Buy way weigert niet aangetekende opzegging kredietkaart

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 479

Buy way weigert niet aangetekende opzegging kredietkaart

#1 , 25 jan 2015 12:55

Ik heb een soort van kredietkaart van Buy Way (gekoppeld aan mijn Makro kaart).
Ik heb die proberen op te zeggen met een e-mail, en krijg van hen een bericht terug dat ze de opzegging niet aanvaarden
omdat het niet per aangetekend opgezegd is.
Blijkbaar staat ergens in de kleine lettertjes van de algemene voorwaarden dat je aangetekend moet opzeggen.

Nu dacht ik dat de waarde van een aangetekende brief erin bestaat dat je een bewijs hebt dat de ontvanger de brief
wel degelijk ontvangen heeft, maar het feit dat ze reageren op mijn mail en de opzegging weigeren,
betekent volgens mij niet alleen dat ze het bericht ontvangen hebben, maar eveneens dat ze kennis genomen hebben
van de inhoud en ook bevestigen dat ze mijn opzegging ontvangen en gelezen hebben (iets wat je van een aangetekende brief niet kan zeggen).

Kunnen ze daarom nog steeds de opzegging weigeren en me verplichten om extra kosten te maken om een aangetekende brief te sturen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15932
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jan 2015 14:51

Als het in hun voorwaarden staat moet je die dan ook naleven, waarom zou men voorwaarden laten tekenen als men ze toch niet hoeft na te leven ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4656
Locatie: Diest

#3 , 25 jan 2015 18:35

de rechtsgeldigheid van e-mails is discutabel; iedereen die toegang heeft tot je mailprogramma (bvb familieleden)of zich daar een toegang forceren kan in jouw naam mails verzenden. ik kan - ter kwader trouw - ook zelf een mailadres op hotmail, yahoo of welke provider ook aanmaken waar jouw naam in staat en dan een mail versturen. Om die reden is het evident dat men iets meer moeite verwacht. ook in jouw belang.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 25 jan 2015 19:59

de rechtsgeldigheid van e-mails is discutabel; iedereen die toegang heeft tot je mailprogramma (bvb familieleden)of zich daar een toegang forceren kan in jouw naam mails verzenden. ik kan - ter kwader trouw - ook zelf een mailadres op hotmail, yahoo of welke provider ook aanmaken waar jouw naam in staat en dan een mail versturen. Om die reden is het evident dat men iets meer moeite verwacht. ook in jouw belang.
Ieder email adres word beschouwd beveiligd te zijn met een eigen paswoord, en is rechtsgeldig. Er word altijd geantwoord op dat email adres dat het verzonden heeft, dus dat kan je gewoon naar fabeltjes land sturen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 25 jan 2015 20:41

voor alle duidelijkheid: een e-mailadres is absoluut niet veilig. Je kan perfect vanaf een e-mailadres versturen dat je niet bezit. Echter, technici zullen dat normaal gezien kunnen ontdekken. Bovendien kan je géén mails ontvangen tenzij je het wachtwoord kent.

ik kan dus gerust een mail sturen vanaf charles.michel add premier.fgov.be naar barack.obama add whitehouse.gov, maar ik zal het antwoord op die mail niet kunnen ontvangen op dat adres (wel op jeroen.X add telenet.be ).

Stuur je dus zélf een mail van je eigen account naar iemand anders en krijg je een reactie terug, dan kan je die reactie als rechtsgeldig beschouwen. Komt echter iemand anders af met een mail die jij zogezegd verstuurd zou hebben, dan is dat niet noodzakelijk een geldige mail. Ook de reactie op die mail is niet noodzakelijk bruikbaar, tenzij deze naar eerste mailadres teruggestuurd is.

Sirkii
Berichten: 5447

#6 , 25 jan 2015 21:05

But Way heeft veel kleine lettertjes die ze minutieus toepassen. Daarvan leven ze. Stuur zo snel mogelijk maar die aangetekende brief (en gebruik de kaart niet meer ;-()

PS : hun algemene voorwaarden spreken weliswaar van "opzegging per email of gewone brief" maar ...

