scheiding van tafel en bed

anna
Topic Starter

scheiding van tafel en bed

#1 , 24 nov 2005 18:40

Beste,

Klopt het dat een "scheiding van tafel en bed" niet hetzelfde is als een heuse echtscheiding? Een "scheiding van tafel en bed" zou betekenen dat je enkel een andere domicilie hebt dan je partner?

Het zit zo: Vorige jaar zijn we getrouwd. We hebben een kindje. Mijn man had toen geen werk; we leefden en leven volledig van mijn loon; hij is bij mij komen inwonen. Ik betaal de huishuur, alle onkosten, de supermarkt, de telefoon, etc. Intussen, sinds vijf maanden, heeft mijn man wel werk gevonden. Eerst halftijds, vanaf volgende maand zou hij misschien voltijds kunnen werken. Toch blijven we van mijn loon leven. Ik zie niets van zijn loon. We zijn getrouwd met scheiding van goederen ( ik deed dit om mezelf te beschermen). Onvolwassen als hij is, beschouwt hij zijn loon als volledig voor zich. Jammer genoeg ben ik drie maanden geleden mijn werk verloren. Dit betekent dat ik weliswaar werkloosheidssteun ontvang, die echter rekening houdt met het loon van mijn man. Ik overweeg een scheiding, maar wil mijn kind zijn vader niet ontzeggen.

Is het zo dat als ik een scheiding "van tafel en bed" aanga, dat ik als alleenstaande moeder beschouwd wordt en dus meer uitkering zal ontvangen?

Bij voorbaat dank voor het begrip en de hulpvaardige reacties,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gast
Topic Starter

#2 , 24 nov 2005 21:46

De scheiding van tafel en bed is de echtscheiding voor de katholieken.
Men is "gescheiden" maar de plicht van trouw (overspel) en nog iets (maar daar kom ik nu niet op) blijft bestaan.
Kortom: vergeet het.

Voor de werkloosheidsuitkering telt niet of je al of niet gehuwd bent, maar of je daadwerkelijk niet samenwoont.

Sommige mensen denken dat feitelijk gescheiden leven een "scheiding van tafel en bed is", maar dat is dus niet het geval. Je kan feitelijk gescheiden leven, zonder een uitspraak van de rechter, ingevolge een vonnis van de vrederechter of een kort geding in het kader van een echtscheidingsprocedure, zonder dat er sprake is van "scheiding van tafel en bed".

scorpioen

anna
Topic Starter

#3 , 25 nov 2005 13:17

dank je voor je reactie.

Jammer genoeg zit ik met een vent opgescheept die eens we getrouwd waren, veranderde in een profiteur.

Ik zou willen dat hij zo snel mogelijk zijn domicilie verandert. Hij "movet" echter niet. Het huis staat volledig op mijn naam. Ik woonde hier al lang voor hij bij me kwam inwonen. Ik wil hem hier buiten. Zelf zal hij niet zijn domicilie veranderen. Welke stappen kan ik ondernemen om te bekomen dat zijn domicilie hier niet meer staat?

Mijn tweede vraag luidt: Bestaat er zoiets als huishoudelijke plicht onder echtgenoten? Met rekeninguittreksels kan ik bewijzen dat hij al die maanden geen enkele keer ook maar iets heeft bijgedragen in de kosten van de huur, van de elekteiciteit, de stookolie, het huishouden.

Dank je wel voor het advies

Reclame

Gast
Topic Starter

#4 , 25 nov 2005 18:06

Ik denk dat je toch best een advocaat raadpleegt.

Je kan een procedure dringende en voorlopige maatregelen (art. 223 B.W.) doen bij de vrederechter. Deze zal dan aan ieder een afzonderlijke verblijfplaats toewijzen en hij kan je eventueel een onderhoudsgeld toekennen.

Je kan ook een echtscheiding met onderlinge toestemming overwegen. Praat hierover eens met je man.

Het is echter moeilijk om aan de hand van de weinige gegevens die we hebben uit te maken wat voor jou situatie nu het beste is.

scorpioen

Terug naar “Echtscheiding”