Vergeten krediet intresten ?

Elianina
Topic Starter
Berichten: 2

Vergeten krediet intresten ?

#1 , 14 jan 2015 22:23

Hallo , hopelijk kan iemand mij hier verder helpen.
Na enkele harde jaren met schulden deurwaarders ect , zijn we er zelf uit kunnen kruipen , alles afbetaald en al 2 jaar geen deurwaarders gezien . We zijn een groot gezin en hebben beide vast werk .

Het enige wat ons nog in de weg staat is een oude schuld van mij , persoonlijke lening van 3000 euro aangegaan in 2006 .
Die hebben we nooit aangepakt omdat ik nooit geen enkele aanmaning heb gekregen , enkel bericht over zwarte lijst notering in 2006.

Nu zijn we zo ver gekomen dat we graag een huis willen kopen en kunnen een sociale lening krijgen. Maar hiervoor moeten we een lening aangaan voor de notariskosten die we niet hebben. Natuurlijk krijgen we deze niet omwille van de notering op de Zwarte lijst.We willen graag deze schuld aflossen , maar aangezien ze op de bank ons hebben aangeraden geen slapende honden wakker te maken uit schrik voor intresten die we extra zouden moeten betalen...
Ik ben al gaan informeren bij een juriste op het OCMW maar die wist zich ook geen raad.
Ik wil graag weten of schulden kunnen verjaren , en of we ons nog aan extra kosten kunnen verwachten indien we toch contact opnemen. Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mommaerts
Berichten: 35

#2 , 14 jan 2015 22:32

Ook al zou je je openstaande schuld in een keer aflossen dan nog blijf je twaalf maanden genoteerd op de NBB.
Amateur filosoof en kluizenaar

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2015 22:53

Normaal ben je in 2016 automatisch van de lijst, daar je maar maximum 10 jaar op deze lijst kan staan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 16 jan 2015 11:37

“Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...”(Burgerlijk Wetboek).

Elke vervaldag van uw persoonlijke lening doet die tienjarige verjaring starten voor wat op die vervaldag moest betaald worden. Wellicht werd contractueel het hele bedrag opeisbaar bij achterstal. Onderzoek zorgvuldig uw overeenkomst daarover.

“Art.71.§1.Volgens de door de Koning vastgestelde regels is de Nationale Bank van België belast met de registratie van wanbetalingen voortvloeiend uit kredietovereenkomsten..."(12 juni 1991 Wet Consumentenkrediet=WCK).
Zie verder :
- 7 JULI 2002. - Koninklijk besluit tot regeling van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren
- http://www.nbb.be/pub/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false; > Centrale voor kredieten aan particulieren (=‘zwarte lijst‘).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”