Schuldbemiddelaar stelt hoge eisen

saveria
Topic Starter
Berichten: 24

Schuldbemiddelaar stelt hoge eisen

#1 , 14 mar 2015 21:43

Hallo iedereen,

Een kameraad van mij zit in collectieve schuldbemiddeling en stelt zich vragen bij de werkwijze van zijn schuldbemiddelaar.
Hij zit ondertussen 1 jaar in schuldbemiddeling en er is nog geen afbetalingsplan opgesteld of goedgekeurd.
Ondertussen is er wel al een financiële reserve van zo'n 10 000euro opgebouwd.
Omdat mijn kameraad al bijna 1 jaar zonder auto zit, heeft hij vorige week aan de schuldbemiddelaar 2000euro gevraagd om een tweedehands auto te kopen. De offerte van deze wagen is ondertussen binnengebracht bij de schuldbemiddelaar.

De schuldbemiddelaar heeft ondertussen al een schriftelijke reactie gegeven waarin ze enkele voorwaarden stelt. (zie bijlage)

Mag de schuldbemiddelaar wel zulke voorwaarden stellen ?
Enkele vragen hieromtrent:

-Mijn kameraad krijgt voorlopig een leefloon van 1300euro per maand. Omdat hij 2000euro vraagt om een auto aan te kopen, wil de schuldbemiddelaar zijn leefloon verlagen naar 1000 euro per maand. Mag dit bedrag zomaar ineens worden verlaagd, gewoon omdat hij geld vraagt voor een auto ?
En dit terwijl er momenteel toch een aanzienlijk bedrag (10 000euro) gespaard is.

-Mag de schuldbemiddelaar eisen dat de scooter verkocht moet worden ?
(Hij zou de scooter willen houden om zo de kleine verplaatsingen te doen, of om altijd vervoer te hebben indien er stukken zijn aan de auto.)

-De schuldbemiddelaar stelt als voorwaarde dat er binnen het jaar geen nieuwe extra's mogen worden gevraagd. Kan dit zomaar ?
(Men kan van tevoren nooit weten als er onvoorziene omstandigheden zijn.. Zoals bv. een diepvriezer die kapot is, stukken aan de auto of scooter, onverwachte medische kosten, enzoverder ...)

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
saveria
Topic Starter
Berichten: 24

#2 , 18 mar 2015 15:39

Bescherming van het beslagrecht is/was hij niet van op de hoogte, dit is ook minder algemeen bekend dan CSR, denk ik.

Na zijn echtscheiding heeft het OCMW hem aangeraden om in Collectieve Schuldbemiddeling te gaan.


In ieder geval bedankt voor je reactie.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”