten wélke "verdedigings"benadering je wel zien. Je betaalt de mens er voor: als hem uitlegt wat je bedoelt, kan hij dat perfect zo aanpakken. Ik leg je even welke accenten hij kan leggen in zijn aanpak:
- verblijfsco-ouderschap is een recht dat in principe toegestaan wordt als een ouder er om vraagt. De rechter moet het toestaan, indien niet: moet hij/zij dat met GEGRONDE redenen kunnen aantonen waaarom en in het vonnis verwoorden. Gegronde redenen moeten gestaafd zijn door bewijzen . Bewijzen moeten objectief vaststelbare feiten zijn (dus door een neutrale objectieve instantie vastgesteld) vb: mevrouw klaagt dat je niet goed voor de kinderen zorgt? Is dat bewezen?Is daar officieel klacht voor neergelegd?
- Vertrek vanuit de positieve redenen voor het pleidooi: kinderen en ouders hebben allebei het recht om een duurzame emotionele relatie met elkaar te ontwikkelen. ouders hebben én het recht én de plicht hun kinderen op te voeden; Kinderen hebben het recht door hun ouders opgevoed te worden. Een gelijkwaardige verblijfsregeling bemogelijkt dit recht en deze plicht
-Is de werkaganda van de vader een issue om gelijke verblijfsregeling niet toe te staan? De werkagenda van de vader is eigenlijk geen issue omdat het behoort tot de persoonlijke organisatie van elk huishouden en zoals elke ouder zal de vader wel eens oppas moeten organiseren. Dit gebeurt met een vertrouwd persoon waar het kind een goede band heeft. dit gebeurt minder dan 3 maal per maand.
- pleit voor een gelijke verblijfsregeling met een surplusje voor de moeder : Bevestig dat je kind elke dag kan even kan skypen met mama of de mogelijkheid om tijdens jouw verblijfsweek je kind op donderdagnamiddag na schoolmet de mama tijd kan doorbrengen. Dit is een zeer aimabel voorstel. Je geeft daarmee aan dat je attent bent voor eventuele emotionele noden van moeder en kind en dat je daar een oplossing wil voor vinden.
- doe niet aan vuilewas slingeren. Het staat erg slecht en als de moeder het wél doet, draait dat in de meeste gevallen averechts uit voor haarzelf. Laat je advocaat weten dat je daar niet aan wil doen.

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 aug 2016 23:50

@ Adriana, Eylis en Duma
Bedankt... dit is duidelijk en geeft me toch een beetje hoop.
Ik noteer alles en bespreek het met m'n advocaat.

Alles wat in jullie opkomt mag je delen hier, ik kan het gebruiken.
Ik blijf vechten voor m'n dochter, ze is dol op me, en ik wil heel graag iets betekenen in haar opvoeding en iets blijven betekenen voor haar.
Hopelijk draait de moeder bij, en kan alles op een degelijke, eerlijke en open communicatie uitdraaien.
Mijn ex heeft het me erg moeilijk gemaakt in het laatste jaar van ons huwelijk, en nog meer sinds de scheiding in december, doch wil ik voor mijn dochter bemiddelend en communicerend handelen.

Ik laat hier weten waar het op uitdraait...

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 sep 2016 21:46

Kan iemand een link, of een citaat plaatsten, waarin staat dat een week/week regeling de standaard is, of voordelig is.
De tegenpartij komt ermee, dat het nefast is voor kinderen onder 6 jaar om een week/week regeling te treffen, en ze citeren enkele teksten die online staan van bemiddelaars die beweren dat het niet goed is voor het kind.
Ook komen ze met citaten van oudere uitspraken waar het kind niet week/week in co-ouderschap werd geplaats omwille van de geestelijke gezondheid van het kind.
Bedankt alvast


Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 sep 2016 14:01

amai, bedankt... keuze te over nu....
Gelukkig zijn er nog mensen die hulpvaardig zijn, heb op dit forum al heel wat opgestoken en mensen gezien die heel behulpzaam zijn.
Nogmaals bedankt...

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 sep 2016 14:08

ff ter info, het gaat over een 4-jarig kind.

Terug naar “Echtscheiding”