borg staan

Martha47
Topic Starter
Berichten: 3

borg staan

#1 , 29 dec 2014 13:41

hallo ik weet niet goed waar ik mijn vraag moet stellen dus doe ik het hier
kan de bank mij verplichten om borg te staan voor mijn dochter haar schuld van een hypothecair krediet ,ik ben gepensioneerd en heb geen bezittingen ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 29 dec 2014 14:25

Nee niemand kan u tot iets verplichten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Martha47
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 29 dec 2014 14:48

dank je wel voor het antwoord

Reclame

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 29 dec 2014 18:22

Nee niemand kan u tot iets verplichten.
Sloeberken, uw antwoord iets meer nuanceren aub.
Ik zou willen weten waarom de bank mij dit zou vragen. Is de waarde van de hypotheek te weinig? Denkt de bank dat de dochter de afbetalingen moeilijk aankan? Wat is de reden van de vraag. En ja, men kan u niet verplichten maar dan is het heel goed mogelijk dat de dochter de lening niet toegekend krijgt.
Praat eens met de mensen van de bank en vraag hen één en ander.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4655
Locatie: Diest

#5 , 29 dec 2014 20:40

De "nieuwe" wet op kosteloze borgtocht verscheen op 7 juni 2007 in Belgisch Staatsblad. Deze wetgeving De kosteloze aard van de borgtocht slaat op het ontbreken van enig economisch voordeel, zowel rechtstreeks als indirect, dat de borg kan genieten dankzij de borgstelling (art. 2043bis a, tweede zin B.W.).

Doelstelling

De wet heeft tot doel een betere bescherming te bieden aan de natuurlijke persoon die zich kosteloos borg stelt, teneinde schuldoverlast van consumenten te voorkomen.

In praktijk ken ik geen enkele degelijke bank die nog met borgstellingen voor particuliere kredieten werkt. Het is trouwens verboden en er moet een meer dan symbolisch economisch belang zijn (vb 20 % eigenaar zijn van het onroerend goed)

Indien u daus geen economisch belang heeft bij het krediet is de vraag zelfs onwettelijk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Martha47
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 03 jan 2015 13:13

eerst en vooral aan iedereen een gelukkig nieuwjaar
ik wil jullie allemaal bedanken voor de antwoorden .
het zit namelijk zo , mijn dochter heeft haar huis verkocht maar wel met verlies dus er blijft een restschuld ,nu wil de bank dat samenvoegen met haar persoonlijke lening die ze op dezelfde bank lopen heeft , en daarom kreeg ik telefoon om mij te laten weten dat ik zou verplicht zijn om borg te staan voor haar reden zou zijn omdat ze haar werk is kwijtgeraakt door dat ze op invaliditeit is gezet .

Martha
ps: het huis stond alleen op haar naam net zoals de leningen

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 03 jan 2015 15:33

Zoals reeds vermeld werd kunt u niet verplicht worden u borg te stellen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38654

#8 , 03 jan 2015 19:17

"en daarom kreeg ik telefoon om mij te laten weten dat ik zou verplicht zijn om borg te staan voor haar "
Van wie kwam die telefoon - van de bank?

In dat geval beging ik aan 'bedreiging en poging afpersing' te denken

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 03 jan 2015 21:01

Bank een belletje geven, directeur aan de lijn vragen ivm met vraag tot borgstelling en deze vervolgens vriendelijk verzoeken u schriftelijk de wettelijke reden tot verplichte borgstelling over te maken.

Franciscus
Berichten: 38654

#10 , 03 jan 2015 22:46

correcte wet : 3 juni 2007
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”