Heb hier ook nog zo n kaart liggen die stof ligt te vergaren (en alleen een paar keer gebruikt werd voor die "Buy Way" kortingen) Zal ze ook maar eens proberen opzeggen.

Leuk detail: op mijn eerste afrekening (natuurlijk stipt direct betaald) hadden ze een "verliesverzekeringspremie" op de aankoop aangerekend. Ik reclameer. Zij na enkele dagen schoorvoetend moeten toegeven dat ik het vakje "ik wil GEEN verzekering" aangevinkt had. :lol: :lol: :lol:

Zij (en gelijkaardige kaarten bij andere ketens) zijn wettelijk,correct bezig doch verkennen wel degelijk de randjes van wat kan.

Franciscus
Berichten: 38689

#7 , 25 jan 2015 22:56

Indien dat er instaan klacht bij Fod economie dienst inspectie
http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... echt_ADCB/" onclick="window.open(this.href);return false;

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 25 jan 2015 23:34

Al dergelijke rommel opzeggen per aangetekend schrijven + zorgen dat je een terugmelding van aflevering krijgt via post

6501vicky
Berichten: 46

#9 , 29 jan 2015 12:48

Ik heb vorige week ook per mail aan Buy Way mijn opzegging verstuurd en kreeg als reactie dat ze het contractnummer nodig hadden. Ik heb dan gebeld en het contractnummer opgevraagd, opnieuw een mail gestuurd en een bevestiging per mail ontvangen dat het contract werd opgezegd. Dit ging wel over een kaart die al jaren niet meer gebruikt werd en waarvan er geen saldo openstond.

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 29 jan 2015 13:24

de rechtsgeldigheid van e-mails is discutabel; iedereen die toegang heeft tot je mailprogramma (bvb familieleden)of zich daar een toegang forceren kan in jouw naam mails verzenden. ik kan - ter kwader trouw - ook zelf een mailadres op hotmail, yahoo of welke provider ook aanmaken waar jouw naam in staat en dan een mail versturen. Om die reden is het evident dat men iets meer moeite verwacht. ook in jouw belang.
Ieder email adres word beschouwd beveiligd te zijn met een eigen paswoord, en is rechtsgeldig. Er word altijd geantwoord op dat email adres dat het verzonden heeft, dus dat kan je gewoon naar fabeltjes land sturen.

BS...

Het kost me welgeteld tien minuten om een mail account dermate te spoofen dat het exact lijkt op dat van Bill Gates en vervolgens naar diens raad van bestuur een mail te sturen waarin hij aftreedt... of wat anders.

De enige mail die redelijkerwijs als authenthiek kan aanvaard worden is er eentje ondertekend met een persoonlijke digitale handtekening waarvan alle aspecten voldoen aan de internationaal overeengekomen conventies... zo eentje zoals je terugvindt op je EID.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 29 jan 2015 13:42

Het kost me welgeteld tien minuten om een mail account dermate te spoofen dat het exact lijkt op dat van Bill Gates en vervolgens naar diens raad van bestuur een mail te sturen waarin hij aftreedt... of wat anders.
Maak je u dan niet schuldig aan een strafbaar feit indien je meerderjarig bent.

Je kan ook in mail een ondertekende bijlage toevoegen.
http://www.elfri.be/juridische-informat ... ren-e-mail" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 29 jan 2015 13:56

Het kost me welgeteld tien minuten om een mail account dermate te spoofen dat het exact lijkt op dat van Bill Gates en vervolgens naar diens raad van bestuur een mail te sturen waarin hij aftreedt... of wat anders.
ondertussen toch al een koffietje in die 10 minuten gehaald ;).

Een e-mailconversatie kan toch niet nagemaakt worden (tenzij beide partners in crime zijn), zeker? (natuurlijk letten op het return-to-adres dat identiek dient te zijn als het verzendadres)

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 29 jan 2015 14:02

Technisch is het mogelijk de conversatie zelf na te maken zoals je wenst en deze op beide (of meer) toestellen aan te passen. wanneer men echter de conversatie (meer bepaald de checksums) zal vergelijken met deze die werden bijgehouden bij de provider zullen er discrepanties aan het licht komen.

Maar dan gaat het al niet meer om huis tuin en keuken spoofing.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”