verjaring inroepen krediet van overleden man

Vlinder68
Topic Starter
Berichten: 2

verjaring inroepen krediet van overleden man

#1 , 19 feb 2015 07:54

Beste

Ik had een vraag omtrent het inroepen van verjaring voor een persoonlijke lening van mijn (overleden) man.

Hieronder de situatie:

Normaliter kreeg ik eind februari een teruggave van om en bij de 15 euro. Vorige week kreeg ik echter en brief van FOD Financiën met de mededeling dat het volledige bedrag wordt ingehouden.

"Uw schuldeiser verzette zich echter tegen de terugbetaling (met een beslag of kennisgeving van een overdracht van schuldvordering)."

Uiteraard heb ik onmiddellijk gebeld om na te gaan waar ik nog een openstaande schuld zou hebben. De dame van FOD F. vertelde me dat het om Citybank ging maar dat ze verder geen info kan geven omdat ze die ook niet heeft.

Tweede telefoontje gepleegd (naar Citybank zelf) en daar kreeg ik iemand van de klantendienst aan de lijn. Zij vertelde me dat er nog een onbetaalde lening was (voor persoonlijke doeleinden, aanschaf wagen). Die lening werd aangegaan door mijn man in de jaren 90. (De exacte datum weet ik echter niet meer). Ik had me blijkbaar borg gesteld voor die lening. Op de achtergrond hoorde ik geroezemoes en blijkbaar mocht de dame die info al niet meedelen. Ze heeft me doorverbonden met een andere dienst, en daar vertelde iemand mij dat het dossier in handen is van HOIST GROUP.

Mijn man is echter in 2004 overleden in het buitenland (een overlijdensakte van het land waarin hij is overleden, heb ik in bezit). De erfenis heb ik in de ambassade volledig verworpen).


Ik was van mening dat ik de verjaring zou kunnen inroepen maar ben niet zeker. Vandaar dit berichtje.

Kan iemand mij adviseren wat ik het beste zou kunnen doen. Als weduwe ben ik niet in staat om nog een schuld van 20 jaar oud af te betalen. Ik heb nooit, maar dan ook nooit enige correspondentie van Citybank of HOIST gekregen over een openstaande lening.

Ik begrijp niet waarom HOIST mijn teruggave van belastingen inhouden en mij nooit een brief hebben gestuurd. Ook vrees ik dat ze loonbeslag zullen uitvoeren als ik ze contacteer om meer info over die lening... Kan dit zijn?


Ben wat verward en vrees voor een financiële kater...

Bedankt voor enig advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 feb 2015 12:32

Normaal moet u op de hoogte gebracht worden van het beslag of de loonoverdracht. Wat u moet doen is afhankelijk van wat er juist aan de fiscus betekend werd.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... overdracht" onclick="window.open(this.href);return false;

Vlinder68
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 20 feb 2015 09:41

Normaal moet u op de hoogte gebracht worden van het beslag of de loonoverdracht. Wat u moet doen is afhankelijk van wat er juist aan de fiscus betekend werd.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... overdracht" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor je antwoord.

Ik werd niet op de hoogte gehouden. Geen enkele brief werd naar mij verstuurd noch telefoon gehad. Het enige is de brief van FOD F met de mededeling dat het bedrag zal worden ingehouden. (brief ontvangen op 16-02)

Ik heb gisteren een aangetekend schrijven gestuurd naar de Ontvanger met de mededeling dat ik me tegen de overdracht verzet.

Wordt vervolgd...

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”